"Po víťazstve vo veľkej cene Anglicka som veľmi túžil a splnilo sa mi to konečne tento rok. Mojím posledným snom zostalo vyhrať práve v Indianapolis,
Ľuboš Kašický
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
čo sa podarilo teraz." vyznal sa na tlačovke šťastný Mika Häkkinen a podporil tým dohady o jeho ukončení kariéry. Splnené sny a víťazstvo na záver je predsa ten najlepší moment na odchod zo scény. Využije ho Häkkinen?
Ešte v stredu pred americkou Grand prix sa totiž nevedelo, čo Mika do Štátov vôbec priletí a McLaren už aktivoval náhradníka Wurza. To samozrejme vyvolalo špekulácie o jeho posledných dvoch štartoch sezóny a nálady medzi fínskymi novinármi tomu len napomáhali. Mika však dorazil na poslednú chvíľu a žiaril dokonalou pohodou. "Po Monze som sa uvoľnil, lebo som konečne všetkým povedal o svojich ďalších plánoch. Mohol som sa tak znova na 100 percent sústrediť na jazdenie a nemusel som strážiť to, čo poviem." A jeho "uvoľnenie" bolo cítiť aj na trati. Najprv v piatok prekonal traťový rekord, potom v sobotu zviedol nádherný súboj o pole s MiSchumacherom a v nedeľu dokonca preteky vyhral! V triumfálnom ťažení mu nezabránila ani havária, ba ani odobratie najlepšieho tréningového času za predčasné vyrazenie na trať, v nedeľnom waum-upe, vďaka ktorému sa na rošte prepadol o dve miesta (na štvrté). "Nahnevalo ma to. Bolo tam päť áut a na svetlá som nevidel. Boxová ulička sa tam zatáča a ľahko ich prehliadnete." ospravedlňoval sa Fín, no aj tak musel štartovať z druhého radu.
Do pretekov Fín štartoval s plnou nádržou a stal sa tak ľahkou obeťou rýchlejšieho (ľahšieho) Barrichella. Piate miesto síce nebolo zlé, ale veľa nádejí na víťazstvo nedávalo (Poradie po prvom kole: MiSchumacher, Montoya, Barrichello, Ralf Schumacher, Häkkinen a Coulthard). V treťom kole sa potom Barrichello prevalil cez Montoyu a vyformoval čelo na tri dvojice (červení, modrobieli a strieborní). Už o dve kolá neskôr však MiSchumacher splnil avízovaný sľub a Brazílčana pustil na prvú pozíciu. "Tak pracuje tím." hrdil sa potom po pretekoch. Novopečený otec Barrichello mal teda zelenú a mohol dirigovať závod podľa vlastných možností a schopností. Häkkinen zatiaľ trpezlivo jazdil na piatom mieste a čakal na svoj čas. Rozdiely sa však zväčšovali a nám bolo jasné, že rozhodovať sa bude opäť v boxoch. Ktorá stratégia bude úspešnejšia?
Na všeobecné prekvapenie sa prvý v depe objavil Ralf Schumacher (24.kolo) a Barrichello ho nasledoval až o tri kolá neskôr! V dvadsiatom siedmom kole sa teda poradie zmenilo a posunulo Häkkinena na tretie miesto za MiSchumachera a Montoyu. Kolumbijčan v tej dobe začal "tlačiť na pílu" a v 34.kole sa v prvej zákrute prehupol do vedenia. "Ani neviem, kde sa tam vzal." opisoval jeho manéver Nemec, "Keď som sa predtým pozeral do zrkadla, tak bol ďaleko, no na cieľovej rovinke zrazu okolo mňa doslova preletel!". V tej dobe bolo ale Juanove auto tesne pre PIT (veľmi ľahké) a dokázalo dosiahnuť najväčšiu rýchlosť na okruhu (348,0 km/h!). To sa však už blížila Häkkinenova chvíľa, lebo čoskoro tankoval Montoya (36.kolo) aj MiSchumacher (39.kolo) a Fín sa po prvýkrát ocitol vo vedení. Aktuálnou otázkou bolo, ako dlho Fín zostane na trati a či sa mu podarí vyjazdiť dostatočný náskok na Barrichella, ktorý volil odlišnú a veľmi nebezpečnú stratégiu.
