modely, vyrábané v rôznych obmenách od roku 1934 do roku 1949. Najnovší model Superb má nadviazať na tradíciu Superbov spred vyše polstoročia a naznačiť, že firma Škoda sa chce - opäť - etablovať v segmente vyššej strednej triede. Škoda Superb bola dominantou expozície škodoviek na nedávnom autosalóne vo Frankfurte, kde pri svojom oficiálnom odhaľovaní zožala potlesk prítomných novinárov.
Superb má elegantný, ba až noblesnýdizajn, ktorý síce nezaprie príbuznosť so svojím "technickým" otcom, Volkswagenom Passat, ale ktorého predná časť ho jednoznačne identifikuje ako pravú škodovku. Výrobca zaraďuje Superb, ktorého línie označuje za seriózne, solídne a nadčasovo elegantné, do vyššej strednej triedy, pričom ale pripomína, že celkovou koncepciou a najmä priestrannosťou interiéru zasahuje toto vozidlo už do segmentu luxusných vozidiel. Za svoj veľký vnútorný priestor, poskytujúci mimoriadne pohodlie cestujúcim na zadných sedadlách, vďačí Superb najmä veľkému rázvoru, ktorý má hodnotu 2803 mm a ktorý teda o 100 mm prevyšuje rázvor Passatu. Prednej časti vozidla dominuje typická maska chladiča ( tá je dnes už spoľahlivým identifikačným znakom všetkých škodoviek) a reflektory, kryté nedelenýma hladkým krycím sklom. Priamo do reflektorov je integrovaný ostrekovač na ich čistenie. Predné kolesá sú zavesené na štyroch priečnych ramenách, pričom geometria zavesenia je taká, aby sa minimalizoval vplyv hnacích resp. brzdných síl na riadenie vozidla. Vzadu je kľuková náprava so skrutne namáhanou priečkou, pričom pružiny a tlmiče sú uložené za sebou. Brzdová sústava je vystrojená kotúčovými brzdami na všetkých kolesách (vpredu ventilovanými), antiblokovacím systémom a elektronickou uzávierkou diferenciálu. V kombinácii s niektorými motormi sa montuje aj protipreklzový systém, ktorý zahrnuje aj reguláciu krútiaceho momentu, a stabilizačný systém ESP. Súčasťou tohto systému je elektronický brzdový asistent, ktorý skracuje brzdnú dráhu pri núdzovom brzdení.
Rovnako ako v Passate je aj v Škode Passat motor umiestnený pozdĺžne pred prednou nápravou a poháňa predné kolesá. Pri uvádzaní na trh bude pre Passat k dispozícii päť pohonných jednotiek, z toho tri zážihové a dva vznetové. Ide o motory, ktoré sa osvedčili v modeloch VW Passat a Škoda Octavia. Všetky benzínové motory splňujú prísnu emisnú normu UE4, dieselové motory splňujú normu EU3. Základným motorom je dvojlitrový štvorvalec, ktorý má maximálny výkon 85 kW pri 5400 ot/min a maximálny krútiaci moment 172 Nm pri 3500 ot/min. Ďalším motorom je 1,8-litrový päťventilový motor, vystrojený turbodúchadlom a chladičom komprimovaného vzduchu. Tento motor má maximálny výkon 110 kW a jeho krútiaci moment sa na maximálnej hodnote 210 Nm udržuje v širokom rozsahu od 1750 do 4600 ot/min. Napriek vysokému výkonu má uvedený motor celkovú priemernú spotrebu na prijateľnej hodnote 8,3 l/100 km. Špičkovým motorom celého sortimentu pohonných jednotiek je 2,8-litrový vidlicový šesťvalec. Svoj maximálny výkon 142 kW dosahuje tento motor pri 6000 ot/min, maximum krútiaceho momentu dosahuje pri 3200 ot/min. S týmto motorom zrýchli Superb z 0 na 100 km/h za osem sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 237 