zmietanej chudobou prácu a znamenala rozvoj celého regiónu. Na stanici v Margecanoch si návštevníci mohli prezrieť rušne a vozne, ktoré kedysi po tejto trati premávali. Program pokračoval slávnostnou akadémiou a večer spoločným posedením. Stretnutie vyvrcholilo v sobotu, keď sa na trať vydal historický vlak, ťahaný parnou lokomotívou. Sprevádzaný dychovou hudbou a množstvom obdivovateľov zastavoval v staniciach, kde sa stal objektom obdivu hlavne u detí.
Stavbu trate otvorili v máji roku 1931, rozdelená bola do troch etáp a ukončená v roku 1936.Trať prechádza Hnileckou dolinou v prekrásnej prírodnej scenérii. Dĺžka trate je 92 578 metrov a prevýšenie 616 metrov. Najvyšší bod je v Besnickom tuneli. Hornatý terén si vyžiadal stavbu deviatich tunelov, ktorých celková dĺžka je 3,8 km. V železničnom telese bolo postavených 281 mostových objektov, z ktorých hlavne Telgártsky viadukt s výškou 22 a dĺžkou 86,2 metrov, predstavoval na vtedajšiu dobu unikátne technické dielo. Raritou tejto trate je aj tunel pri Telgárte, dlhý 1239 metrov, ktorý je postavený v oblúku. Vlak po vyjdení z tunela stúpa po násype a po prejdení 2,3 km dlhej slučky cez Telgártsky viadukt, križuje to isté miesto, na ktorom do tunela vošiel, ale o 31 metrov vyššie.
Až do polovice šesťdesiatych rokov bola doprava na trati prevádzkovaná parnými rušňami a najväčší podiel mala nákladná doprava. Postupne boli parné rušne nahradené motorovými.
Trať, ktorá mala pre celý región veľký význam, dnes po útlme ťažkého priemyslu stratila svoje hospodárske využitie. Dnes slúži hlavne ne prepravu osôb a budúcnosť tejto trate sa spája s rozvojom turizmu. K tomu ju predurčuje jej malebná prírodná scenéria Hnileckej doliny a úseky Slovenského raja pri Mlynkoch a Stratenskej doline.
Autor: Miro DIBÁK
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.