Trojica krásnych talianskych športových áut
Rado MLÝNEK
Neskoro popoludní 5. októbra 1879 sa stala v aréne pre býčie zápasy v španielskom meste Cordoba udalosť, aká sa pri býčich zápasoch nestáva príliš často. Známy matador Rafael Molina, prezývaný Lagartijo, takpovediac daroval život býkovi, ktoré meno bolo Murciélago a ktorý pochádzal z farmy istého Joaquina del Val di Navarra. Molina týmto gestom ocenil mimoriadnu bojovnosť, odvahu a ducha svojho býčieho protivníka. Býk Murciélago bol potom darovaný chovateľovi Donovi Antoniovi Miurovi a stal sa otcom ´dalších bojovných býkov, ktorých rodová línia siaha až do dnešných dní. Býky boli vždy symbolom sily, agresivity a odvahy - a to sú aj charakteristiky, typické pre všetky športové automobily talianskej firmy Lamborghini, ktorá má napokon býka aj vo svojom znaku. Náhoda dokonca chcela, že aj zakladateľ spomenutej firmy, Ferruccio Lamborghini, sa narodil v znamení býka. Už mnohé predošlé typy automobilov Lamborghini mali označenia, pochádzajúce zo sveta koridy - ide napríklad o typy Miura, Islero, Urraco, Bravo, Jalpa a Espada. Najnovší model firmy Lamborghini, ktorá v súčasnosti patrí pod firmu Audi (tá je zase súčasťou koncernu Volkswagen), dostal preto - celkom v súlade so spomenutými tradíciami- meno odvážneho býka Murciélago. Kto však nepozná na začiatku spomínanú príhodu a vie španielsky, môže sa trochu čudovať, prečo sa nové lamborghini nazýva "netopier" - práve taký význam totiž španielske slovo murciélago má.
Dvojmiestne kupé Murciélago bolo jedným zo skutočných prekvapení tohtoročného frankfurtského autosalónu a preto ho predstavíme ako prvé z trojice krásnych nových talianskych športových áut. Dizajn nového Lamborghini, ktoré je nástupcom typu Diablo, je dielom mladého dizajnéra Luca Donckerwolkeho, ktorý si vyslúžil dizajnérske "ostrohy" návrhom originálnej karosérie pre malé Audi A2. Donckerwolke si zaumienil, že vytvorí auto, ktoré bude pôsobiť tak agresívne ako nadzvukové lietadlo a pritom sa bude vyznačovať puristickými líniami. Ako sa mu to podarilo, môže posädiť každý, okolo ktorého "netopier" preletí svojou maximálnou rýchlosťou 300 km/h. Nosnú časť vozidla tvorí - rovnako ako u modelu Diablo - tuhý priestorový rám z oceľových rúrok. Vonkajšie panely karosérie sú zhotovené z uhlíkových kompozitov. Typickým znakom vozidiel Lamborghini sú na mohutnom prednom kĺbe zavesené krídlové dvere, otvárané šikmo nahor. V porovnaní s Diablom majú vodič i spolucestujúci v Murciélagu viac priestoru. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2665 mm, pričom predné i zadné kolesá sú nezávisle zavesené na dvojitých priečnych ramenách a odpružené vinutými pružinami. Tlmiče sú vystrojené elektronickým systémom prestavovania tuhosti. Na predných i zadných 18-palcových kolesách sú ventilované kotúčové brzdy Brembo. Pohonnú jednotku tvorí za sedadlom (teda pred zadnou nápravou) pozdĺžne umiestnený vidlicový dvanásťvalcový motor, ktorého zdvihový objem je 6192 cm3. Tento motor má dva vačkové hriadele v každej hlave valcov a je vystrojený variabilným časovaním nasávacích i výfukových ventilov a statickým zapaľovacím systémom. Motor dosahuje maximálny výkon 426 kW pri 7500 ot/min, krútiaci moment dosahuje vrchol 650 Nm pri 5400 ot/min. Vozidlo je ako prvé Lamborghini vôbec vystrojené šesťstupňovou mechanickou prevodovkou so suchou skriňou (na jej mastenie slúži samostatné čerpadlo). Prevodovka prenáša enormný krútiaci moment motora na všetky štyri kolesá, pričom primárne sú poháňané zadné kolesá. Až pri ich preklzovaní sa prostredníctvom viskóznej spojky začne hnací moment prenášať aj na predné kolesá. V budúcom roku sa vozidlo začne dodávať aj s elektrohydraulickým systémom radenia prevodových stupňov. Aerodynamické vlastnosti vozidla zlepšuje elektronicky ovládaný zadný spojler, ktorý je do rýchlosti 130 km/h zavretý, v rozsahu rýchlostí 130 km/h až 220 km/h sa otvorí