Korzár logo Korzár

Letectvo na východnom Slovensku

Túžba lietať a vznášať sa v ovzduší je azda taká stará ako ľudstvo samo. Stranou nestálo ani východné Slovensko, vrátane Košíc. Prvá zmienka sa

vzťahuje k roku 1768, keď mních Cyprián vlastným menom Jajsge z Červeného Kláštora si údajne zostrojil lietajúci stroj, na ktorom z vrchu Tri koruny zlietal do údolia. Začiatkom 20. storočia už vo svete lietali balóny a začali sa prvé lety s lietadlami ťažšími než vzduch. Tak v prvej polovici augusta roku 1901 pri obci Dlhé nad Cirochou pristál balón s ruskými dôstojníkmi, ktorí podnikli študijný let. Bezpečnostné orgány ich dopravili do Košíc, kde vojenské úrady s nimi spísali zápisnicu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zaujímavé je, že 10. 6. 1875 sa v košickom hoteli Schalkház narodil priekopník uhorského letectva Alexander Svachulay, ktorý zbytok života strávil predovšetkým v Budapešti a bol strojným zámočníkom a leteckým konštruktérom. Aviatike sa teoreticky začal venovať od roku 1890 a to konštruovaním modelov s pohonom na struhu, gumu a stlačený vzduch, ako aj modelov s pohyblivými krídlami. V roku 1900 sformuloval podmienky bezmotorového lietania. Vo Wiener Neustadte zostrojil v roku 1906 prvé motorové lietadlo Kolibri I. s modernou rúrkovou oceľovou konštrukciou a s pláteným poťahom. V roku 1908 postavil svoj prvý vetroň. V roku 1909 skonštruoval obojživelné lietadlo Albatros so zaťahovacím podvozkom ako prvé v strednej Európe. Bol zakladateľom teórie obojživelných lietadiel a prvým konštruktérom kovového vrtuľníka so schopnosťou zastaviť sa nad zemou. Za svojho života skonštruoval vyše desiatky motorových a bezmotorových lietadiel. Bol autorom článkov a kníh s leteckou a memoárovou literatúrou.

SkryťVypnúť reklamu

Z východoslovenskej obce Granč - Petrovce pochádza jeden z troch tvorcov prvého úspešne realizovaného a vyskúšaného rakúsko-uhorského vrtuľníka P-K-Z. Bol to Štefan Petróczy. Narodil sa r. 1876. Patril medzi významných propagátorov a organizátorov letectva v monarchii. Petróczyho považovali za jedného z najlepších vojenských odborníkov pre vzduchoplavbu a vojenské letectvo. Po absolvovaní Vojenskej technickej akadémie vo Viedni ho pridelili k tzv. Luftschifferabteilungu, kde v roku 1902 zložil skúšky pilota voľných a upútaných balónov. Neskôr získal aj diplom motorového pilota a 31. 10. 1910 dokonca vyhral na Biplanz Wright - Koller časovku leteckých pretekov vo Wiener - Neustadte. Po vytvorení vojenského letectva sa stal veliteľom leteckej školy a neskôr aj šéfom najväčšej c. k. aeronautickej základne vo Fischamende.

SkryťVypnúť reklamu

V apríli 1916 Petróczy navštívil pracovníkov firmy Austrodaimler vo Wiener - Neustadte. Riaditeľa Porscheho (neskôr známy automobilový konštruktér), hlavného konštruktéra Ing. Köhlera a technického riaditeľa firmy Ing. Zadníka, ktorým za účasti zástupcu leteckej firmy Oeffag predložil svoj koncepčný návrh. Riaditeľ Oeffag Ockermüller bol návrhom nadšený a poveril Ing. Karla Balabana, aby zorganizoval stavbu pokusného modelu podľa Petróczyho návrhu. Pod vedením Ing. Balabana vznikol tak v konštrukčnej kancelárii firmy Oeffag rad nákresov na rotorovú konštrukciu, pre ktorú ako pohonná jednotka sa uvažoval elektromotor. Výsledkom prác bolo konkretizovanie Petróczyho predstáv do projektu, ktorý v návrhu predložil na Ministerstvo vojny. Tak sa zrodil zárodok neskôr úspešného vrtuľníka.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Ing. Ladislav VIRÁG

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 26 919
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 569
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 505
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 412
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 979
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 316
  7. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 4 007
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 965
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu