úradov na vyššie územné celky. Ako včera v Bratislave informoval novinárov minister kultúry Milan Kňážko, netýka sa to piatich kultúrnych inštitúcií, ktorých zriaďovateľom sa stane priamo ministerstvo. Sú to ustanovizne, ktoré podľa slov šéfa rezortu "svojím významom prekračujú hranice regiónu a patria do siete celoštátnych kultúrnych inštitúcií". Ide o Štátne divadlo v Košiciach, Východoslovenskú galériu v Košiciach, Štátnu galériu v Banskej Bystrici, Štátny komorný orchester v Žiline a Múzeum rusínsko-ukrajinskej kultúry vo Svidníku.
"Z toho vyplýva, že Múzeum moderného umenia Andy Warhola v Medzilaborciach podľa pána ministra neprekračuje hranice regiónu a je len provinčným zariadením kdesi na konci sveta. Je to úder pod pás nielen umelcovi svetového mena, ale aj všetkým tým nadšencom, ktorí majú zásluhu na vzniku múzea a na jeho desaťročnom fungovaní. Postoj pána ministra ma však neprekvapuje. Nepamätám si, že by nám bol niekedy pomohol," komentoval slová ministra kurátor a jeden z iniciátorov založenia múzea Michal Bycko (na snímke). Ako ďalej uviedol, na svete sú len dve múzeá, ktoré sa cieľavedome venujú životu a dielu kráľa pop-artu v Pittsburghu, kde výtvarník žil a pôsobil, a v Medzilaborciach, neďaleko ktorých leží obec Miková, rodisko jeho rodičov.
Múzeum moderného umenia A. Warhola disponuje 140 prácami kultového výtvarníka a zaujímavými trojrozmernými exponátmi. Ďalších 7 veľkoplošných tlačí z portfólia Ladies and Gentlemen čochvíľa obohatí unikátnu zbierku.
"Minister Kňažko nepotrebuje Warhola. Potrebuje sa ukázať pred Európskou úniou. Len tak sa dá pochopiť, že medzi piatimi inštitúciami, ktoré ministerstvo vzalo pod svoje krídla, nie sme my, ale Múzeum rusínsko-ukrajinskej kultúry vo Svidníku. Viem, o čom hovorím. Sám som Rusín. Pri všetkej úcte k tomu, čo robia, veľa samotných Rusínov nevie, že také múzeum na Slovensku vôbec jestvuje," dodáva Bycko.
MEDZITITUL: Riaditeľ Štátnej filharmónie Košice: Nechápem podľa akých kritérií vyberali úradníci inštitúcie "nadregionálneho významu"
Rozhodnutie ministerstva kultúry zaskočilo aj riaditeľa Štátnej filharmónie Košice Júliusa Kleina. Ani toto hudobné teleso sa nedostalo pod krídla rezortu. "Kultúrne inštitúcie vo väčšine krajín patria pod regionálne alebo mestské samosprávy. Je to pochopiteľné a obojstranne výhodné spojenie. Čiže nič nového pod slnkom. Nechápem však, podľa akých kritérií vyberali úradníci inštitúcie "nadregionálneho významu", ktorých zriaďovateľskú funkciu na seba rezort prebral. Určujúce by mali byť výsledky a nie vplyv nejakých lobistických skupín. Zdá sa mi, že v súčasnosti ministerstvo kultúry zachraňuje skôr seba, ako samotnú kultúru," uviedol Klein.
Štátna filharmónia Košice, druhý najväčší koncertný orchester na Slovensku, vstúpila tohto roku do 33. sezóny. Počas svojej existencie košickí filharmonici koncertovali takmer vo všetkých štátoch Európy, v USA, Mexiku, Hong Kongu a v Kórei. Je prvým slovenským symfonickým orchestrom, ktorý sa predstavil na americkom kontinente. Na svojom konte má viac ako 150 nahrávok CD. Väčšina z nich sa stretla s mimoriadne pozitívnym ohlasom hudobných kritikov doma i v zahraničí.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.