tvárí a sŕdc modliacim sa ľuďom. Ľuďom prosiacim, dúfajúcim a veriacim. Prvýkrát má slovenská verejnosť možnosť zoznámiť sa s tvorbou izraelského fotografa Dana Natafa, ktorého výstavu tento týždeň sprístupnili v Slovenskom národnom múzeu (SNM) v Bratislave. Múzeum židovskej kultúry SNM ju pripravilo pri príležitosti pamätného dňa obetiam holocaustu a rasového násilia - na Slovensku dostalo toto smutné výročie dôstojný rámec po prvý raz a vernisáž nadviazala na spomienku v Banskej Bystrici.
Názov výstavy, Tri náboženstvá v Jeruzaleme, je viac ako symbolický a jej vnútorné posolstvo obzvlášť naliehavo rezonuje v týchto dramatických dňoch, kedy ľudstvo stojí zoči-voči náboženskej neznášanlivosti a šokujúcemu, smrtiacemu fanatizmu. Fotografie Dana Natafa približujú Jeruzalem ako sväté mesto pre židov, moslimov i katolíkov, ako mesto pokornej, tichej modlitby a hlbokého rozjímania nad osudmi jednotlivcov aj národov. Autor zachytáva intimitu chvíľ, kedy ľudia hovoria so svojím bohom a veria, že on hovorí s nimi. Ich portréty sú vlastne portrétmi ich duší.
Fotografie rámcuje torzo jedinečnej jeruzalemskej architektúry, výrezy synagóg, mešít a kostolov podčiarkujú internacionálny rozmer mesta. "Vojnové akcie a spory dehonestujú toto sväté mesto, ale táto história nie je na fotografiách zachytená. Je to pohľad do mesta, o ktorom dúfame, že raz v ňom zavládne mier. Možno je to v tomto okamihu sen, ale krásny sen," úprimne sa vyznal zo svojich pocitov viceprezident Svetovej židovskej reštitučnej organizácie Naphtali Lavie, ktorý z rúk riaditeľa Múzea židovskej kultúry prof. PhDr. Pavla Mešťana, DrSc. prevzal pamätnú medailu Chatama Sofera. Napriek pohnutej minulosti sa N. Lavie rád vracia na Slovensko, spomienky na detstvo v Prešove sú pre neho aj jeho dvoch zachránených bratov stále živé. Prekvapujúco dobre pozná naše Vysoké Tatry, Štrbské Pleso i Starý Smokovec, ktoré tak zápasia o svoj turistický imidž.
Slová o porozumení medzi národmi a ľuďmi rôznej viery rezonovali na otvorení výstavy, no v prvom rade prýštili z fotografií, ktoré až po bratislavskej premiére poputujú do Paríža. Starý moslim ma obrázku zohýňa chrbát pri rannej modlitbe, lúč slnka akoby mu dával nádej. Na vedľajšej fotografii starý žid na invalidnom vozíku tíško rozjíma pri múre nárekov, ani jeho neopúšťa nádej. Vo svetle posledných udalostí je pohľad na ťažko skúšaný Jeruzalem ešte bolestnejší - fotografie sú posolstvom a mementom zároveň. Pohľadom do hĺbky človeka, kde zlo zápasí s dobrom. Za každú cenu, a, žiaľ, všetkým prostriedkami.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.