udiali v súvislosti so zmenou grafikonu železničnej dopravy. Autori KIDS sa snažia svoju prácu i tento vo svete zaužívaný projekt konfrontovať s okolitým svetom. Predseda komisie dopravy Mestského zastupiteľstva Ing. Ján Šarák sa nedávno zúčastnil na konferencii v Pardubiciach, pričom po jeho prednáške, ktorá vzbudila veľký záujem, ho skontaktovali ľudia zaoberajúci sa týmito vecami v Českej republike. Slovo dalo slovo a v uplynulých dňoch sa do Košíc prišli pozrieť zástupcovia magistrátu hlavného mesta ČR Prahy, ako aj českých dráh, či organizácie pre integrovanú dopravu.
"Zistil som, že filozofia, ktorú prezentujeme, je správna a aj u našich západných susedov uznávaná. My sme v prvopočiatkoch a v porovnaní s Prahou robíme integrovanú dopravu doslova na kolene a bez peňazí. Počas ich návštevy sme sa snažili stretnúť so všetkými, ktorí majú v Košiciach čo do dopravy hovoriť. Navštívili sme preto predstaviteľov dopravného podniku, železničnej dopravy i primátora Zdenka Trebuľu," opísal nám kroky spojené s návštevou západných susedov J. Šarák.
Ako ďalej uviedol, Česi si mohli na vlastné oči pozrieť, ako to u nás s KIDS vyzerá. Aj napriek tomu, že oni sú v tejto oblasti o niekoľko rokov pred nami, netajili, že sa aj od autorov košického projektu majú čo učiť. "Zdôraznili skutočnosť, že tento systém sa musí robiť veľkoryso. Aj v Prahe totiž trvalo takmer dva roky, kým prelomili bariéry určitých historických zvyklostí dopravného správania ľudí. Neustálym propagovaním svojich zámerov sa im však podarilo nalákať ich na integrovanú dopravu. Cesta však nebola ľahká a doslova aj v obciach neďaleko Prahy presviedčali o výhodách systému občanov v tamojších krčmičkách," tvrdí predseda komisie dopravy MZ.
Západní susedia ocenili dopravný systém, ktorý sa v Košiciach buduje, boli nadšení skutočnosťou, že sa ho snažime vyprofilovať v spojitosti so železnicou, ktorá by mala v budúcnosti slúžiť ako mestské metro. Boli prekvapení, že je grafikon železníc šitý na mieru zamestnancom najväčšej fabriky v okolí U. S. Steelu.
Delegácia sa zviezla do železiarní klasicky električkou a späť sa vybrali cez bránu č. 4 autobusmi do Hanisky a odtiaľ vlakom do Košíc. "Navrhli nám spoluprácu. Pražania sú úzko prepojení s Berlínom, pričom plánujú zaviesť systém čípových kariet. Sú ochotní nám mnohé veci, či sa to týka legislatívy, alebo zmlúv poskytnúť. Boli by radi, keby sme v súvislosti s čípovými kartami vytvorili spoločný projekt," dozvedeli sme sa od J. Šaráka.
Všetko však stojí na peniazoch, v Košiciach na rozdiel od Prahy financie na integrovanú dopravu chýbajú. "Všetko riešime len na základe existujúcich kapacít a dá sa povedať bez peňazí. Jedíný, kto do toho investuje, je U. S. Steel, ktorý poskytol dva autobusy. Tie premávajú z Hanisky do fabriky a späť. Čo sa týka projektov Phare, tu sme trocha doplatili na kauzu ohľadne prideľovania peňazí z podporných fondov EÚ. My sa ale nevzdávame a dúfame, že na budúci rok uspejeme," dodal J. Šarák.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.