Korzár logo Korzár

Štúdií je viac ako sériových modelov

Neviem čím to je, ale zo svetových autosalónov už dávnejšie vymizli prototypy a nahradili ich koncepčné vozidlá a štúdie. Žiadna automobilka akosi

nechce priznať, že niektoré vystavené vozidlo je prototypom budúcej sériovej verzie - lepšie asi znie, že ide o unikátnu štúdiu, ktorá ešte prejde určitým vývojom, kým sa z nej stane sériový model. Mne to ale akosi vychádza tak, že napríklad v Ženeve predstavená štúdia Škoda Montreux bola vlastne prototypom vo Frankfurte predstavenej Škody Superb. Aj kabriolet Chrysler PT-Cruiser je predstavovaný vo Frankfurte ako štúdia, ale zrejme ide o prototyp, z ktorého sa sériový model stane vo chvíli, keď šéfovia firmy rozhodnú o jeho výrobe. Inou kávou sú už skutočné koncepčné vozidlá, ktoré možno považovať za akýchsi nositeľov nových dizajnérskych, technických i technologických koncepcií a z ktorých sa do sériovej výroby obvykle dostanú len niektoré prvky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tak či onak, na autosalóne vo Frankfurte (ten trvá až do nedele - lietadlom to ešte môžete stihnúť) vystavujú automobilky toľko nových štúdií a koncepčných vozidiel, že ich počet prevyšuje počet predstavovaných sériových noviniek. Za tvarovo originálnejšiu a skutočne futuristicky vyzerajúcu štúdiu možno považovať lesknúcu sa obludu, vystavenú na stánku francúzskej firmy Peugeot. Ide o štúdiu Moonster (čo je slovná hračka, ktorú by sme mohli preložiť ako mesačné monštrum), ktoráje zhmotnením víťazného návrhu dizajnérskej súťaže, ktorú vlani vyhlásila firma Peugeot a do ktorej sa návrhy mohli zasielať len vo virtuálnej podobe, teda cez internet. Do súťaže prišlo temer 2000 návrhov, z toho 80% zo zahraničia (napríklad z Ruska prišlo 139 návrhov). Z desiatich finalistov vybrala odborná porota víťazný návrh - je ním práve Moonster, dielo mladého Juhoslovana Marka Lukoviča, ktorý je študentom Vysokej školy úžitkového umenia v belehrade. Na základe virtuálnej dokumentácie zhotovili pracovníci dizajnérskeho oddelenia model Moonstera v mierke 1:1. Dvojsedadlový Moonster, v ktorom vodič a spolujazdec sedia za sebou, je zhotovený prakticky celý z hliníka a má rázvor tri metre, dĺžku 4 m, výšku 1,65 m a šírku 1,95 m. Moonster je len nefunkčným modelom, ale podľa Lukovičovho návrhu by skutočný automobil na báze Moonstera mal hnacie motory priamo v kolesách. Aj ďalšie dve francúzske firmy - Renault a CitroÁn - prišli do Frankfurtu so zaujímavými koncepčnými vozidlami. Renault predstavuje koncepčné luxusné športové kupé Talisman, poskytujúce mimoriadne pohodlie štyrom cestujúcim. Najzaujímavejším technicko-dizajnérskym prvkom tohto vozidla sú veľké krídlové dvere (široké 245 cm), ktoré sa pomocou elektrohydraulického mechanizmu otvárajú smerom nahor. Po otvorení dverí sa do vozidla, v ktorom nie sú žiadne stĺpiky, veľmi pohodlne nastupuje. Sedadlá majú kostru z kompozitného materiálu a sú vystrojené unikátnym systémom výškového prestavovania - pod sedacou plochou sú nafukovacie vankúše, ktoré možno viac či menej naplniť vzduchom a meniť tak výšku sedadla. Namiesto prestavovania vodičovho sedadla sa v Talismane prestavuje prístrojový panel i pedály. Vozidlo nemá spätné zrkadlá, ale je vystrojené tromi kamerami, ktoré snímajú priestor za vozidlom a z ktorých obraz sa premieta na multifunkčný displej. Na pohon vozidla slúži 4,5-litrový 32-ventilový vidlicový osemvalec, ktorý prostredníctvom automatickej prevodovky poháňa zadné kolesá. Talisman je postavený na podvozku s rázvorom 2950 mm a je dlhý 4805 mm, široký 1950 mm (s otvorenými dverami 2480 mm) a vysoký 1380 mm. Nemenej zaujímavou štúdiou je aj CitroÁn C-Crosser. Toto vozidlo je zhmotnením predstáv firmy na tému "vozidlo životného štýlu" či športovo-úžitkové vozidlo. C-Crosser prináša skutočne inovatívne technické riešenia. Na predných sedadlách môžu sedieť traja cestujúci, pričom vodič nemusí sedieť celkom vľavo. Volant i multifunkčný displej možno totiž presúvať po celej šírke predného panelu. To je umožnené tým, že vozidlo je vystrojené systémom riadenia drive-by-wire (to sa prekladá ako elektroimpulzný systém riadenia), ktorý nevyžaduje priame mechanické spojenie volantu s riadenými kolesami. Navyše, vozidlo nemá žiadne pedály. Úlohu pedálu akcelerátora i brzdového pedálu prevzali otočné rukoväte v hornej časti volantu, ktorý nemá tvar uzavretého kruhu. Pootáčaním jednej či druhej rukoväte v jednom smere sa "pridáva plyn", pootáčaním v druhom smere sa brzdí. To však stále ešte nie sú všetky technické finesy nového koncepčného CitroÁna. Vozidlo je vystrojené systémom riadenia všetkých štyroch kolies, pričom zadné kolesá sa v závislosti na rýchlosti jazdy natáčajú rovnakým alebo opačným smerom ako predné kolesá. Hydropneumatický systém pruženia Hydraktiv 3 umožňuje meniť svetlú výšku vozidla v rozsahu od 140 mm do 200 mm. Štúdia C-Crosser má temer celú strechu zasklenú, pričom všetky panely strechy i zadné dvere možno zasunúť pod podlahu, čím sa z vozidla stáva vlastne pikap. Skutočným prekvapením bola štúdia 9X, vystavená na stánku firmy Saab. To prekvapenie spočíva najmä

