hovorca premiéra Mikuláša Dzurindu Martin Lengyel. Program TA3 majú tvoriť polhodinové spravodajské bloky zamerané na domáce, zahraničné a športové spravodajstvo. Signál bude TA3 šíriť prostredníctvom kábelových rozvodov a satelitu. Pri tejto príležitosti sme Martina Lengyela požiadali o rozhovor.
Značku TA3 poznáme už z dávnejších rokov, nahradila vtedy československý kanál OK3. Išlo o zámer, že ste si ju zvolili?
- TA3 bola na trhu približne rok. Dostala sa už do povedomia ľudí. A keď sme zistili, že ju nikto nemá zaregistrovanú, urobili sme tak. Nazdávam sa, že to bol dobrý ťah. Napríklad aj firma Teletext mala o ňu záujem, lenže rok po nás.
Chcete ponúknuť 17 hodín spravodajstva denne, to vyžaduje mať množstvo štábov a sú to obrovské náklady.
- Súhlasím, že je spravodajstvo veľmi drahé.
Najmä keď robíte dvadsať minút v širokospektrálnej televízii, či už verejnoprávnej, alebo komerčnej. Ale my s približne o niečo vyšším počtom ľudí ako v Markíze, alebo v STV robíme 17 hodín spravodajstva. Čo pre nás znamená, že naše ročné prevádzkové náklady sú z komerčných televízií vrátane Globalu, Luny, Markízy a ešte aj verejnoprávnej STV zďaleka najnižšie. Čiže my za menej peňazí dokážeme urobiť veľmi kvalitný program. Vlastne ho už štvrtý týždeň robíme, ale zatiaľ vysielame len "do steny".
A spolupráca s lokálnymi televíziami?
- Naše vysielanie pozostáva z domáceho spravodajstva, ktoré zabezpečujeme či už štábmi v Bratislave so satelitným prenosovým vozom, alebo máme zmluvu s českou TVD agentúrou, ktorá nám dodá denne štyri reportáže. Áno, spolupracujeme aj s lokálnymi televíziami, ba aj s Globalom. To znamená, že sme sa snažili šikovne využiť, čo tu už jestvuje, plus naše vlastné sily. Za rozumnú sumu chceme urobiť kvalitný program. Zo zahraničia budeme využívať servis agentúr Reuters a APT.
Koľko zahraničného spravodajstva budete vysielať?
- Ťažko povedať, závisí to na dňoch. Cez víkend to bude viacej a v bežné dni menej. Ide o to, čo sa práve deje. Naše zahraničné spravodajstvo bude najpodrobnejšie zo všetkých ostatných staníc. Lebo je to dané aj tým, že máme veľa priestoru.
Vraj táto stanica má ambície byť podobná CNN.
- Bránime sa tomu porovnaniu. I keď je celkom legitímne. Ľudia si to takto zjednodušujú. To, čo máme rovnaké, je, že sme spravodajská televízia. Ale sme zameraní v podstate na Slovensko a v tom je rozdiel. Takže je to taká CNN v malom. My si nemôžeme dovoliť tie veci, ktoré robia oni. Sme formát spravodajskej televízie, ktorá už existuje aj v Poľsku aj v iných krajinách a myslím si, že onedlho bude snáď v celej strednej Európe.
Máte spravodajské štáby v zahraničí?
- Zatiaľ to z finančného hľadiska nie je možné, ale máme tam externých spolupracovníkov. Čiže, nesťažujeme sa na nedostatok informácií zo zahraničia. Ale Českú republiku máme pokrytú ešte lepšie ako Slovenská televízia a Markíza. Pokiaľ ide o ostatné krajiny, je to otázka našich finančných možností, kedy urobíme zahraničných spravodajcov.
Prejavili o vás záujem české káblové spoločnosti. Ako vyzerá situácia teraz? Ste prví na českom trhu?
- Pokiaľ viem, niektoré spoločnosti šíria signál Markízy. Ale môžem povedať, že je o nás veľký záujem. Je pravda, že v Čechách je pomerne oveľa menší dosah našich staníc ako u nás českých. Je to dané aj kvalitou. Trh našich susedov je totiž pomerne kvalitný. My sme však zaujímaví tým, že oni zatiaľ nemajú nijakú spravodajskú televíziu. Doteraz sme dali povolenie šiestim káblovým spoločnostiach a ešte rokujeme s UPC. Možno nás budú šíriť, ale to je pre nás skôr vecou imidžu. Sme zameraní na slovenský trh. Zatiaľ tam neočakávame nejaké výnosy z reklamy.
Kedy nastúpi publicistika?
- Zatiaľ budeme ozaj sedemnásť hodín vysielať iba spravodajstvo. Od januára by mali pribudnúť formáty spravodajskej publicistiky, ale nechceme ísť do dokumentárnych filmov ani do ničoho podobného. Chceme sa držať svojho spravodajského trendu. Od januára pribudnú do vysielania klasické diskusie, ktoré poznáme aj z iných televízií a rôzne reportáže. A niekoľko iných formátov, o ktorých zatiaľ ešte nebudem nič prezrádzať. Viem totiž, že STV a Markíza robia zmeny v spravodajstve.
Sieť televízií Global priniesla spravodajstvo lokálneho charakteru priamo z ohniska informácií, je to pre ľudí atraktívnejšie...
- Nazdávam sa, že my budeme tiež zaujímaví. Aj keď budeme mať iný charakter, ale je najvyšší čas, aby tu vznikla protiváha spravodajstvám, ktoré sú dominantné. Na našej internetovej stránke už nájdete prvé ukážky našich reportáží. Keď sa vládnej kolóne automobilov stala nehoda v Juhoslávii, boli sme v okamihu schopní pokryť ju redakčne. V priebehu dňa sme urobili desať reportáží. Od augusta vysielame "do steny", teda len nainternete a od minulého týždňa sme začali vysielať 17 hodín. Takže sa pre nás 23. septembra o 18. hodine, keď spustíme po prvý raz vysielanie, vnútorne nič nezmení. Iba vypínač na hlavnej technickej kontrole dáme do polohy zapnuté a objavíme sa na satelite. Chceme byť pripravení tak, že jednoducho nezistíme žiadny rozdiel. Chceme vyjsť od začiatku v plnej kvalite.
V utorok, keď sa začali teroristické útoky na USA, ste mimoriadne spustili živé vysielanie TA3, ale iba na bratislavskom okruhu. Prečo nie aj inde?
- Pretože sme urobili bleskové rozhodnutie a nie všetky káblové spoločnosti boli technicky pripravené nás zaradiť. V utorok sme vysielali len 5 hodín a to vtedy, keď STV a Markíza ešte nevysielali. Tým sme ukázali, že vieme reagovať na takéto situácie. Nemohli sme pokračovať ďalej, pretože potrebujeme ešte doladiť technický systém a byť definitívne na 100 percent pripravení. A to bude v nedeľu 23. septembra.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.