na 50o, pri ešte väčších rýchlostiach je uhol jeho otvorenia 70o. Murciélago zrýchli z 0 na 100 km/h za neuveriteľných 3,8 sekundy. Pri nízkych rýchlostiach - napríklad pri jazde v meste - možno prednú časť vozidla zdvihnúť o 45 mm. Murciélago je dlhé 4580 mm, široké 2045 mm a vysoké len 1135 mm. Do sériového výstroja vozidla patrí aj klimatizačný systém, umožňujúci nastaviť teplotu interiéru v rozsahu od 16 oC do 31 oC. Pre zaujímavosť možno uviesť, že jeden kilogram Murciélaga stojí približne 5676 korún - túto hodnotu dostaneme, keď cenu tohto výnimočného auta (v Nemecku je to 420000 mariek) vydelíme jeho hmotnosťou (1650 kg). No, väčšina našincov by možno mala finančné problémy už len s natankovaním nádrže do plna - objem palivovej nádrže je totiž rovných sto litrov...
Najnovším prírastkom v sortimente firmy Ferrari (patriacej do koncernu Fiat) je otvorený dvojsedadlový automobil s typovým označením 550 Barchetta, ktorý bol verejnosti predstavený už na vlaňajšom parížskom autosalóne. Toto vozidlo má doplnkové označenie Pininfarina, a to na počesť známej dizajnérskej firmy, ktorá nedávno oslávila 70. výročie svojho založenia a s ktorou firma Ferrari vždy úzko spolupracovala. Ferrari 550 Barchetta je technicky prakticky zhodné s verziou 550 Coupé. Z čisto dizajnérskych dôvodov však bolo predné okno znížené o 10 cm a z bezpečnostných dôvodov sú za sedadlami mohutné oceľové ochranné oblúky. Na veku batožinového priestoru sú dve vyvýšeniny, pripomínajúce klasické pretekárske automobily Ferrari. Typ 550 je postavený na ráme z oceľových rúrok, ktorý je zvarený s hliníkovou karosériou. Predné i zadné kolesá sú nezáviesle zavesené na dvojitých priečnych ramenách a odpružené vinutými pružinami. Vozidlo jazdí na 18-palcových trojdielnych ráfikoch BBS, zhotovených z ľahkých zliatin. Tlmiče majú elektronicky regulovateľnú tuhosť. Rázvor podvozku je 250 cm, celková dĺžka vozidla je 455 cm, šírka 193,5 cm, výška 126 cm. Na pohon vozidla slúži vpredu pozdĺžne uložený vidlicový dvanásťvalcový motor so štyrmi ventilmi na valec. Blok i hlava valcov sú zhotovené z hliníkovej zliatiny. Motor má dva ozubeným remeňom poháňané vačkové hriadele v každej hlave valcov a jeho zdvihový objem je 5474 cm3. Maximálny výkon tohto motora, ktorý poháňa zadné kolesá, je 357 kW pri 7000 ot/min, maximálny krútiaci moment je 569 Nm pri 5000 ot/min. Šesťstupňová prevodovka tvorí jeden blok s diferenciálom, čo prispieva k lepšiemu rozloženiu hmotnosti na obe nápravy. Nosná konštrukcia sedadiel, do ktorých sú integrované štvorbodové bezpečnostné pásy, je zhotovená z uhlíkových kompozitov. Batožinový priestor tohto exkluzívneho vozidla má objem 185 litrov a do jeho sérovej výbavy patria aj dve prilby a dve plátené čiapky. Ferrari 550 Barchetta Pininfarina zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 300 km/h. Túto rýchlosť dosiahne vozidlo s otvorenou strechou, pretože firma Ferrari ani veľmi nepočíta s tým, že by niekto na auto montoval núdzovú plátenú striešku, s ktorou vozidlo vyzerá skutočne "otrasne" a ktorej nasadzovanie trvá dvom mechanikom približne päť minút. S nasadenou strieškou je dokonca maximálna rýchlosť obmedzená na 120 km/h a to predsa nemôže žiadnemu pravému ferraristovi vyhovovať. Priemerná spotreba sa pohybuje na úrovni 25 l/100 km (teda jeden liter vystačí akurát na štyri kilometre), čomu zodpovedá aj veľkosť palivovej nádrže - tá svojím objemom 114 litrov ešte prevyšuje objem nádrže Murciélaga. Barchetta, ktorá sa v Nemecku predáva za 430000 mariek a ktorá je najrýchlejším otvoreným dvojsedadlovým autom na svete, sa má vyrobiť len v obmedzenom počte 448 kusov. Napriek skutočne astronomickým cenám sa vozidlá Ferrari - samozrejme aj vďaka úspechom Michaela Schumachera v seriáli F1 - veľmi dobre predávajú. Vlani sa dokonca produkcia vozidiel Ferrari v porovnaní s rokom 1999 zvýšila o približne 300 kusov, a to na 4072 vozidiel.
