ich rovesníci, ktorí sa vyznačujú väčším temperamentom, väčšou slovnou zásobou a tvorivosťou. Väčšina týchto detí sa prvé písmenká naučí už v predškolskom veku a tak by ich inak namáhavé zasvecovanie do tajov čítania len nudilo.
Pre takéto nadané deti s vysším IQ, ako je priemer, sa v poslednom čase zriaďujú na školách špeciálne triedy. Aj ony sa však pred vstupom do 1. ročníka musia podrobiť okrem štandardným testom i testom zameraným na koncentrovanie pozornosti, výdrž či manuálnu zručnosť. Pätnásť detí s nadprimerným IQ privítali 3. septembra prvýkrát na ZŠ Čordákova na sídlisku KVP. Ich umiestnenie v špeciálnej triede doporučila Mgr. Zita Háklová z Pedagogicko-psychologickej poradne OÚ Košice II. "O projekte sme začali uvažovať koncom minulého roka na porade riaditeliek materských škôl. Učiteľky mali potom začiatkom nového roku vytypovať deti, ktoré sa nejakým spôsobom odlišovali od svojich kamarátov. Prostredníctvom médií sa o tom dozvedeli aj rodiča tých detí, ktoré do škôlky nechodia. Prihlásilo sa nám asi 30 detí, výberom prešlo 16," vysvetlila Mgr. Háklová.
Ako sme sa dozvedeli od riaditeľky košickej ZŠ Čordákova Mgr. Márie Vokovej, do 'špeciálky' nakoniec nastúpilo 15 prváčikov. Rodičia šestnásteho dieťaťa si to v poslednj chvíli rozmysleli a svojho potomka zapísali do obyčajnej triedy. "Nemuseli sa ničoho obávať. Naše učebné procesy sú aj v tejto triede štandardné, nemáme nijaký špeciálny projekt. Rozdiel medzi klasickou triedou a tou druhou je v tom, že nakoľko väčšina detí tu už vie čítať a písať, učiteľka si namiesto ročného časovo-tématického plánu pripravuje týždenné a zmeny si môže robiť podľa potrieb detí, pričom spolupracuje aj s rodičmi. I vybavenie triedy je klasické, k dispozícii je však relaxačnú miestnosť a trieda pracovného vyučovania. Deti nie sú vôbec izolované, s ostatnými prvákmi sa stretávajú na chodbe cez prestávky alebo v družine."
Zavedenie triedy pre deti intelektovo na vyššej úrovni znamená nóvum aj pre ich učiteľku. Aj keď Mgr. Viera Ďžumerková pôsobí ako pedagogička už 17. rok, priznala, že práca s týmito deťmi je predsa len iná, ako s ostatnými prváčikmi. "Tieto deti sú hravejšie, ale i tvorivejšie, preto sa im musím viac venovať. Výhoda je i v tom, že ich je v triede menej, pretože potrebujú individuálny prístup. Aj keď poznajú písmenká a niektoré z nich aj čítajú, spoločne sme si prešli celú abecedu, písané tvary písmen ešte nepoznajú," ukazuje nám učiteľka triedu, v ktorej lavice tvoria polkruhový lem okolo modrého koberca. Na ňom deti spoločne so svojou učiteľkou debatujú, hrajú sa a cez prestávku i šantia alebo oddychujú na vankúšoch, ktoré si priniesli z domu. "My z týchto detí géniov nerobíme, vieme však, že majú naviac, ale i to, že je potrebné s nimi pracovať." Ako Mgr. Džumerková dodala, zatiaľ sú tieto deti približne na rovnakej úrovni, rozdiely nadania sa prejavia až neskôr.
Zaujímalo nás ešte, prečo tip na otvorenie triedy pre nadané deti padol práve na ZŠ Čordákova."V posledných rokoch sme zaznamenali pokles detí na sídlisku. Naviac naša škola má veľký odliv žiakov z druhého stupňa, ktorí odchádzajú na jazykové gymnáziá. Chceli sme preto vytvoriť niečo, čo by deti lákalo aspoň tak, ako basketbalové či matematické triedy v okolitých školách. Naša voľba preto padla na deti s vysokým intelektom," usmiala sa riaditeľka.
MT: NA KROSNIANSKEJ CHCÚ MAŤ ALTERNATÍVNY AJ DRUHÝ STUPEŇ
Bohatšie skúsenosti s deťmi s vysším IQ majú pedagógovia na ZŠ Krosnianska 4 na košickom Sídlisku dargovských hrdinov. Už piaty rok tu využívajú projekt Jolany Laznibatovej, ktorý paralelne rozvinula aj v Bratislave. Tento projekt sa však už vyznačuje špeciálnymi učebnými plánmi, zahrňujúcimi vyšší počet vyučovacích hodín. Ide o rozširujúce hodiny, tematické hodiny a prácu s počítačom už od prvého ročníka. Tieto tzv. alternatívne triedy majú v škole svoj vlastný trakt, no ani títo žiaci nie sú od ostatných spolužiakov izolovaní. Aj nároky na budúcich prváčikov boli pri testoch trošku vyššie - deti už mali vedieť samostatne čítať, písať, počítať do sto a ich IQ nemalo byť nižšie ako 130.
V tomto školskom roku je v alternatívnej prvej triede 12 detí. Najmladším žiačikom je Samko Černík, ktorý pri nástupe do školy nezavŕšil ešte 6 rokov. Ako nám trošku hanblivo prezradil, do škôlky nechodil a čítať a písať ho naučila mamka (ako aj väčšinu jeho spolužiakov). V škole je spokojný a najviac sa mu páčia počítače.
Novinkou v tomto školskom roku je, že prváčikovia majú namiesto jednej triednej učiteľky hneď dve. Tie si deti delia podľa schopností a tým sa zväčší aj ich individuálny prístup. "Vzniká medzi nami akýsi partnerský vzťah bez nedorozumení," povedali svorne Helena Ivanová a Valeria Ferenčíková. "Od budúceho školského roku by sme chceli, aby terajší štvrtáci prešli na druhý stupeň a neodchádzali nám na jazykové a matematické gymnáziá, ako to bolo v minulom školskom roku," vyslovil želanie riaditeľ ZŠ na Krosnianskej 4 PaeDr. Štefan Dzurovčák a dodal: "Súčasná legislatíva nám nedovoľuje, aby jedno riaditeľstvo malo dva typy škôl. Verím však, že tieto veci sa dajú čoskoro do poriadku."
Podľa názoru PaeDr. Dzurovčáka má spomínaný projekt svoje opodstatnenie i budúcnosť. Dokazuje to i prijímanie intelektovo vyspelých detí i počas školského roka. "Závisí od pedagóga v klasických školách, či spozoruje, že v triede má dieťa, ktoré síce narušuje systém vyučovacieho procesu, ale nejde o dieťa neposlušné, ale nadané. Takéto dieťa potom možno preradiť k nám," upozornil riaditeľ.
Autor: Valeria Holinková
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.