autosalóne v japonskom Tokiu (autosalón potrvá do 7.11.). Na exportných trhoch sa bude toto vozidlo predávať pod jednoduchým označením Mazda 6, zatiaľ čo na domácom, japonskom trhu sa nové vozidlo bude nazývať Atenza. Názov Atenza je odvodený od talianskeho slova attenzione (pozor, pozornosť) a má symbolizovať pozornosť, s akou sa pri vývoji nového vozidla pristupovalo ku každému detailu. Porovnávacími vozidlami pri vývoji novej Mazdy boli také úspešné modely, akými sú BMW radu 3, Volkswagen Passat, Honda Accord či Toyota Camry. Firma Mazda verejne priznáva, že nová šestka by mala konkurovať tým najlepším modelom nemeckých značiek. Svojimi vonkajšími tvarmi stelesňuje model 6 či Atenza novú dizajnérsku filozofiu firmy Mazda, ktorej mottom je slogan "emócie v pohybe". Vozidlo je postavené na novej podvozkovej plošine s rázvorom 2675 mm, pričom predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách a zadné na viacprvkových závesoch. Na pohon vozidla bude okrem iných motorov slúžiť aj nový 2,3-litrový radový štvorvalec, vystrojený dvomi vačkovými hriadeľmi v hlave valcov a sekvenčným časovaním ventilov. Výkon tohto moderného motora, vystrojeného vyvažovacím hriadeľom na tlmenie vibrácií, je 122 kW pri 6500 ot/min. Ďalšími pohonnými jednotkami budú dve varianty dvojlitrového dieselového motora DIRECO, vystrojeného vstrekovacím systémom comon rail slabšia verzia má výkon 88 kW, výkonnejšia 100 kW. Pre európsky trh bude k dispozícii aj 1,8-litrový 16-ventilový motor výkonu 88 kW a dvojlitrový motor výkonu 104 kW. Na niektoré trhy sa nová Mazda bude dodávať aj s výkonným trojlitrovým vidlicovým šesťvalcom, zhotoveným z ľahkých hliníkových zliatin. Tento 24-ventilový motor je vystrojený sekvenčným časovaním ventilov a vyvíja maximálny výkon 163 kW. Vozidlo má veľmi výkonnú brzdovú sústavu, ktorá umožní zastavenie z rýchlosti 100 km/h na vzdialenosti len 37 metrov. Štandardne sa montuje antiblokovací systém firmy Sumimoto. Nová Mazda bude môcť byť vystrojená až šiestimi nafukovacími vankúšmi a bude sa dodávať v troch karosárskych variantoch, a to ako štvordverový sedan, ako päťdverové vozidlo so šikmou zadnou časťou a ako kombi. Päťdverová verzia je dlhá 4670 mm (sedan 4745 mm), široká 1780 mm a vysoká 1435 mm. Sedan sa vyznačuje mimoriadne veľkým batožinovým priestorom, ktorého objem je 500 litrov. Zadné sedadlá sú vystrojené inovatívnym sklápacím mechanizmom, ktorého konštrukcia vraj bola inšpirovaná tradičnými japonskými naťahovacími bábikami karakuri, ktoré po natiahnutí vykonávajú rôzne mechanické pohyby. Do Európy dodávané Mazdy 6 budú vystrojené systémom na udržiavanie konštantnej svetlej výšky na zadnej náprave, takže ani pri plne naloženom batožinovom priestore nebude zadná časť vozidla "sedieť" na zemi.
Model 6 či Atenza je prvým modelom, odrážajúcim nový imidž firmy Mazda (kontrolovanej koncenrom Ford) a ukazujúcim smer do budúcnosti.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.