Námestia sv. Egídia. Viac ako 40-miliónová investícia sa nachádza v pokročilom štádiu rozkladu. Namiesto rovného povrchu hlboké jamy, namiesto mramorových dosiek poolamované kamene a k tomu všetkému dve nefunkčné fontány. "Som rozhodnutý predložiť na septembrovej schôdzi mestského zastupiteľstva poslancom materiál komplexne hodnotiaci nedostatky na ploche námestia. Musíme sa problémom zaoberať, kým je ešte v záruke. Na rok v októbri už bude neskoro," informoval nás Štefan Škovira, riaditeľ podniku Správa mestských komunikácií v Poprade, ktorý spravuje aj spomenuté námestie.
Zástupcovia mesta však začali konať už skôr. "Dvakrát sme v ostatných týždňoch (naposledy 5. septembra pozn. red.) vyzvali dodávateľa pozemných prác, ktorým je firma Petrus z Liptovského Mikuláša, aby odstránil zistené nedostatky. Je to v zmysle zmluvy, podľa ktorej zhotoviteľ preberá na seba záruku za kvalitu dodaného diela počas nasledujúcich piatich rokov. Firma Petrus nám však na naše výzvy neodpovedá," informovala nás vedúca oddelenia výstavby a životného prostredia Mestského úradu v Poprade Jana Homová. Ako uviedla ďalej, zamestnanci tejto stavebnej spoločnosti občas odstránia niektoré z nedostatkov, ale prakticky vôbec nečakajú na odovzdanie a prevzatie prác, ako aj spísanie zápisnice o nich.
Zaujímali sme sa, prečo stavbári z Liptova zvolili takýto prístup. "Nesúhlasíme s argumentami Popradčanov. Jamy na námestí nevznikli preto, že by bolo zle urobené, ale preto, že po ňom jazdia napríklad cisterny s vodou, pre ktoré povrch nebol projektovaný. Zabrať mu dávajú aj neustále rozkopávky vykonávané bez nášho vedomia. Zaznamenali sme tiež sťažnosť na zmenu farebnosti zámkovej dlažby. Subdodávateľ, Bratislavská firma Premac, poskytla nové dlaždice, ale mesto ich použilo na pokrytie iných plôch," bráni sa obvineniam riaditeľ spoločnosti Petrus Ján Pieter a dodáva, že kontaktom s vedením Popradu sa v žiadnom prípade nevyhýba. Momentálne údajne čaká na stanovisko svojho právnika a potom bude ochotný zasadnúť za rokovací stôl. Obe strany pritom dúfajú, že sa dokážu dohodnúť bez pomoci súdu.
V samotnom Poprade sa nachádza viacero vydláždených plôch. Ešte pred úpravou centrálneho námestia sa v súvislosti s návštevou pápeža v roku 1995 dláždila napríklad pešia zóna na Ulici Š. Mnoheľa. Zhotoviteľ, ktorým bol dnes už pretransformovaný popradský závod Cestných stavieb, na ňu nezaznamenal ani jednu reklamáciu. Prihlásil sa preto, spoločne s ďalšími ôsmimi firmami, do verejnej súťaže aj o rekonštrukciu Námestia sv. Egídia. "Osobne som vtedy favorizovala túto firmu. Nespĺňala však podmienku, aby dielo bolo hotové v priebehu mimoridne krátkych šiestich mesiacov. Myslím si, že došlo k omylu. Napokon, vedenie Cestných stavieb dodatočne chcelo skrátiť termín dokončenia diela, ale vďaka platnej legislatíve to už nebolo možné akceptovať," uviedla ďalej J. Homová poukazujúc na skutočnosť, že súťaž na dodávateľa diela pred rokmi nebola robená tak, ako si to mnohomiliónová investícia zo strany mesta vyžadovala. "Poučili sme sa, že je potrebné okrem sľubov týkajúcich sa termínov dodania a cien viac prihliadať na referencie o už vykonaných dielach. Ak by sme zohľadnili toto kritérium, s najväčšou pravdepodobnosťou by sme predišli dnešným problémom," doplnila informáciu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.