SkryťVypnúť reklamu

Aj keď sú na frankfurtskom autosalóne štúdie aj ďalších európskych výrobcov, patrí sa venovať trochu priestoru i koncepčným vozidlám ázijských výrobcov. Japonská firma Mitsubishi pripravila pre návštevníkov frankfurtského autosalónu lahôdku v podobe štúdie Pajero Evolution Concept. Na dizajne tohto vozidla, ktoré má väčší rázvor a je nižšie ako sériové Pajero, sa podieľala aj Jutta Kleinschmidtová, víťazka tohtoročného rely Paríž-Dakar. O tomto koncepčnom Mitsubishi, poháňanom 3,5-litrovým vidlicovým šesťvalcom, je známych len málo technických podrobností, ale pravdepodobne bude základom pre vozidlo, ktoré sa zúčastní na najbližšom ročníku súťaže Paríž-Dakar. Firma Nissan prišla do Frankfurtu s dvomi koncepčnými vozidlami, a to s terénnym vozidlom Crossbow 4x4 a s malým mestským vozidlom s trochu kurióznym označením mm.e. Tento malý automobil, určený pre dynamických mladých ľudí, má trojdverovú karosériu a je dlhý 3709 mm. V strede prístrojového panela je multifunkčný displej na báze tenkovrstvových tranzistorov, na ktorom sa zobrazujú okrem iného aj navigačné informácie. Navigačný systém však nepracuje s digitálnou mapou na CD alebo DVD disku, ale získava navigačné údaje a dopravné informácie v reálnom čae prostredníctvom mobilnej komunikačnej siete tretej generácie (G3). Juhokórejská firma Kia predstavuje na autosalóne svoj nový koncepčný van, označený K-ACV (Kia Advanced Concept Van). Toto vozidlo je postavené na podvozku viacúčelového automobilu carens a jeho aerodynamický vonkajší dizajn je vraj navrhnutý tak, aby sa páčil Európanom. Koncepčný van Kia má multifunkčný interiér, v ktorom môžu byť až tri rady sedadiel. Predné reflektory tohto vozidla, o ktorom je známe len to, že je poháňané 1,8-litrovým motorom, sú tvorené sústavou svietiacich diód. Ďalšia juhokórejská firma, automobilka daewoo, sa na autosalóne prezentuje dvomi koncepčnými vozidlami. Jedným z nich je štúdia športovo-úžitkového vozidla Vada, vyznačujúca sa futuristickými líniami. Štvormiestna Vada je dlhá 4280 mm a je poháňaná dvojlitrovým motorom výkonu 103 kW. Vďaka vysokému výkonu motora má vada jazdné vlastnosti športovej limuzíny a dosahuje maximálnu rýchlosť 205 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšie štúdie i sériové vozidlá, ktoré mali premiéru na tohtoročnom frankfurtskom autosalóne, predstavíme postupne na piatkových motostranách.

Autor: Frankfurt

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 102
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 308
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 861
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 818
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 537
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 377
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 159
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 153
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 443
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 233
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 780
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 211
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 027
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 438
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 470
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 153
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 443
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 233
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 780
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 211
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 027
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 438
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 470
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu