sa dozvedeli od riaditeľa Odboru pre prácu s verejnosťou ŽSR
PhDr. Miloša Čikovského na znižovaní počtu cestujúcich vo vlakoch majú vplyv širšie sociálne a ekonomické súvislosti.
"Pokles počtu cestujúcich na ŽSR je možný z viacerých dôvodov. V uplynulom desaťročí sme zaznamenali nevyrovnaný rast v jednotlivých druhoch dopravy. Cestná doprava sa lepšie mohla prispôsobiť potrebám trhového prostredia najmä preto, že nie všetky externé náklady boli zahrnuté do ceny za dopravu," hovorí M. Čikovský a dodáva, že aj keď železnice z predošlého systému plánovaného hospodárstva zdedili dopravný systém, ktorý ich podporoval, prerozdelenie medzi dopravnými druhmi od roku 1998 sa výrazne priklonilo v prospech cestnej dopravy.
"Tento trend zaznamenali vo všetkých kandidátskych krajinách na vstup do EÚ, kde období medzi rokmi 1990 - 1998 cestná doprava vzrástla o 19,4 %, zatiaľ čo za to isté obdobie železničná poklesla o 43,5%. Jednou z príčin tejto situácie je, že užívatelia dopravy nie vždy pokryjú náklady, ktoré vyprodukujú. Štruktúra cien pritom nevystihuje škody na životnom prostredí a dôsledky nehôd."
Železnice SR pritom poukazujú na fakt, že preprava študentov SAD je cenovo výhodnejšia ako preprava na ŽSR.
"Za obdobie január-máj roku 2000 bolo na ŽSR prepravených 1 096 077 cestujúcich - študentov, za rovnaké obdobie tohto roku 1 034 671 cestujúcich - študentov, čo predstavuje pokles o 5,6%," demonštruje výšku spomínaných čísel hovorca železníc. Zároveň poukázal na skutočnosť, že ak sa dvaja cestujúci rozhodnú ísť autom do vzdialenosti nad 50 km, bude to pre nich cenovo výhodnejšie ako cesta vlakom.
Pod pokles cestujúcich sa však bezosporu podpísala aj úroveň cestovania vo vlakoch.
"Príčiny treba hľadať jednak v zastaralom vozňovom parku ŽSR, ale i v školení vlastných zamestnancov, ktorí prichádzajú do styku s cestujúcimi," vraví hovorca M. Čikovský.
Železnice sa podľa jeho slov pokúsia negatívny trend zmeniť. "Chceme posilniť prímestskú dopravu, aby sa aspoň čiastočne eliminovala preplnenosť na hlavných cestných trasách a v mestách. Momentálne pripravujeme rozšírenie svojich služieb v osobnej preprave. Zavedieme nové komerčné ponuky pre zákazníkov. Novinkou by mali byť zľavy na vybrané relácie na sieti ŽSR, u ktorých sa stanoví mimotarifná pevná cena, ktorá bude nižšia ako majú konkurenčné druhy dopráv. Predpokladáme zavedenie zľavy pre cestujúcich do 26 rokov, kde by zľava mala dosiahnuť podľa počtu osôb 15 až 25 percent," dozvedáme sa od M. Čikovského.
V súvislosti s rozvojom cykloturistiky uvažujú ŽSR so zavedením bicyklových kariet s platnosťou na viac tratí a viac dní. "Čoskoro zavedieme zvýhodnenie cestujúcich pri zakúpení obyčajného spiatočného cestovného lístka cca o 10 percent. Pri zakúpení cestovného lístka samoobslužným systémom (predajný automat) budú platiť menej ako v pokladniach. Náhradou žiackych preukážok pre študentov nad 15 rokov by mala byť nová komerčná ponuka JUNIOR ISIC. Predpokladaná zľava dosahuje 30 percent na ľubovoľný traťový úsek a až 50 percent na časové týždenné alebo mesačné lístky," poznamenal M. Čikovský.
Zvýšiť by sa mala aj kultúra cestovania, no samozrejme všetko bude závisieť od peňazí. "Je potrebné zabezpečiť obnovu zastaralého vozňového parku v časovom horizonte do roku 2015. Ročne chceme zmodernizovať, alebo kúpiť 100 osobných vozňov."
Železnice majú pripravený projekt na elektronický predaj cestovných dokladov, ktorý prinesie zrušenie lepenkových i písaných lístkov. "Tam, kde železničná zastávka nemá zamestnanca na predaj cestovných dokladov, cestujúcich vybaví vlakový personál prenosnými osobnými pokladnicami. Očakávame zvýšenie rýchlosti výdaja cestovných dokladov a zníženie úniku tržieb," dodal hovorca železníc.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.