Häkkinen na PIT roloval s desať sekundovým náskokom až v 46.kole a všetci pozorne sledovali stopky, aby sa dozvedeli, či Rubensov náskok bude väčší ako 22-23 sekúnd. Práve to bol totiž hraničný čas, ktorý Brazílčan potreboval, aby sa po druhej PIT STOP vrátil na prvé miesto. Rozdiel sa však pohyboval medzi 21-22 sekundami a Rubens už nevyhnutne potreboval (v 50.kole) tankovať. Dráma sa stupňovala. Bude to stačiť, alebo nie? V tíme ferrari prebehlo dotankovanie a výmena pneu bez najmenších problémov, ale i tak sa Barrichellovi nepodarilo udržať prvé miesto. Znova Häkkinen viedol. Do konca pretekov ale stále zostávalo ešte viac ako dvadsať kôl a všetko bolo otvorené! Rubinho bojoval, ako mu sily stačili a povzbudzovaný divákmi sa pomaly na Häkkinena doťahoval. Napätí Američania už zabúdali na svoje Coca-Coly a hamburgery a očakávali strhujúci záver. Ten sa ale žiaľ nekonal.
Šesť kôl pred koncom začal Brazílčanov motor "ťažko dýchať" a dve kolá pred cieľom vydýchol naposledy. "Škoda." smútil aj Jean Todt, "Bol to prvý motor, ktorý nám odišiel v tejto sezóne.". A tak zatiaľ, čo vzrušený Häkkinen pretínal cieľovú čiaru, smutný Barrichello sedel pod boxovým múrom a nechápavo krútil hlavou. No i také sú preteky. Napokon svoje by o tom mohol rozprávať aj víťazný Häkkinen. Odstúpením Rubensa sa na druhé miesto posunul Michael Schumacher a tretí skončil Coulthard. Favorizované williamsy zostali na trati ešte v polovici pretekov, keď Ralf Schumacher (v 37.kole) vyrobil jazdeckú chybu a Montoyu zradil motor v 39.kole. Štvrtý skončil Irvine, ktorý sa posunul na pôvodné miesto Trulliho. (Taliana diskvalifikovali kvôli drevenej doske, ktorej hrúbka nezodpovedalo predpisom.) Na záver si ešte povedzme, že v Amerike sa na svoje druhé preteky F1 postavil Čech Tomáš Enge a znova nesklamal. Do cieľa došiel síce na nie veľmi lichotivom štrnástom mieste, ale za daných možností je to skutočne slušný výsledok.
US GP - Indianapolis 16/2001: 1. Häkkinen (mclaren) 1:32'42,840" (198,038 km/h), 2. Mi. Schumacher (ferrari) + 11,046", 3. Coulthard (mclaren) + 12,043", 4. Trulli (jordan) + 57,423", 5. Irvine (jaguar) + 72,434", 6. Heidfeld (sauber) + 72,996", 7. Alesi (jordan), 8. Fisichella (benetton), 9. Button (benetton), 10. Frentzen (prost), 11. Panis (bar), 12. de la Rosa (jaguar), 13. Bernoldi (arrows), 14. Enge (prost), všetci 1 kolo, 15. Barrichello (ferrari) - 2 kolá. Trulli bol po pretekoch diskvalifikovaný a poradie sa posúvalo.
Stav MS: 1. Michael Schumacher 113 bod. (world champion 2001), 2. Coulthard 61 b., 3. Barrichello 54 b., 4. R. Schumacher 48 b., 5. Häkkinen 34 b., 6. Montoya 25 b., 7. Heidfeld 13 b., 8. Villeneuve 12 b., 9. Raikkonen a Trulli po 9 b., 11. Fisichella 8 b., 12. Irvine 7 b., 13. Frentzen a Alesi po 6 b., 15. Panis 5 b., 16. Rosa 3 b., 17. Button 2 b., 18. Verstappen 1 b.,
Tímy: 1. Ferrari 167 b., 2. McLaren-Mercedes 95 b., 3. Williams-BMW 73 b., 4. Sauber-Petronas 22 b., 5. BAR-Honda a Jordan-Honda po 17 b., 7. Benetton-Renault a Jaguar-Cosworth po 10 b., 9. Prost-Acer 4 b., 10. Arrows-Asiatech 1 b.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.