situáciu na trhu práce.
Úrady práce často zisťujú, že evidovaný nezamestnaný je vyučený v odbore, v ktorom v danom regióne nemá šancu si nájsť prácu. Potom prichádza na rad rekvalifikácia. Lenže na túto situáciu by malo reagovať už samotné školstvo. "Nie cez nás, cez rekvalifikácie, ale už v škole by sa malo dbať na viacprofesnú pripravenosť absolventov, aby ovládali viac profesií," rozviedol túto myšlienku riaditeľ okresného úradu práce vo Vranove nad Topľou Pavol Molčan.
V okrese s mierou nezamestnanosti skoro 27 percent majú s tým svoje skúsenosti, keď tradičný textilný a drevárenský priemysel stagnuje. Absolventi škôl príslušných smerov musia absolvovať rekvalifikačné kurzy, pokiaľ sa chcú uplatniť na trhu práce. Východiskom by bola viacprofesná orientácia odborných škôl. Lenže... "Naše školstvo na to nie je pripravené. Sme zakonzervovaní podľa starých predstáv, ale reálna situácia si vyžaduje čosi iné." Potreba zmeny koncepcie školstva už niekoľkokrát zaznela z úst ministra školstva a ďalších vládnych činiteľov a viacprofesná orientácia školstva je dokonca jedným z pilierov národného plánu zamestnanosti, lenže zatiaľ sme sa ďalej v tomto smere nedostali.
Pritom vo svete napríklad v Dánsku viacprofesná orientácia škôl je bežná. "Tam to jednoznačne funguje." Len je potrebné aplikovať zahraničné skúsenosti na naše pomery. Prílišné otáľanie je na škodu samotných absolventov škôl, ktorí sa zo školských lavíc dostávajú rovno medzi evidovaných nezamestnaných. Takto skôr vychovávame ľudí, ktorí nepoznajú pracovné návyky a postupne strácajú aj samotnú chuť pracovať.
Autor: suš
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.