vnútroštátnych linkách v USA. Zasiahnutím cieľov v srdci dvoch amerických miest útočníci ukázali, aká je Amerika zraniteľná a nepripravená na samovražedné útoky extrémistických skupín.
Na Achillovu pätu americkej ochrany civilistov poukazuje aj profesor Paul Wilkinson, ktorý sa na univerzite v škótskom Dundee zaoberá medzinárodným terorizmom. "Teroristi bez väčších problémov dokážu získať prostriedky i dobrovoľníkov, ktorí na strategických miestach v cieľovej krajine útoku zhromaždia potrebné informácie. Všetky teroristické organizácie, ktoré nenávidia USA, si museli uvedomovať ich slabé miesto, ktorým je zaistenie vnútroštátnych letov," tvrdí profesor Wilkinson.
Fakt, že sa únoscom podarilo na palubu štyroch lietadiel prepašovať zbrane, neprekvapil analytika časopisu Janeďs defence Weekly Chrisa Yatesa: "Spojené štáty majú problémy so zaistením bezpečnosti v leteckej preprave už veľa rokov. Nefunguje napríklad kontrola batožiny, ktorú si cestujúci berú do kabíny, ale ani práca kontrolórov nie je kvalitná. Niektorí sú veľmi slabo platení, iní zle vyškolení."
Informácie o laxných bezpečnostných opatreniach v USA boli verejnosti voľne prístupné od roku 1996. Navyše sa o niektorých problémoch nahlas hovorilo. Takže teroristi nemuseli ťažko zháňať informácie, aby mohli zaútočiť. Stačilo vziať noviny a naštudovať si, kde sú diery a využiť ich.
Verejnosť sa tiež pýta, ako je možné, že nikto nezistil, čo sa vo vzduchu deje. Nefungovali radary? "Každé lietadlo musí po štarte nahlásiť letový plán, ktorý je presne určený. V momente, keď sa lietadlo od plánovanej trasy odchýli, dispečer sa spojí s pilotom a žiada dovtedy odpoveď, kým sa nedozvie, čo sa deje. Ak lietadlo neodpovedá, potom je teoreticky možné požiadať armádu, aby si stíhačky lietadlo preverili. K tomu nedošlo a je možné, že na to nebol v tomto prípade čas," uviedol Yates.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.