vzťahuje k roku 1768, keď mních Cyprián vlastným menom Jajsge z Červeného Kláštora si údajne zostrojil lietajúci stroj, na ktorom z vrchu Tri koruny zlietal do údolia. Začiatkom 20. storočia už vo svete lietali balóny a začali sa prvé lety s lietadlami ťažšími než vzduch. Tak v prvej polovici augusta roku 1901 pri obci Dlhé nad Cirochou pristál balón s ruskými dôstojníkmi, ktorí podnikli študijný let. Bezpečnostné orgány ich dopravili do Košíc, kde vojenské úrady s nimi spísali zápisnicu.
Zaujímavé je, že 10. 6. 1875 sa v košickom hoteli Schalkház narodil priekopník uhorského letectva Alexander Svachulay, ktorý zbytok života strávil predovšetkým v Budapešti a bol strojným zámočníkom a leteckým konštruktérom. Aviatike sa teoreticky začal venovať od roku 1890 a to konštruovaním modelov s pohonom na struhu, gumu a stlačený vzduch, ako aj modelov s pohyblivými krídlami. V roku 1900 sformuloval podmienky bezmotorového lietania. Vo Wiener Neustadte zostrojil v roku 1906 prvé motorové lietadlo Kolibri I. s modernou rúrkovou oceľovou konštrukciou a s pláteným poťahom. V roku 1908 postavil svoj prvý vetroň. V roku 1909 skonštruoval obojživelné lietadlo Albatros so zaťahovacím podvozkom ako prvé v strednej Európe. Bol zakladateľom teórie obojživelných lietadiel a prvým konštruktérom kovového vrtuľníka so schopnosťou zastaviť sa nad zemou. Za svojho života skonštruoval vyše desiatky motorových a bezmotorových lietadiel. Bol autorom článkov a kníh s leteckou a memoárovou literatúrou.
Z východoslovenskej obce Granč - Petrovce pochádza jeden z troch tvorcov prvého úspešne realizovaného a vyskúšaného rakúsko-uhorského vrtuľníka P-K-Z. Bol to Štefan Petróczy. Narodil sa r. 1876. Patril medzi významných propagátorov a organizátorov letectva v monarchii. Petróczyho považovali za jedného z najlepších vojenských odborníkov pre vzduchoplavbu a vojenské letectvo. Po absolvovaní Vojenskej technickej akadémie vo Viedni ho pridelili k tzv. Luftschifferabteilungu, kde v roku 1902 zložil skúšky pilota voľných a upútaných balónov. Neskôr získal aj diplom motorového pilota a 31. 10. 1910 dokonca vyhral na Biplanz Wright - Koller časovku leteckých pretekov vo Wiener - Neustadte. Po vytvorení vojenského letectva sa stal veliteľom leteckej školy a neskôr aj šéfom najväčšej c. k. aeronautickej základne vo Fischamende.
V apríli 1916 Petróczy navštívil pracovníkov firmy Austrodaimler vo Wiener - Neustadte. Riaditeľa Porscheho (neskôr známy automobilový konštruktér), hlavného konštruktéra Ing. Köhlera a technického riaditeľa firmy Ing. Zadníka, ktorým za účasti zástupcu leteckej firmy Oeffag predložil svoj koncepčný návrh. Riaditeľ Oeffag Ockermüller bol návrhom nadšený a poveril Ing. Karla Balabana, aby zorganizoval stavbu pokusného modelu podľa Petróczyho návrhu. Pod vedením Ing. Balabana vznikol tak v konštrukčnej kancelárii firmy Oeffag rad nákresov na rotorovú konštrukciu, pre ktorú ako pohonná jednotka sa uvažoval elektromotor. Výsledkom prác bolo konkretizovanie Petróczyho predstáv do projektu, ktorý v návrhu predložil na Ministerstvo vojny. Tak sa zrodil zárodok neskôr úspešného vrtuľníka.
Autor: Ing. Ladislav VIRÁG
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.