Korzár logo Korzár

Posledný augustový víkend zomrel na rakovinu Ken Tyrrell

Kto sa len trochu bližšie zaujíma o preteky F1, nemôže nepoznať meno tohto slávneho Angličana, ktorý v období prechodu Grand Prix do modernej doby

husto popísal stránky histórie. Ani my preto nemôžeme opomenúť jeho "odchod" a v nasledujúcich riadkoch mu aspoň takýmto spôsobom vzdajme posledný hold.

Ken Tyrrel sa narodil 3.mája 1924 v anglickom grófstve Surrey. Po skončení školy, ako osemnásťročný, sa prihlásil do Kráľovského letectva, kde pracoval ako letecký mechanik až do r. 1946. V tomto roku mu bola priznaná kvalifikácia leteckého inžiniera a začal sa podieľať na príprave prúdových bombardérov Halifax a Lancaster. Popri tejto práci však spolu s bratom Bertom založili firmu Tyrrell Bros., ktorá sa zaoberala obchodom s drevom. Tyrrellova láska k automobilovému športu vzplanula, ako sám neskôr priznal, v jedno nedeľňajšie popoludnie r.1951, kedy sa po miestnom futbalovom derby vybral aj na neďaleký autodróm. Preteky na mladého Tyrrella urobili taký dojem, že už o niekoľko dní neskôr kúpil jednosedadlového Coopera s obsahom 500cm3 a sám začal pretekať. Trvalo mu však ešte niekoľko rokov, kým pochopil, že Fangio z neho nikdy nebude a skúsil to radšej ako manažér. Na tomto poli sa mu darilo viac a o jeho manažérske schopnosti onedlho prejavil záujem aj Cooper, ktorý Tyrrella poveril zodpovednosťou za tímy F2 a F3. Od r.1960 však Ken viedol už svoj vlastný tím Tyrrell Racing a monoposty Cooper nasadzoval do formuly Junior. Zakrátko na to potom tím premenoval na Tyrrell Racing Organisation a skúsil to aj vo vyšších kategóriách. V r.1964 ponúkol testovanie mladému a nádejnému Škótovi s menom Jackie Stewart a nevedomky tak začal písal prvý riadok veľkej kapitoly histórie F1. Trvalo to však ešte niekoľko rokov, kým Ken Tyrrell svoje autá postavil na štart Grand Prix.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Deň s veľkým "D" prišiel prvého januára 1968 a Stewart hneď obsadil miesto v prvom rade na štarte. Matra-Ford MS10 sa stala prekvapením sezóny a Jackie (aj napriek absencii v Španielsku a Monaku, kvôli zlomenej ruke) končil šampionát na vynikajúcom druhom mieste! O rok nato však Škót vyhral ďalších šesť pretekov a oslávil prvý titul. Úspešná kombinácia Matry a Fordu sa ale onedlho rozišla (pretože Matra podpísala zmluvu s Chryslerom). To bol impulz pre Tyrrella, aby postavil vlastné auto. Ako hlavného konštruktéra angažoval Dereka Gardnera a jeho Tyrrell 001 už pri prvom štarte (KAN 1970) získal PP a viedol 31 kôl! Premiérové víťazstvo prišlo pri piatom štarte a Stewart pridal aj druhý titul (prvý pre tím Tyrrell). V tej dobe meno Jackie Stewart cvendžalo tak, ako dnes meno Michael Schumacher a podobne ako Nemec aj Jackie sa dokázal vyšplhať na čelo historických tabuliek. V sezóne 1973 ešte pridal ďalší titul a pre spojenie Tyrrell-Stewart sa črtala jasná budúcnosť. V tréningu na posledné preteky sezóny sa však zabil druhý pilot tímu, Francois Cevert a Stewart okamžite skončiť kariéru pretekára. Pre Kena Tyrrella to znamenalo stratu dvojice vynikajúcich pilotov v jednom okamihu (prehral aj súboj o Pohár konštruktérov, keďže preteky vyhral Peterson na Lotuse) z ktorej sa vlastne už nikdy nespamätal.

SkryťVypnúť reklamu

Tím na seba nakrátko znova upútal pozornosť pozoruhodným projektom P34, čo bol šesť kolesový monopost Dereka Gardnera prezývaný aj stonožka. To však už bolo viac menej všetko. Posledné víťazstvo si tím Tyrrell zapísal začiatkom osemdesiatych rokov (Michele Alboreto-1983) a evidentne začal strácať dych s ekonomicky silnejšími tímami Ferrari, McLaren, či Williams. Vášeň pre automobilové preteky však v neotesanom a svojskom Kenovi Tyrrellovi ale zostávala naďalej. Tvrdohlavo riadil svoj tím až do roku 1998, keď ho smutný, ale hrdý (bez dlhov) predal spoločnosti BAT. Tá práve budovala projekt s názvom British American Racing, ktorý na ostro odštartoval v r.1999. Ešte nejaký čas sme potom starého pána mohli vídať v paddocku, no onedlho premožený vekom a zdravím začal svoju milovanú formulu jeden sledovať už iba z kresla pri obrazovke. Než na verejnosť presiakli strohé správy o jeho zákernej chorobe, dočkal sa ešte Tyrrell niekoľkých významných ocenení, ktoré mu mali pripomínať, že kolegovia v tábore F1 na neho nikdy nezabudnú. A nezabudneme veru ani my. Zbohom Ken.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: lukas

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku aj bez spoluúčasti
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  5. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  6. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  7. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Doma v záhrade je najčítanejší mesačník na Slovensku
  2. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  5. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  6. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku
  7. Príbeh firmy, ktorá si získala celé Slovensko
  8. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 511
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 904
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 706
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 654
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 597
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 205
  7. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 3 616
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 2 493
  1. Michal Pavlík: Proruský zápach zberu podpisov za referendum
  2. Michaela Witters: Deti si príbehy pýtajú zas a znova – a rodičia žasnú, koľko odvahy v nich pribúda
  3. Nicholas Wintzler: Niektoré bubliny nepraskajú
  4. Irena Šimuneková: Špania Dolina
  5. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
  6. Viktor Pamula: Nájomné byty pre športovcov ?
  7. Tadeáš Ďurica: Kto je reálnou protiváhou Ficovej vlády?
  8. Daniel Rabina: Národná identita ako z Wishu
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 102 470
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 195
  3. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 23 354
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 404
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 633
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 884
  7. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 7 938
  8. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 7 557
  1. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
  2. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  3. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  4. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  5. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  6. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  7. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  8. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Michal Pavlík: Proruský zápach zberu podpisov za referendum
  2. Michaela Witters: Deti si príbehy pýtajú zas a znova – a rodičia žasnú, koľko odvahy v nich pribúda
  3. Nicholas Wintzler: Niektoré bubliny nepraskajú
  4. Irena Šimuneková: Špania Dolina
  5. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
  6. Viktor Pamula: Nájomné byty pre športovcov ?
  7. Tadeáš Ďurica: Kto je reálnou protiváhou Ficovej vlády?
  8. Daniel Rabina: Národná identita ako z Wishu
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 102 470
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 195
  3. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 23 354
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 404
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 633
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 884
  7. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 7 938
  8. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 7 557
  1. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
  2. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  3. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  4. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  5. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  6. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  7. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  8. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu