strany vedenia okresu. Chronicky známym dôvodom je súčasná zlá situácia v zjazdnosti ciest v regióne, ktorý si rok čo rok do kalendára ambícií značí aj rozvoj cestovného ruchu. Dostatočným a vážnym problémom, ako aj predmetom spoločných rokovaní predstaviteľov okresu a zainteresovaných orgánov bola súčasná situácia cestnej siete v regióne Spiša. Slovenská správa ciest v Spišskej Novej Vsi, ako aj okresný úrad na súčasnú alarmujúcu situáciu v tejto oblasti upozorňujú nepretržite niekoľko rokov. Tradičnou odpoveďou ministerstva ostáva odozva, ktorou je stabilne nízky a nepostačujúci prísun finančných prostriedkov pre okres. Našim záujmom je čo najzodpovednejšie zmapovať situáciu a rozhodnúť, ako ďalej. Okres spravuje cesty II. a III. triedy v dĺžke 212 kilometrov. Prešli sme si jednotlivé cesty aj kritické úseky. Podstatné, čo podčiarklo dôležitosť tohto rokovania, je, že okres je dostatočne známy turistickým ruchom a práve to zvýrazňuje potrebu riešenia problému cestnej infraštruktúry, uviedol štátny tajomník M. Balog. Apel zo strany okresu, ako podotkol, sa viaže aj na to, aby sa výstavbou diaľníc čo najskôr približovali k východoslovenským okresom a aby napojenie na hlavné mesto bolo čo najlepšie. Slovenská správa ciest v Spišskej Novej Vsi dnes obhospodaruje okresy Spišská Nová Ves, Levoča a Gelnica. Vlani jej bolo z cestného fondu na opravu a údržbu pridelených celkom 54 miliónov korún. Došli sme k tomu, že v súčasnom okrese sa investovalo minimum a zhodli sme sa na tom, že stanovia prioritu postupu ciest, ktoré je potrebné obnoviť. Ide hlavne o bodové uzlové závady, ktoré na cestách sú napr. Hnilčík, Gelnica či Hrabušice, konštatoval M. Balog. Štátny tajomník prešiel osobne cesty v Gelnici, trasu smerom na Prakovce, cez Krompachy a pod. Ako dodáva, sú úseky, kde sa nevyhnutná údržba priam žiada, vo všeobecnosti však existujú podľa jeho slov v rámci Slovenska aj horšie cesty, ako sú v okrese Spišská Nová Ves. Každoročne rezonuje v okrese aj otázka, prečo dochádza v prísune finančných prostriedkov na obnovu a údržbu ciest k výrazným disproporciám medzi západných a východným Slovenskom. Riaditeľ úseku údržby a dopravy Slovenskej správy ciest v Bratislave Juraj Ochtinský tvrdí, že disproporcie medzi východom a západom republiky spočívajú v kritériách, ako sa na problém kompetentní pozerajú. Keď sa pozeráme na problém podľa kritéria intenzity cestnej premávky, viac prostriedkov by malo ísť do západnej časti Slovenska. Ak sa budeme pozerať na vec cez iné kritériá, ako je index porušenia vozovky na meter štvorcový alebo havarijný vizuálny stav, vtedy by na tom bola zrejme východná časť republiky lepšie. Je to vecou stanovenia kritérií a my sa pokúšame posúdiť ich objektívne a tak, aby západná aj východná časť republiky prišla ku svojim peniazom, ktoré im patria, uviedol J. Ochtinský. Čo sa týka množstva peňazí, ktoré prichádza na opravy ciest, podľa jeho slov cykličnosť opráv, týkajúca sa okresu Spišská Nová Ves, by mala byť podľa teoretických predpokladov 12 až 15 rokov. Hovorím o úplnej výmene koberca. Dnes je cykličnosť niekoľkonásobne vyššia, rádovo sa hovorí o niekoľkých desiatkach rokov. Čiže naše prostriedky na opravu ciest, ktoré máme, sú hlboko poddimenzované a cykličnosť sa preťahuje až na niekoľkonásobok, vysvetlil J. Ochtinský. Ročne dostane spišskonovoveská správa ciest finančné prostriedky v rozpätí od 50 do 60 miliónov korún. V tomto balíku je zahrnutá oprava aj údržba ciest, veľkú časť finančných prostriedkov pohltí zimná údržba. Ako sa bude situácia vyvíjať ďalej, je za súčasnej nepriaznivej situácie na Slovensku otázne. Čoraz skromnejší prídel financií rok čo rok situáciu na Spiši iba zhoršuje. Na zlý stav ciest upozorňujú turisti, zainteresovaní v okrese aj dopravcovia. Sľubný rozvoj cestovného ruchu, zdá sa, nie je zatiaľ tým pádnym argumentom, ktorý by kolobeh peňazí obrátil vo výraznej miere konečne aj smerom na východ.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.