Korzár logo Korzár

Japonci šijú autá Európanom na mieru

Dá sa povedať, že na svete vznikli tri veľké automobilové kultúry -americká, európska a japonská (či, ak chcete, ázijská) - z ktorých každá sa istú

dobú vyvíjala viac či menej samostatne. Konštrukcia áut v tej či onej oblasti pritom reflektovala odlišný životný štýl, odlišné životné podmienky, odlišný vkus a napokon i technické tradície daného regiónu. V rozľahlých a bohatých USA s pomerne riedkym osídlením a dobrými cestami sa udomácnili veľké a pohodlné "krížniky ciest", ktoré sa stali temer obývacou izbou na kolieskach a pri konštrukcii ktorých sa - aspoň donedávna - neveľmi dbalo na spotrebu paliva. V relatívne chudobnej Európe s jej starobylými mestami s úzkymi ulicami, cestami v členitom teréne a pomerne drahým benzínom sa konštruktéri snažili motoristom ponúkať skôr menšie, obratné a úspornejšie vozidlá. No a Japonsko, ktoré s motorizáciou svojej krajiny i výstavbou svojho automobilového priemyslu začalo relatívne neskoro, nemohlo pri vývoji svojich prvých vozidiel urobiť nič múdrejšie než kopírovať európske či americké vzory a technické riešenia. Spomenuté odlišnosti viedli k tomu, že vozidlá produkované v jednej oblasti sa len ťažko uplatňovali na trhu v inej oblasti. Američanom sa európske autá zdali malé, Európanom zase americké príliš veľké a nehospodárne, no a japonské autá sprvu pripadali Európanom i Američanom akési čudné. Dnes, keď sa na amerických i európskych cestách preháňajú doslova milióny voidiel značky Toyota, Nissan, Honda, Daihatsu, Isuzu, Mitsubishi, Suzuki, Daewoo, Hyundai či Kia, znie možno až neuveriteľne informácia, že len pred štyrmi desiatkami rokov sme autá týchto značiek v USA a v Európe prakticky vôbec nemohli stretnúť. Na výstave importovaných vozidiel v Los Angeles v roku 1958 vzbudili veľký záujem vozidlá značky Datsun (to bola, ako si možno ešte niekto pamätá, exportná značka firmy Nissan) a v uvedenom roku sa v USA predalo prvých 83 kusov Datsunov. Do Európy prenikol Nissan ešte neskôr - až v roku 1960 boli prvé Datsuny dovezené do Nórska a dovoz vozidiel tejto značky do Nemecka začal až v roku 1972. Dnes je však všetko inak a prakticky žiadna automobilka si nemôže dovoliť luxus produkovať len pre vlastný trh resp. pre trhy v svojom regióne. Americké automobilky sa všemožne snažia, aby sa aspoň niektoré ich modely "páčili" aj Európanom a európske firmy zase navnádzajú Američanov na svoje technicky dokonalé výrobky. O túto automobilovú globalizáciu sa však zrejme najviac pričinili japonské automobilky, ktorých vozidlá a doslova rozbehli do celého sveta a ktoré pochopili, že každý trh má svoje osobitosti, ktoré treba rešpektovať. Vznikli a vznikajú tak typové rady, vyvíjané špeciálne pre istý (napr. európsky) trh, ba niekedy automobilky založia pre istý región samostatnú značku (napr. Acura, Infiniti či Lexus). Automobily, ktoré predstavíme na ďalších riadkoch, vyvinuli japonské automobilky pri zohľadnení potrieb najmä európskeho trhu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Firma Nissan predstavila na septembrovom autosalóne vo Frankfurte najnovšiu generáciu svojho úspešného typového radu Primera. Nová Primera bola vyvinutá Európanmi pre Európanov. Odvážny, trochu futuristický dizajn sedanu Primera vznikol v európskom dizajnérskom centre firmy Nissan v Geretsriede pri Mníchove. Podľa S.Schwarza, šéfa uvedeného centra, sa dizajnéri pri návrhu karosérie nového sedanu zámerne odklonili od už stereotypnej trojpriestorovej koncepcie (s vizuálne oddeleným motorovým priestorom, priestorom pre cestujúcich a batožinovým priestorom) a vytvorili vozidlo s "monoformnou" oblúkovitou bočnou siluetou. Odvahu a odklon od tradícií preukázali dizajnéri aj pri návrhu interiéru, a to najmä pokiaľ ide o prístrojovú dosku. Priamo pred vodičom nie sú totiž žiadne prístroje - trojica prístrojovo je umiestnená v strede panelu a pod nimi je veľká multifunkčná obrazovka z tekutých kryštálov. Na tejto obrazovke sa zobrazujú rôzne informácie, vrátane obrazu z miniatúrnej kamery, umiestnenej nad zadnou poznávacou značkou a snímajúcej pri cúvaní priestor za vozidlom. Pod obrazovkou je malý joystick a šesť multifunkčných tlačidiel na ovládanie špecifických funkcií. Nová Primera je postavená na podvozku s rázvorom 2680 mm, pričom viacprvkové zavesenie kolies sa s úpravami prevzalo z doterajšieho modelu. Sortiment motorov bol rozšírený o dve nové pohonné jednotky. K 1,6-litrovému a 1,8-litrovému motoru pribudol výkonný dvojlitrový motor, ktorého maximálny výkon je 103 kW pri 6000 ot/min. Druhým novým motorom je 2,2-litrový turbodieselový motor, vystrojený vstrekovacím systémom common rail. Tento motor, ktorý poháňa aj terénny model X-Trail, vyvíja maximálny výkon 93 kW pri 4000 ot/min. Obidva nové motory môžu byť kombinované so šesťstupňovou mechanickou prevodovkou alebo automatickou prevodovkou s kontinuálnou zmenou prevodového pomeru. Do výstroja vozidla patrí okrem antiblokovacieho systému aj stabilizačný systém (ESP) a systém trakčnej kontroly (TCS). Primera môže byť vystrojená aj navigačným systémom (s digitalizovanou mapou na disku DVD) a inteligentným tempomatom, ktorý pomocou laserového snímača dokáže prispôsobovať rýchlosť vozidla rýchlosti vpredu idúceho auta, a to tak, aby bol medzi obomi autami zachovaný bezpečný odstup. Nový Nissan Primera sa bude vyrábať v britskom Sunderlande, a to v závode, ktorý má najvyššiu produktivitu práce spomedzi všetkých a kombi, v lete by sa mala začať predávať aj päťdverová verzia s veľkými zadnými dverami.