Tretím z trojice nádherných talianskych športových automobilov, ktoré predstavujeme na tejto strane, je nový Maserati Spyder. Toto otvorené vozidlo je produktom racionalizácie a inovácie výrobného sortimentu, ktorá sa začala po prevzatí firmy Maserati firmou Ferrari roku 1997. Štvordverová limuzína Quattroporte sa prestala vyrábať a tak vo výrobnom programe zostalo len kupé 3200 GT, ku ktorému nedávno pribudol spomenutý otvorený Spyder s elektrohydraulicky ovládanou strechou. Karoséria kompaktného Spydera, ktorý je o 220 mm kratší ako kupé, je dielom firmy Italdesign-Giugiaro. Rázvor podvozku bol skrátený z 2660 mm na 2440 mm, dĺžka vozidla je 4303 mm. Podobne ako u oboch vyššie spomenutých vozidlách, má aj Spyder klasické zavesenie kolies na dvojitých priečnych ramenách. Vozidlo je vystrojené systémom automatickej regulácie tuhosti tlmičov, ktorý sa nazýva Skyhook a ktorý bol vyvinutý v spolupráci s nemeckou firmou Mannesmann-Sachs. Systém vyhodnocuje signály z niekoľkých snímačov, ktoré registrujú pohyb každého kolesa (vzhľadom ku karosérii), a na základe týchto údajov nastavuje tuhosť tlmičov. Podstatný rozdiel medzi kupé a Spyderom spočíva v použitom motore. Spyder je poháňaný úplne novým 4,2-litrovým vidlicovým osemvalcom, ktorý bol vyvinutý v spolupráci s inžiniermi firmy Ferrari. Tento motor s dvomi vačkovými hriadeľmi v každej hlave a so štyrmi ventilmi na valec vyvíja maximálny výkon 287 kW pri 7000 ot/min. Maximálny krútiaci moment je 451 Nm pri 4500 ot/min. Usporiadanie hnacej sústavy je typu transaxle, čo znamená, že prevodovka tvorí jeden blok s diferenciálom. Tento blok je s blokom motora spojený tuhou rúrou, vnútri ktorej vedie hnací hriadeľ. Novinkou je aj použitie šesťstupňovej mechanickej prevodovky s elektronickým radiacim systémom Cambiocorsa, čo možno preložiť ako pretekárske radenie. Na radenie prevodových stupňov slúžia - podobne ako v monopostoch F1 - dve páčky za volantom. Prevodovka môže pracovať v štyroch režimoch, z ktorých jeden je automatický a jeden možno použiť pri nedostatočnej adhézii. Spyder zrýchli na stovku za päť sekúnd a dosiahne maximálny rýchlosť 283 km/h. Z trojcie na tejto strane predstavených talianskych športových vozidiel je Maserati Spyder najlacnejší - v Nemecku stojí okolo 200 000 mariek.
Firmy Lamborghini, Ferrari a Maserati tvoria nerozlučnú trojicu talianskych výrobcov špičkových, nádherných a veľmi drahých športových vozidiel. Ako sme už spomenuli, firma Maserati patrí dnes firme Ferrari, no a firma Lamborghini existuje (ako výrobca automobilov) vlastne tiež len "vďaka" firme Ferrari - Ferruccio Lamborghini (vyrábajúci pôvodne len traktory) ju v roku 1963 založil takpovediac na truc Enzovi Ferrarimu, s ktorého výrobkom nebol veľmi spokojný....
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.