Aj súčasné vzdelávanie a výchova napredujú neúprosným tempom. Veď úlohou školy je vychovať človeka úspešného a prospešného pre spoločnosť, k čomu je potrebné stráviť niekedy až neúnosné množstvo informácii. Nájdu sa však aj ostrovčeky pokoja, kde vládne radosť, pohoda a láska.
Jedným z takýchto ostrovčekov sú aj tzv. waldorfské školy, ktoré v 20. rokoch minulého storočia založil v Nemecku Rudolf Steiner. Podľa Steinera škola, výchova a vzdelávanie majú byť nezávislé na hospodárstve štátu. Základom jeho pedagogiky je vychádzať z fyzických, duševných a duchovných potrieb dieťaťa, teda rozvíjať jeho osobnosť komplexne, na základe schopností. Rudolf Steiner vychádzal z vlastného poznania človeka, ku ktorému sa v priebehu života dopracoval. Jeho pedagogika je blízka pedagogíke Jána Ámosa Komenského, ktorú naviac rozvinul. Steiner staval na tom, že dieťa má napredovať v troch základných zložkách, ktorými sú myslenie, cítenie a vôľa. Tomu je prispôsobené prostredie, rytmus dňa a celkové vyučovanie v škole.
Na Slovensku takáto materská a základná škola existujú zatiaľ v komplexnej podobe iba v Bratislave. Svojich prvých žiakov privítali začiatkom tohto školského roku. Členovia občianskeho združenia Krídla v Košiciach však už nejaký čas pracujú na tom, aby sa takýto alternatívny typ školy a škôlky otvoril aj v metropole východu. Mgr. Miroslava Lešinská je jednou z aktivistiek združenia a skúsenosti waldorfskej pedagogiky okrem štúdia v Prahe získavala i na stáži v metropole Čiech a v Holandsku.
Podľa slov Miroslavy už samotná architektúra waldorfskej školy má za úlohu podporovať pohyb a život, preto miestnosti v škole nie sú pravouhlé. "Pravý uhol pôsobí na dieťa ako niečo strnulé a obmedzujúce, vo svete rastlín a živočíchov, teda v živej prírode, ho niet. Vplyv živej prírody na dušu dieťaťa umožňuje teda život, pohyb, kým pravé uhly, vyskytujúce sa v neživej prírode v kryštáloch, pôsobia umrtvujúco. Rovnako nábytok, pomôcky alebo hračky sú z prírodných materiálov. Dôležité sú i farby, ktoré sú v každej miestnosti iné," uviedla Miroslava a dodala, že vo svete existujú školy, ktoré pre svoje deti postavili samotní rodičia v spolupráci s učiteľmi. Táto spolupráca i živý záujem rodičov o to, ako učiteľ počas školského roka s dieťaťom pracuje, sú potrebné pre úspešné napĺňanie poslania školy.
"Aby sa dieťa tešilo do školy každý deň, vyučovanie sa začína ranným naladením veršom a piesňami v spojení s pohybom," pokračuje Mgr. Lešinská. "Dôležitú časť vyučovania tvorí rozprávanie príbehov, na základe ktorých dieťa dokáže prežiť a pochopiť skutočnosti a hodnoty, ktoré prináša život. S krikom a nervozitou pedagóga som sa vo waldorfskej škole nestretla, rovnako ani s rozkazovaním. Príkazy učiteľa nahrádzajú charakteristické piesne, ktoré pomáhajú vytvárať z bežných povinností rituál. Aj trest má vo waldorfskej škole inú formu, na akú sme my zvyknutí. Vinník musí urobiť nejaký dobrý skutok, osožný pre všetkých spolužiakov, ako je napríklad umytie podlahy alebo riadu. I tieto veci si totiž deti v škole, ba i v škôlke, robia samé. Druhým spôsobom 'potrestania' je opäť prerozprávanie príbehu. Dieťa tak ešte raz prežije to, čo urobilo, ale tentoraz z pohľadu toho druhého."