SkryťVypnúť reklamu

Druhým "Európanom" japonského pôvodu, ktorý mal premiéru vo Frankfurte, je najnovšia generácia typu Corolla, ktorý je bestsellerom firmy Toyota. Kompaktná Corolla, patriaca do nižšej strednej triedy, sa začala vyrábať v roku 1966 a odvtedy sa na celom svete predalo okolo 29 miliónov vozidiel Corolla ôsmich generácií. Corolla sa vyrába v 15 krajinách na piatich kontinentoch a predáva sa v 140 krajinách. A aj keď sa Corolla predáva prakticky na celom svete, vedenie firmy Toyota pripisuje mimoriadnu dôležitosť najmä náročnému európskemu trhu a preto urobilo všetko pre to, aby Corolla najnovšej, už deviatej generácie, "ulahodila" najmä európskym motoristom. Preto bol návrh dizajnu novej Corolly zverený firemnému dizajnérskemu centru v južnom Francúzsku. Pri návrhu vozidla sa dbalo na zväčšenie vnútorného priestoru, takže nová Corolla má v porovnaní s predchádzajúcim modelom o 135 mm dlhší rázvor (2600 mm) a je aj širšia a vyššia. Aby vyhovela čo najväčšiemu spektru zákazníkov, ponúka Toyota novú Corollu v nemenej než piatich karosárskych variantoch. Je to trojdverová a päťdverová verzia so šikmou zadnou časťou, klasicko-elegantná limuzína, praktické kombi a viacúčelové Verso. Corolla Verso je po úspešnom modeli Yaris Verso a nedávno predstavenom Avensis Verso už tretím členom rodiny viacúčelových vozidiel s značením Verso. Zaujímavé je, že verzie so šikmou zadnou časťou sa budú vyrábať v anglickom Derby, zatiaľ čo kombi a Verso sa zatiaľ budú produkovať v Japonsku, i keď sa uvažuje o presune ich výroby do Európy (do roku 2005). Po prvý raz sa budú limuzíny Corolla pre európsky trh montovať v tureckom meste Adazapari neďaleko Istanbulu. Pre Corollu je k dispozícii šesť motorov (z toho štyri benzínové), pričom do jednotlivých karosárskych verzií sa budú montovať len niektoré zo šestice motorov. Všetky motory sú 16-ventilové štvorvalce s dvomi vačkovými hriadeľmi v hlave valcov, pričom všetky zážihové motory sú vystrojené variabilným časovaním ventilov. Najslabší 1,4-litrový zážihový motor má výkon 71 kW, najvýkonnejší 1,8-litrový motor vyvíja maximálny výkon 141 kW a je vyhradený len pre športovú verziu T-Sport, ktorá zrýchli z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 225 km/h. Dva úsporné dieselové motory sa odlišujú tým, že výkonnejší z nich (81 kW) je vystrojený chladičom stláčaného vzduchu. Priemerná spotreba týchto motorov je 5,7 l/100 km. Predné kolesá Corolly sú zavesené na vzperách McPherson a odpružené vinutými pružinami, zadné kolesá sú odpružené skrutnými tyčami. Brzdová sústava je sériovo vystrojená antiblokovacím systémom. Všetky verzie novej Corolly sa na európskom trhu majú začať predávať na začiatku budúceho roka.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte v tomto roku by sa v Európe mala začať predávať modernizovaná verzia kompaktného vanu Premacy, ktorý je výrobkom firmy Mazda. Modernizovaný model Premacy, ktorého technickým základom je Mazda 323, sa vyznačuje pozmenenou prednou časťou s pätuholníkovou maskou, ktorá sa stáva typickým poznávacím znakom vozidiel Mazda. Pozmenený je aj predný nárazník s väčšími otvormi a naznačeným spojlerom. Nové sú aj zadné svetlá a ráfiky, ktoré môžu mať priemer 14, 15 alebo 16 palcov. Pozmenený