PhDr. Klaudia Buganová, etnografka Vsl. múzea v Košiciach
Môže ním byť obrázok, soška alebo fotografia umiestnená na kazetový spôsob v prehĺbenom poli orámovanom obručou. Boli väčšinou ozdobne doplnené sušenými, papierovými alebo voskovými kvetmi, korálkami.
Začali sa zhotovovať v 17. storočí v ženských kláštoroch, najmä v Rakúsku, Nemecku, v Čechách, Poľsku aj na Slovensku. V tomto období sa v katolíckej cirkvi začal opätovne klásť dôraz na zvýšenú úctu k svätým obrázkom a relikviám. Hovorilo sa im aj devočné dekorácie. Používali sa na výzdobu kostolov, kaplniek i ako predmety osobnej zbožnosti, pokory. Výrobe týchto nádherných ručných prác sa venovali v kláštoroch klarisiek, alžbetínok, uršulínok a anglických panien V 18.storočí ich obľuba vrcholila a na objednávky ich vyrábali aj pre meštianske domácnosti.
Za najstaršie sa považujú voskové medailóny Agnus Dei, ktoré boli vyrábané zo zvyškov veľkonočných sviec. Boli to malé okrúhle alebo oválne predmety na jednej strane s vyobrazením Baránka Božieho a na druhej strane s Pannou Máriou alebo svätcom. Dostávali ich pútnici, ktorí chodili do Ríma na veľkonočnú nedeľu. Nakoľko si ich ľudia veľmi cenili, snažili sa ich dlho uchovať a preto si ich aj osadzovali do drevených schránok. Neskôr sa začali používať aj iné výzdobné techniky. Postupne sa z vosku odlievali miniatúrne sošky, ktoré boli kolorované alebo oblečené do dobových šiat. Najčastejšie boli vyobrazené postavy Krista a Márie, alebo životopisné scény svätcov. Zvláštnosťou týchto obrázkov bolo to, že ústredné motívy sa zvýrazňovali bohato vyzdobeným orámovaním. Tvorila ho jemná ručná práca zvaná polionová výzdoba, vytvorená zo skrútenej striebornej alebo zlatej nite. Zručné ruky skúsených vyšívačiek ju jemne ozdobne stáčali alebo z nej vytvárali plastickú kompozíciu podoby rôznych kvietkov, listov, úponkov a pod. Aby sa zvýraznil farebný efekt, všívali sa medzi to farebné kamienky, perly, flitre. Tiež sa lepili ozdôbky z farebného staniolu, z lisovaných plieškov, emailu. Niektoré práce boli doplňované papierovými a textilnými kvetmi. Neskôr prišli do módy aj kovové paličkované čipky, ktorými sa celý ústredný motív obrúbil. Vznikol tak nádherný malý filigránsky šperk. Ak sa dnes v múzeu pozeráme na tieto miniatúry prekvapí nás nielen ich preduchovnený pôvab, ale obdivujeme aj nepredstaviteľnú trpezlivosť, precíznosť a vytríbený zmysel autoriek pre estetické cítenie.
Na dedinách sa kazetové obrázky začali objavovať v prvej polovici 19. storočia, najprv u zámožnejších obyvateľov. Boli väčšinou kombinované z olejotlačových obrazov a sošiek Panny Márie. Mnohé si zhotovovali zruční rezbári pre vlastné potreby, ako súčasť domácich oltárikov. Vznikli však aj menšie dielne, ktoré zhotovovali sošky a obrázky ako sortiment pre predaj na púťach. Tam si ich kupovali pútnici a prinášali ako darčeky svojim blízkym. Doma si ich potom ako pamiatku dávali do kultového kúta.
Osobitným druhom kazetového obrázku je tzv. obražčok na strome. Je to drevená skrinka, obdĺžnikového tvaru s trojuholníkovou strieškou, v ktorej je umiestnený svätý obrázok. Umiestňuje sa na na stromy v lese alebo pri cestách. Je to istý druh votívneho - ďakovného predmetu.
Autor: Kazetové obrazy
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.