Predmety vo waldorfskej škole sú takmer rovnaké, ako v klasických typoch škôl, avšak spôsob vyučovania je diametrálne odlišný. Charakteristickými prvkami je rytmus (striedanie napätia a uvoľnenia), epochové vyučovanie (dvojhodinové vyučovanie základného predmetu dňa počas niekoľkých týždňov), cudzie jazyky od prvej triedy, eurytmia (druh pohybového umenia, v ktorom sa tón, hudba a vyslovená hláska vyjadruje pohybom tela) a v neposlednom rade i maľovanie, modelovanie, hra na hudobnom nástroji, ručné práce. "Waldorfská pedagogika stojí na filozofickej myšlienke, podľa ktorej človek vo svojom osobnostnom vývine opakuje vývoj celého ľudstva. Preto sa deti vo waldorfskej škole učia najprv písať, až potom čítať. Aj tento proces však prebieha hravou formou. Učiteľ začne s príbehom, z ktorého vyjde písmenko - veď ľudstvo začínalo s obrázkovým písmom. Napríklad písmeno K je z príbehu o kráľovi. Deti potom kráľa nakreslia v tvare písmena K, z ktorého postupne vymazávajú detaily (meč, koruna, plášť), až ostane čisté písmenko. Na konci vyučovania sa učiteľ s deťmi lúči podaním ruky. Ak má veľa detí studené ruky, môže to byť pre učiteľa signál, že preberané učivo príliš zameral na rozvoj intelektu a najbližšie by to mal vyvážiť pohybom a umeleckými aktivitami," priblížila nám proces vyučovania vo waldorfskej škole Miroslava.
Ručné a umelecké práce sú teda nemenej dôležitým faktom pri rozvíjaní fantázie a zručnosti u dieťaťa. S nimi sa prostredníctvom pedagogiky Rudolfa Steinera zoznamuje už v materskej škôlke. "Pre dieťa je pri poznávaní sveta dôležité, aby nové informácie dostalo nielen do hlavy, ale aby mu prešli aj telom a citom. Okrem maľovania, modelovania, spevu a tanca mu k tomu pomáhajú základné remeslá. Deti pradú vlnu, vyrábajú plsť, pracujú s drevom ale i s ihlou. Bola som v škôlke, kde si deti sami poorali políčko, zasiali obilie, potom ho zožali, pomleli a nakoniec si z neho samé upiekli chlebík," netajila sa nadšením Mgr. Lešinská. "Výchova vo waldorfskej škole by mala byť v súlade s výchovou v rodine. Súčasťou toho je aj rozvíjanie fantázie dieťaťa, okrem iného aj obmedzením sledovania televízie. Obrazovka totiž podáva častokrát rýchle striedanie už hotových obrazov, ktoré malé dieťa ešte nedokáže spracovať."
Čo sa týka hodnotenia, známkovanie vo waldorfskej škole neexistuje. Okrem slovného hodnotenia v priebehu roka učiteľ písomnou formou, v podobe vysvedčenia, oznamuje žiakovi, ako pracoval počas celého školského roku. Na vedení školy sa podieľa kolégium učiteľov, nadradená funkcia riaditeľa absentuje.
"Pracujeme na tom, aby waldorfská škola v Košiciach bola školou štátnou, aby mal do nej prístup každý. Ľudia vo svete takýto typ školy vyhľadávajú, pretože sú si vedomí, že je jedným z východísk, ako vyvážiť absenciu citu v myslení súčasného sveta. Súhlasím s týmto tvrdením, na druhej strane som však za to, aby existovali rôzne typy škôl, aby si rodič mohol vybrať, kam svoje dieťa dá na výchovu a vzdelávanie," dodala na záver Mgr. Lešinská
Záujemcovia o waldorfský typ školy sa v Košiciach môžu stretnúť už dnes o 17. hodine v Dobrej čajovni na Mäsiarskej ulici a potom každý prvý a posledný štvrtok v mesiaci.
Autor: Valeria Holinková
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.