je aj interiér, v ktorom nájdeme množstvo menších i väčších odkladacích priestorov. Na želanie môžu byť na zadnej časti operadiel predných sedadiel inštalované sklopné stolíky s držiakom nápojov. Sériovo sa montujú štandardizované úchyty Isofix pre detské sedačky. Doteraz sa van Premacy dodával s 1,8-litrovým zážihovým a dvojlitrovým turbodieselovým motorom - oba motory majú výkon 74 kW. K týmto motorom pribudol teraz dvojlitrový zážihový motor, ktorého maximálny výkon je 96 kW pri 6000 ot/min a maximálny krútiaci moment je 171 Nm. Tento motor je určený najmä pre špičkovú verziu Active (v Nemecku sa nazýva Sportive), ktorá sa od ostatných verzií (Comfort, Exclusive, Touring) navonok odlišuje mohutnejším predným a zadným nárazníkom a zvýraznenými prahmi.

Relatívne malá japonská firma Daihatsu, ktorá je dnes súčasťou koncernu Toyota, sa sústreďuje na výrobu kompaktných automobilov. Novinkou v jej sortimente, ponúkanom aj na európskom trhu, je nová verzia minivanu YRV, ktorá má doplnkové označenie Turbo. Na pohon tejto verzie, ktorá sa v Európe začne predávať na budúci rok, slúži prepĺňaný 1,3-litrový štvorvalec so štyrmi ventilmi na valec. Motor, vystrojený dvomi vačkovými hriadeľmi v hlave valcov a variabilným časovaním ventilov, poháňa predné kolesá a jeho najvyšší výkon je 95 kW pri 6400 ot/min. Vozidlo je sériovo vystrojené antiblokovacím systémom a elektronickým rozdeľovaním brzdiacej sily. O tom, že firme Daihatsu veľmi záleží na bezpečnosti cestujúcich, svedčí aj to, že minivan je sériovo vystrojený dvomi čelnými, dvomi bočnými a dvomi hlavovými nafukovacími vankúšmi. Zadné sedadlá sú umiestnené o 75 mm vyššie ako predné, takže aj vzadu sediaci cestujúci majú dobrý výhľad dopredu. K všestrannej využiteľnosti minivanu YRV Turbo, ktorý je dlhý len 3765 mm, prispieva aj to, že zadné sedadlá sa dajú pozdĺžne posúvať o 15 cm.

Medzi ďalšie novinky, ktoré japonské automobilky nachystali pre náročných európskych motoristov, patrí napríklad Honda Jazz, Toyota Camry, Lexus IS 300 Spoprtcross či Subaru Impreza STi - o nich snáď niekedy nabudúce.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 349
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 321
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 886
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 801
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 552
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 411
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 150
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 963
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 510
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 279
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 230
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 035
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 473
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 963
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 510
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 279
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 230
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 035
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 473
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu