večeroch s kráľovským nástrojom na 31. ročníku Medzinárodného organového festivalu sa pre milovníkov klasiky začína čas naplnený vynikajúcou hudbou. Aký bude, pýtali sme sa riaditeľa ŠFK Júliusa Kleina (na obr.).
"Štruktúra koncertnej sezóny je podobná, ako v predchádzajúcich rokoch. V abonentnom cykle A ponúkneme dvanásť a v cykle B šesť koncertov, okrem toho mimoriadne a komorné. Dramaturgia sa snaží ponúknuť pre každého niečo. Trochu sme zľavili z náročnosti na poslucháčov, vidíme, že ekonomicky slabšie vrstvy majú problém prísť k nám kvôli financiám. Vstupné sme zachovali na úrovni minulého roku. Keďže mladšia generácia inklinuje k populárnejšej hudbe, urobili sme niektoré koncerty populárnejšie. Vo februári a marci budú dva koncerty s americkou hudbou Bernsteina a Gershwina, príde Peter Breiner, ktorý okrem dirigovania bude hrať na klavíri tangá. Aj touto formou chceme pritiahnuť ľudí do Domu umenia."
Vlani sa u nás zaskvelo zopár hviezd, spomeniem aspoň mladú huslistku Júliu Fischer, ktorá dvihla poslucháčov zo sedadiel. Pozývať špičkových umelcov je záležitosť prostriedkov. Ale vy často pripomínate, že aj mladí, zatiaľ finančne menej nároční interpreti, dokážu podať špičkové výkony. Na koho sa teda môžeme tešiť?
"Jednoznačne aj z mladšej generácie prídu vynikajúci umelci. Rakúska flautistka Ulrike Anton, maďarský huslista Barnabás Kelemen, z dirigentov u nás už známi Domonkos Héja, Geregely Ménesi, Jerzy Swoboda, Leoš Svárovský. Nemali by sme zabudnúť ani na našich - objaví sa harfistka ŠFK Jana Boggerová, košickí speváci zo Štátneho divadla, z dirigentov Igor Dohovič, Karol Kevický. Ale prídu aj nové tváre - z Južnej Kórei dirigent Do-Ki Kim, z Japonska Tsugio Maeda. Nebudú chýbať ani umelci spoza mora. Na otváracom koncerte 4. októbra bude hrať Haydnov koncert nádejná hviezda francúzskej interpetačnej školy trúbkar David Guerrier. Máme aj veľa iných zaujímavých projektov."
Spomínali ste hosťujúcich dirigentov, opýtam sa na šéfdirigenta? Ostáva ním aj naďalej pán Tomáš Koutník?
"Áno, Tomášovi Koutníkovi som predĺžil kontrakt na ďalšie dve sezóny, som veľmi rád, že sme sa dohodli."
Ako je pripravená filharmónia, čo sa týka prostriedkov? Vstupujete do ťažšej sezóny?
"Štátna dotácia by mala byť na úrovni minulého roku, ale keď vezmeme do úvahy infláciu viac ako desať percent, bude to nižšie. Ale nesťažujem sa, lebo toto postihuje každú jednu inštitúciu. Musíme si zohnať peniažky na prežitie aj z mimorozpočtových zdrojov. Od sponzorov, reklamných partnerov, z nahrávania. Poslanci by čím skôr mali zmeniť daňové zákony, aby podnikateľským subjektom bolo výhodné sponzorovať projekty a inštitúcie. V tomto vidím základný problém financovania kultúry."
Osvedčila sa vám spolupráca s kultúrnymi inštitútmi iných krajín. Budete ju využívať aj ďalej?
"Jednoznačne. Spolupracujeme s maďarským, poľským, nemeckým, francúzskym i rakúskym kultúrnym inštitút, s veľvyslanectvom USA, rozbiehame aj iné záležitosti."
S čím by ste chceli končiť 33. koncertnú sezónu?
"Takou nádhernou bodkou na záver hudobnej jari by malo byť predvedenie Carminy Burany Carla Orffa 6.júna 2002. Budeme sa tešiť, keď poslucháči prídu do koncertnej sály. Ale nielen k nám na koncerty, aj na výstavy, na divadelné predstavenia, všetky dobré kultúrne akcie. Hoci je pomerne ťažká doba, kultúra nás formuje a trošku zjemňuje, pomáha zabudnúť na problémy okolo nás."
Pred niekoľkými mesiacmi rozvíril hladinu v umeleckých kruhoch prípad šéfdirigenta Slovenskej filharmónie. Členovia orchestra mali rozhodnúť o tom, či Ondrej Lenárd zotrvá vo svojej funkcii. Na protest proti takému postupu umelec svetového formátu z našej prvej koncertnej scény odišiel. Vy ste boli pred niekoľkými rokmi v podobnej situácii, aj váš osud závisel od rozhodnutia členov orchestra. Myslíte si, že v umeleckj sfére má takéto rozhodovanie miesto?
"Demokracia znamená prísnu disciplínu. Umelci, možno my muzikanti ešte viac, sme ľudia veľmi citliví. Ale nepripúšťam, aby o nadriadenom rozhodovali podriadení. Tobôž je podľa mňa nenormálne, aby hudobník, ktorý je v stupni riadenia v kolektíve, rozhodoval o vynikajúcom umelcovi, svojom šéfdirigentovi. Keď štát dáva financie do štátnej inštitúcie, mal by mať kontrolu nad tým, kto ju vedie a riadi. Hospodárske a umelecké výsledky majú hovoriť o všetkom. Je nenormálne, aby kolektív rozhodoval o persóne, akou je dirigent Ondrej Lenárd, o špičkovej postave nášho interpretačného umenia. Toto nie je celkom v poriadku."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.