Krompachy. Za účasti predstaviteľov samosprávy mesta a partnerov zo združenia Spiš-Gemer, ako aj majiteľov a prevádzkovateľov rekreačných a ubytovacích zariadení, sa preberali problémy turizmu a hľadali riešenia do budúcnosti.
Mesto Krompachy, ktorého tvár formoval v minulosti ťažký priemysel, sa po úpadku tohto odvetvia musí pozerať do budúcnosti hlavne z pohľadu rozvoja turistického ruchu. Prírodné danosti mesta sú dnes využívané hlavne v zimnej sezóne. Lyžiarske stredisko Plejsy dosiahlo svojimi parametrami európsky význam. V sezóne ho navštívi približne 90 tisíc návštevníkov. Prudký rozvoj v tejto súvislosti zaznamenali aj ubytovacie kapacity. V blízkom okolí vyrástlo množstvo penziónov a rozšírilo sa aj ubytovanie na súkromí, s celkovou kapacitou asi 1000 lôžok. Problémy súvisiace s týmto prudkým nárastom turistov hlavne v zaostávajúcej infraštruktúre a koordinácii sa mesto rozhodlo riešiť založením Združenia turizmu Krompachy. Združenie tak koordinuje činnosti všetkých zainteresovaných strán. Jeho predseda Ing. Peter Bratko o úlohách združenia hovorí:" Potenciál, ktorý tu máme, sa dá využiť len spojením všetkých síl. Prostredníctvom združenia a rozpočtových možností mesta chceme aplikovať do konkrétnych aktivít nové strategické marketingové prvky. Ide hlavne o propagáciu regiónu na výstavách a veľtrhoch , prezentácia pomocou internetu a hlavne vytvorenie profesionálneho informačného centra." Zámery zúčastňovať sa veľtrhov a výstav hlavne v Poľsku a Maďarsku vychádzajú z analýz štruktúry návštevníkov v regióne. Združenie už vytvorilo aj webovskú stránku www.krompachy.sk a www.plejsy.sk , kde turista nájde všetky potrebné informácie. Prvý úspech, ktorým sa môže združenie pochváliť, bola návšteva manželského páru z Holandska, ktorý sa práve vďaka internetu rozhodol pre trojtýždňový pobyt v Krompachoch. Združenie sa zapojilo vďaka spolupráci so združením Spiš-Gemer aj do projektu Transform, ktorý prostredníctvom banky Kreditanstalt zabezpečuje nemecká firma GRF Eppstein. Jedným z produktov tejto spolupráce je vznik Gotickej cesty. Manažér firmy GRF Tilman Bieber vidí v Krompachoch veľký potenciál:" Obrat mesta z priemyselného centra na turistické centrum je správny. Turizmus je schopný priniesť do mesta financie a pracovné príležitosti. Máte tu Plejsy, stredisko, ktoré iní nemajú, a preto musíte tento potenciál využiť. Turizmus je proces, ktorý sa nesmie zastaviť, ale stále sa musí rozvíjať."
Príjmy mesta z tejto oblasti sa však zvyšujú len vo veľmi malej miere. Zlepšenie finančnej situácie vidí samospráva vo väčšej disciplíne porovnávania príjmov so skutočnosťou, ale aj v prirodzenej poctivosti plnenia poplatkových povinností podnikateľov s ubezpečením, že objem príjmov bude použitý práve na rozvoj cestovného ruchu.
Najtvrdším orieškom, ktorý musí mesto a združenie rozlúsknuť, je využitie všetkých kapacít v letnej turistickej sezóne. Kým zimná sezóna, ktorá sa dá predĺžiť vďaka umelému zasnežovaniu v lyžiarskom stredisku Plejsy na 4 mesiace, zapĺňa všetky lôžkové kapacity, v lete je návštevnosť slabá. Plány počítajú s vybudovaním turistických a cykloturistických trás, ako aj s rekonštrukciami športovísk a zlepšením ponuky služieb, ako sú fitnesscentrá, relaxačné štúdiá, soláriá a podobne. Počíta sa aj s prepojením trás a koordináciou s inými regiónmi Spiša. Aj napriek veľkým problémom, ktoré na tejto ceste mesto čakajú, všetci účastníci workshopu sa zhodli v tom, že táto cesta je nevyhnutnou pri budovaní perspektívy Krompách.
Autor: Miro DIBÁK
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.