Svidník, preto aj toto mesto bolo vybrané za miesto konania prvej medzinárodnej konferencie o tejto problematike. Dvojdňová medzinárodná konferencia, ktorá sa skončila včera, sa uskutočnila pod záštitou štátnych tajomníkov ministerstiev dopravy Slovenska, Poľska a Maďarska, čo otázke vybudovania na Slovensku jedného z dvoch cestných koridorov európskeho významu dodáva ešte väčší punc dôležitosti.
„Túto prácu chceme koordinovať my ako štátni tajomníci a táto koordinácia začína touto medzinárodnou konferenciou. Tým, že túto stavbu zoberieme pod koordináciu, dávame jej určitú dynamickosť, pretože sa dostane do sledovania troch ministerstiev a ako téma sa bude vyhodnocovať pri dvojstranných rokovaniach štátnych tajomníkov, ktoré organizujeme dvakrát - trikrát v roku," uviedol štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Michal Balog, ktorý vyjadril nádej, že z konferencie vyplynie aj termín, kedy by sa stavebné práce na tomto medzinárodnom cestnom koridore Sever - Juh v jednotlivých krajinách mali stretnúť na hraničných úsekoch. To sa však nestalo a namiesto toho na konferencii utvorili medzinárodný výbor na koordináciu prác.
Nie je mysliteľné, aby sa celá stavba začala realizovať naraz. Na východnom Slovensku, ktoré táto štvorprúdová rýchlostná komunikácia bude pretínať v dĺžke 108 kilometrov, však stavebné práce už prebiehajú. „Odstraňujú sa bodové závady, ktoré sa na jednotlivých úsekoch trasy rýchlostnej komunikácie nachádzajú, a ktoré obmedzujú možnosť zvýšenia jej dopravného zaťaženia," dodal M. Balog.
Do prípravných projektových prác a stavebnej realizácie jednotlivých úsekov jej trasy sa už investovali stovky miliónov korún a ďalšie na tieto práce budú vyčlenené. Financovanie výstavby rýchlostnej komunikácie Sever - Juh je momentálne len zo štátneho rozpočtu. Spoločný projekt troch krajín, ktoré sa podieľajú na jej výstavbe, fondom Európskej únie (EÚ) ešte nebol podaný.
Táto možnosť bude reálna po ich vstupe do EÚ, čo podčiarkol aj radca pre dopravu poľského veľvyslanectva na Slovensku Ewaryst Waligórski, ktorý na konferencii zastupoval štátneho tajomníka Ministerstva dopravy a morského hospodárstva PR Witolda Chodakiewicza: „Poľsko má záujem, aby cestný koridor Rzeszow - Prešov - Košice - Miškolc bol oficiálne medzinárodným koridorom, pretože by sme potom mohli využívať zdroje na financovanie jeho výstavby z európskych štruktúr."
Podporu výstavby rýchlostnej komunikácie Sever - Juh na medzinárodnej konferencii vo Svidníku vyjadril aj štátny tajomník Ministerstva dopravy a vodného hospodárstva MR Sándor Tombor. Maďarsko podporuje najmä výstavbu jej úseku medzi Košicami a Miškolcom a na svojej strane urobila významné kroky pre začatie stavebných prác. Ide o úsek trasy rýchlostnej komunikácie medzi diaľnicou M-3 a maďarsko-slovenskou hranicou. Na konferencii vo Svidníku padol návrh, aby jej druhý ročník sa uskutočnil na území Maďarska.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.