km/h. V meste spotrebuje tento motor síce až 14,3 l/100 km, pri jazde mimo mesta klesne však spotreba na 7,3 l/100 km. Celková priemerná spotreba uvedeného motora je 9,9 l/100 km. Z dvoch turbodieselových jednotiek má slabšia zdvihový objem 1,9 litra a maximálny výkon 96 kW: Tento motor je vystrojený vysokotlakovým vstrekovacím systémom typu čerpadlo-dýza a turbínou s variabilnou geometriou. O úspornosti tohto relatívne výkonného motora, s ktorým Superb dosiahne maximálnu rýchlosť 205 km/h, svedčí to, že pri jazde mimo mesta spotrebuje v priemere len 4,6 l/100 km, pričom celková priemerná spotreba je 5,7 l/100 km. Druhým vznetovým motorom je 2,5-litrový prepĺňaný vidlicový šesťvalec, ktorý dosahuje maximálny výkon 114 kW pri 4000 ot/min. Krútiaci moment tohto motora dosahuje maximálnu hodnotu 310 Nm. Tento motor je ako jediný z celého sortimentu kombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Aj vďaka tejto kombinácii dosahuje Superb, poháňaný vznetovým šesťvalcom, celkom dobré dynamické vlastnosti - zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 9,5 sekundy, maximálna rýchlosť je 219 km/h. Oba vidlicové šesťvalce - zážihový aj vznetový - môžu byť kombinované aj s päťstupňovou automatickou prevodovkou Tiptronic, umožňujúcou aj manuálne sekvenčné radenie.. Je to vôbec po prvý raz, čo automobilka Škoda použila takúto prevodovku. V automatickom režime sa radenie prispôsobuje charakteru cesty a štýlu jazdy vodiča, pričom riaidaci systém vyberie najvhodnejší z troch módov radenia (hospodárny, komfortný a športový). Do sériového bezpečnostného výstroja Škody Superb patria okrem iného aj dva čelné a dva bočné nafukovacie vankúše. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené aj hlavovými nafukovacími vankúšmi, ktoré sa pri bočnom náraze nafúknu pozdĺž bočných okien. Pri aktivovaní ktoréhokoľvek airbagu sa automaticky zapne vnútorné osvetlenie, odistia sa prípadne zaistené dvere a prerušia sa niektoré elektrické obvody, aby pri prípadnom skrate nedošlo k požiaru. Pri prudkom čelnom náraze dôjde k "vtiahnutiu" celého pedálového bloku, čím sa zníži riziko poranenia nôh vodiča.
Superb sa bude dodávať v troch variantoch vybavenia, označených Classic, Comfort a Elegance. Už verzia Classic má mimoriadne bohatú výbavu, ktorá Superb posúva na špičku strednej triedy. Do tejto výbavy patrí pozdĺžne a výškovo prestaviteľný volant, výškovo prestaviteľné sedadlo vodiča i spolujazdca, elektrické ovládanie všetkých okien (s detskou poistkou), centrálny zamykací systém s diaľkovým ovládaním, štyri airbagy a tri opierky hlavy na zadných sedadlách. Ďalej je vozidlo vystrojené klimatizačným zariadením, klimatizovaným priečinkom na prístrojovej doske, opierkou v strede zadných sedadiel s dvomi držiakmi nápojov, tónovanými sklami, hmlovými reflektormi, multifunkčným displejom a prípravou na rádio s ôsmimi reproduktormi. Novým a zaujímavým prvkom výbavy je slabé difúzne osvetlenie interiéru pri jazde v noci. Na toto osvetlenie slúžia dve červené svietiace diódy, umiestnené v stropnom svietidle. Pri zaparkovaní na tmavom mieste ocení vodič (i cestujúci) funkciu "Coming home" (prichádzam domov) - po jej aktivácii ostanú istú dobu svietiť tlmené