colníkov. Vystáva tu určité nebezpečenstvo, že pašeráci môžu nadviazať a následne zneužívať kontakty s colníkmi. Aby sa tomu predišlo, platí pravidlo, že colníci majú rotovať. Na jednom mieste by mali stráviť minimálne mesiac a maximálne rok. Ako nás však upozornili naši čitatelia, napríklad na košickom letisku už roky vídajú tie isté tváre.
Ako je to teda s rotáciou kádrov na košickom colnom úrade, na to sme sa opýtali jeho riaditeľa JUDr. Jozefa Pavlovského. "Pôvodne až do 30. júna 1998 sme riadili zákonníkom práce, ktorý personálnu rotáciu umožňoval a u nás sme preložili postupne až 50 percent ľudí. Prvého júla toho istého roku však nadobudol účinnosť zákon o štátnej službe colníkov, ktorý možnosť prevelenia colníkov na iné miesto výkonu štátnej služby výrazne obmedzil. Preveliť colníka bez jeho súhlasu na iné miesto, do inej obce, možno maximálne na dva mesiace počas kalendárneho roka s tým, že po prevelení má colník nárok na diéty a ubytovanie tak, ako by bol na služobnej ceste, čo pre colnú správu samozrejme znamená zvýšené náklady. Po dvoch mesiacoch sa však musí vrátiť na pôvodné pracovisko," uviedol J. Pavlovský.
Dodal, že nepokladá túto dobu dvoch mesiacov za dostatočnú a v tomto smere aj interpeluje ku kompetentným, zatiaľ však platí zákon o štátnej službe v takejto podobe. Na košické letisko od prvého mája prišlo síce osem nových colníkov, ostali tam však aj takí, ktorí na tomto mieste pôsobia viac ako rok. V zmysle zákona už urobili určité rotácie medzi Milhosťou a letiskom, ako aj medzi Šacou a Haniskou. Presun však je možný len na dva mesiace. Zákon je v tomto smere málo účinný a ako poznamenal J. Pavlovský, stávajú sa aj prípady, že po prevelení na iné miesto sa colník jednoducho "hodí" na maródku, trebárs aj na dva mesiace. A tak sa zas raz na Slovensku potvrdila stará známa pravda, že zákony síce máme, ale sú bezzubé a neraz si vzájomne odporujú.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.