manévre, pomenovala firma Mercedes-Benz svoje nové experimentálne vozidlo, ktoré predstaví na 35. medzinárodnom autosalóne v Tokiu. Vozidlo s označením F400 Carving sa totiž tiež vyznačuje mimoriadne dobrými jazdnými vlastnosťami pri jazde v zatáčkach, a to najmä vďaka inovatívnemu systému naklápania kolies. Pri jazde v zatáčkach sa vonkajšie kolesá v závislosti na rýchlosti jazdy a polomere zákruty naklápajú dovnútra, a to až o 20o. V kombinácii s pneumatikami nového typu sa tak dosiahlo, že koleso je schopné preniesť až o 30% väčšie bočné sily než bežné kolesá. To znamená zvýšenie aktívnej bezpečnosti, pretože sa zlepší kontakt s vozovkou a tým aj stabilita v zatáčkach. Experimentálny Mercedes môže prechádzať zatáčkami s priečnym zrýchlením až 1,28 g (g je gravitačné zrýchlenie), zatiaľ čo bežný športový automobil stratí kontakt s vozovkou a dostane sa do šmyku už pri prekročení hodnoty okolo 1 g. Pneumatiky Carvinga majú navyše asymetrický behúň, pričom vnútorná strana, dotýkajúca sa v naklonenom stave vozovky, je mierne zaoblená a zhotovená zo zmesi s vysokou priľnavosťou. Pri priamej jazde je v styku s vozovkou vonkajšia časť behúňa, ktorá má osvedčený profil a je vhodná na rýchlu jazdu. Naklápanie kolies sa však využíva nie len v zatáčkach, ale aj pri rôznych núdzových situáciách, napríklad pri hroziacom bočnom šmyku. Pri núdzovom brzdení sa naklonia všetky kolesá, čím sa zvýši adhézia a skráti brzdná dráha, a to pri brzdení z rýchlosti 100 km/h až o päť metrov. Vozidlo je vystrojené aj inovatívnym elektronickým systémom riadenia predných kolies, ktoré nie sú mechanicky spojené s volantom. Vodič pohybom volantu len dáva signály elektronickej riadiacej jednotke, ktorá riadi činnosť elektromotora, natáčajúceho kolesá. Hydropneumatický systém pruženia prispôsobuje charakteristiky pruženia a tlmenia konkrétnej jazdnej situácii. Svetlo z xenónových žiaroviek, umiestnených pod prednou kapotou, sa k vlastným svetlometom privádza prostredníctvom optických káblov.
Dvojmiestny F400 Carving sa vyznačuje krídlovitým profilom s dlhou prednou časťou a extrémne skloneným predným oknom a bude slúžiť najmä na overovanie nových technických koncepcií, ktoré sa v budúcnosti môžu uplatniť aj v sériových automobiloch.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.