zastaranú techniku. V súčasnosti, kedy celý svet prijíma rôzne opatrenia v súvislosti s terorizmom, sa preto ich obavy ešte viac prehlbujú. "Techniku máme ako sa hovorí bojaschopnú, avšak nie je najmladšia a preto robíme s tým čo máme," povedal nám zástupca veliteľa Mestského požiarneho zboru (MPZ) v Košiciach Zoltán Spatz.
"Cisterny dosahujú vek aj pätnásť rokov s ostatnou technikou je to podobné. Nemáme prostriedky na nákup, preto sa snažíme plátať ako sa dá. Minulý týždeň sa nám po dlhom čase pri výjazde stalo, že cisterna, ktorá bola vyslaná na zásah na miesto určenia nedošla. Proste vypovedala službu," hovorí Z. Spatz a dodáva, že košickí hasiči majú oproti kolegom z iných miest výhodu. "Našťastie sa nejednalo o požiar, ale dopravnú nehodu. K zásahom však chodí viacero áut, preto sme boli aj napriek problémom schopní urobiť svoju robotu."
Požiarnici sa napriek nelichotivej situácii s technikou snažia vysporiadať s problémami po svojom. Staré autá si buď opravia, alebo ich pošlú na generálku. "Počas leta sme generálkovali cisternu na podvozku T 148. Vozidlo sme dostali ešte v 80-tych rokoch a už nebolo schopné vyhovieť požiadavkám doby. Na spomínanom podvozku nám teda na Morave urobili nadstavbu, ktorá nás vyšla na 3,2 milióna korún," dozvedáme sa od zástupcu veliteľa.
Skutočnosť, že sa hasiči rozhodli opraviť starú cisternu nebola náhodná. Minuloročný požiar v Hrabušiciach totiž ukázal, že technika, ktoru požiarnici disponujú zaveľa nestojí. "Bol problém dostať sa do sťaženého terénu. Dozvedeli sme sa, že Nemci u nás skupujú podvozky T 148, pretože prišli na to, že sú pri lesných požiaroch najideálnejšie. Vhodnou úpravou sa dá urobiť výkonné vozidlo, spĺňajúce aj tie najprísmnejšie kritériá. Podľa mojich informácií vlastníme takéto vozidlo ako prvý útvar na Slovensku," vysvetľuje Z. Spatz.
Podľa zástupcu veliteľa je požiarna technika MPZ schopná zasiahnuť v akejkoľvek situácii, no len v rámci možností už zastaralých strojov. "Vo svete menia cisterny, či plošiny každých sedem rokov, bez ohľadu na to, v ako stave sa nachádzajú. Samozrejme, že nejdú do šrotu, ale presunú ich k dobrovoľným požiarnikom. My máme 14 - 16 ročné autá, plošiny ešte staršie, no v porovnaní s ostatnými časťami Slovenska sme na tom pomerne dobre."
Schopnosť fungovania techniky aj za zenitom upotrebenia je však daná šikovnosťou zamestnancov MPZ, nakoľko požiarnici malé a stredné opravy vykonávajú priamo na útvare. "Chlapi to dávajú dokopy, pričom robia prácu navyše. Nikde vo svete nenájdete požiarnika, ktorý by popri svoje práci ešte opravoval techniku. Keď však chceme ušetriť, nemáme inú možnosť. Je to z núdze cnosť, veď ako sa hovorí zo starej ženy mladuchu neurobíte. To sa ukázalo aj v prípade pokazenej cisterny, ktorú som spomínal," vykresľuje neľahkú situáciu Z. Spatz.
V súvislosti s teroristickými útokmi v USA nás zaujímalo, či by v prípade podobného útoku, boli s danou technikou zasiahnuť plnohodnotne aj košickí hasiči. "Určite podobne ako oni v New Yorku. Nemáme síce techniku ako oni, no ako sa pozerám, dodnes sa trápia s prehľadávaním ruín. Nemajú to jednoduché, avšak aj u nás, keby sa náhodou prevrátil kamión s váhou nad 15 ton, nevedeli by sme zasiahnuť. Vlastníme totiž žeriav, ktorý je schopný zasahovať, len pri váhach do spomínanej hodnoty," vidí problémy zástupca veliteľa MPZ.
Čoskoro sa košickí hasiči lepšej situácie v oblasti techniky nedočkajú. Hoci by od 1.4.2002 mali prejsť pod krídla štátu, neočakáva sa, že sa ich vybavenosť vylepší. "Je to dlhodobý problém. Peniaze, ktoré dostávame od mesta vykrývajú len potrebu vyplácania miezd a réžie čo sa týka energií. Na novú techniku nemáme, veď len cisterna stojí 9 miliónov."
Po prechode od správy mesta k štátu sa v súvislosti s prijatým zákonom o Hasičskom zbore očakáva na jednej strane lepšie finančné ohodnotenie hasičov, no na druhej, zrejme dôjde k presunu funkcií. "Či dôjde k prepúšťaniu vám povedať momentálne neviem, situácia sa každú chvíľu mení. No k presunu by malo dôjsť a vzhľadom k tomu, že sa plánuje posilnenie jednotiek v Bidovciach a Čani je možné, že niektorí z našich pracovníkov budú musieť prejsť na tamojšie stanice. Nič však ešte nie je definitívne. Mrzí nás, že sa s nami nik priamo pri schvaľovaní zákona neradil, neboli sme prizvaní, aby sme povedali svoj názor. Podobné je tomu aj teraz, pri schvaľovaní vyhlášok. Dostal som mail, ktorý obsahuje 150 strán a mám sa k nemu vyjadriť. Máme na to presne dva dni už aj s odoslaním odpovede taktiež elektronickou poštou," uzavrel Z. Spatz.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.