svetlá a osvetľujú tak "cestu domov". Verzia Comfort sa od základnej verzie Classic opticky odlišuje 16-palcovými ráfikmi METAN z ľahkých zliatin a krytmi prahov. Volant hlavice radiacej páky a páky ručnej brzdy sú potiahnuté kožou. Navyše je verzia Comfort vystrojená automatickým klimatizačným systémom Climatronic, elektrochromatickým vnútorným zrkadlom s automatickým stmievaním a snímačom dažďa. Úplnou - a povedzme rovno vtipnou - novinkou, s ktorou sme sa zatiaľ u žiadneho sériového auta nestretli, je priečinok so skladacím dáždnikom v ľavých zadných dverách.Dáždnik možno do tohto priečinka vložiť aj v mokrom stave, pretože odkvapkávajúca voda je vyvedená mimo vozidla. Ďalším originálnym prvkom výbavy verzie Comfort, je systém Cargoflex, čo je vlastne systém rozkladateľných a variabilných priečok, ktorý umožňuje lepšiu "organizáciu" uloženia batožín či nákupov v batožinovom priestore. Ale to nie je všetko. V spodnej časti vonkajších zrkadiel i na spodku dverí sú svietiace diódy, ktoré osvetľujú priestor vedľa vozidla (približne do jedného metra) a spríjemňujú tak nastupovanie i vystupovanie v tme (zabráni to napríklad šliapnuť pri vystupovaní priamo do mláky). Verzia Elegance sa od verzie Comfort navonok odlišuje najmä 17-palcovými ráfikmi CUBIC, zhotovenými z ľahkej zliatiny, a chrómovanými lištami na oknách, dverách a nárazníkoch. Časti vnútorného obloženia sú z vzácneho dreva a sedadlá sú potiahnuté kombináciou látky a kože. Uvedená verzia je vystrojená bixenónovými reflektormi, v ktorých sa prepínanie medzi tlmeným a diaľkovým svetlom realizuje posúvaním elektromagneticky ovládanej clonky. Pri zapnutých diaľkových svetlách svieti aj ďalšia dvojica klasických halogénových reflektorov. Superb Elegance je vystrojený aj zariadením na automatické udržiavanie konštantnej rýchlosti jazdy (tempomat), elektrickým vyhrievaním predných a zadných sedadiel a elektrickým prestavovaním predných sedadiel.Tri rôzne polohy vodičovho sedadla polohy vonkajších zrkadiel možno uložiť do pamäti. Nad rámec tejto sériovej výbavy jednotlivých verzií môže byť Škoda Superb vystrojená ďalšími prvkami, zvyšujúcimi pohodlie či bezpečnosť jazdy. Ide napríklad o niekoľko audiosystémov, z ktorých najkvalitnejší má zosilňovač výkonu 280 W a dodáva sa len v kombinácii s navigačným systémom. Ďalšej prvkami príplatkovej výbavy sú už spomenuté hlavové airbagy, elektrické strešné okno, parkovacia pomôcka, dva rôzne multifunkčné volanty (s tlačidlami na ovládanie rádia), roleta na zadné okno, ťažné zariadenie i športové 17-palcové ráfiky SOLID. Ten, kto si objedná verziu Elegance s koženými poťahmi interiéru, môže mať vozidlo vystrojené čímsi, čím pravdepodobne nedisponuje žiaden iný sériovo vyrábaný automobil : vnútornú časť operadla pravého predného sedadla možno sklopiť dozadu a cez takto vzniknutý otvor si cestujúci na pravom zadnom sedadle môže pohodlne vystrieť nohy.
Terajšiu Škodu Superb delí od prvej Škody Superb 66 rokov. Za tú dobu automobilová technika neuveriteľne pokročila - ale na ten nápad so sklopnou opierkou v operadle pravého predného sedadla vlastne mohli prísť už konštruktéri Superba z roku 1934...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.