Nemecká firma Opel (patriaca do koncernu General Motors) pripravila pre motoristov niekoľko noviniek.
Prvou z nich je priestranný automobil pre rodinu a aktívne využívanie voľného času, ktorý má názov Combo Tour a ktorý mal svetovú premiéru na septembrovom autosalóne vo Frankfurte. Ako vyplýva už z označenia tohto vozidla, Tour je vlastne päťmiestnou verziou populárneho dvojmiestneho dodávkového automobilu Combo. Kompaktné Combo Tour je dlhé 4323 mm, široké 1685 mm a vysoké 1801 mm. Vďaka veľkému rázvoru (2716 mm) je interiér vozidla veľmi priestranný a aj cestujúci na zdných sedadlách majú dostatok miesta. Navyše môže byť Combo Tour vystrojené dvojicou bočných posuvných dverí, ktoré umožňujú veľmi pohodlný prístup na zadné sedadlá. Všetky tri miesta na zadných sedadlách sú vystrojené trojbodovými bezpečnostnými pásmi. V päťmiestnom usporiadaní je v zadnej časti vozidla batožinový priestor objemu 1324 litrov (priestor pod zaťahovacou roletou má objem 455 litrov). Po sklopení zadných sedadiel vznikne ložný priestor dĺžky 1,6 m, do ktorého možno uložiť batožiny alebo iný náklad s celkovým objemom až 2700 litrov (pri naložení po strop). Pretože operadlo pravého predného sedadla možno sklopiť dopredu, dajú sa vo vozidle prepravovať aj veľmi dlhé predmety. V interiéri je veľa praktických odkladacích priestorov, vrátane veľkej schránky v strope (možno ju použiť napríklad na uloženie máp). Na želanie sa dodáva aj praktická zásuvka pod pravým predným sedadlom. Na pohon vozidla sú k dispozícii tri motory, a to 1,6-litrový zážihový štvorvalec výkonu 64 kW a dva 1,7-litrové turbodieselové jednotky ECOTEC, ktorých výkon je 48 kW a 55 kW. Firma Opel predpokladá, že modely Combo Tour budú tvoriť asi 30% celkového predaja vozidiel radu Combo. Na európskom trhu sa nové všestranne využiteľné Combo Tour začne predávať na jar budúceho roka.
Ďalším novým modelom firmy Opel, ktorý príde na trh v roku 2002, bude úplne nový model Vectra. Nová vectra bude mať svetovú premiéru na medzinárodnom autosalóne v Žeeneve v marci budúceho roka. Týmto novým modelom chce firma Opel posilniť svoje pozície v segmente strednej triedy. Vectra novej generácie zaujme už na prvý pohľad výrazným a elegantným dizajnom, ktorý je v súlade s novou dizajnérskou filozofiou firmy Opel. V porovnaní s predchádzajúcim modelom má nová Vectra dlhší rázvor (o 60 mm), širší rozchod predných i zadných kolies a je o 52 mm vyššia - výsledkom je mimoriadne priestranný interiér. Vynikajúce jazdné vlastnosti poskytuje vozidlu moderný podvozok s viacprvkovými závesmi zadných kolies a elektrohydraulickým posilňovačom riadenia. Použitím hliníka sa podarilo znížiť hmotnosť neodpružených častí, čo tiež prispieva k dobrým jazdným vlastnostiam. Mieru aktívnej bezpečnosti zvyšuje elektronický stabilizačný systém (ESP) novej generácie, ktorý má v novej Vectre svoju premiéru. Vďaka veľmi nízkej hodnote súčiniteľa aerodynamického odporu (0,28) a dôkladnému odhlučneniu je Vectra veľmi tichá. Medzi prvky pasívnej bezpečnosti patria aj sériovo montované čelné, bočné a hlavové nafukovacie vankúše. Zlepšené aktívne opierky hlavy chránia pri nárazoch zozadu oblasť krčnej chrbtice. Vectra bude môcť byť vystrojená aj elektronicky riadeným klimatizačným systémom, snímačom dažďa na ovládanie stieračov a ďalšími prvkami, zvyšujúcimi pohodlie jazdy a znižujúcimi záťaž vodiča. Na pohon novej Vectry budú slúžiť moderné štvorvalcové motory ECOTEC. Zážihové motory budú mať výkon od 90 kW do 108 kW, vznetové od 74 kW do 92 kW. Vectra bude prvým vozidlom firmy Opel, ktoré bude môcť byť vystrojené novou päťstupňovou automatickou prevodovkou s možnosťou sekvenčného radenia. Na výrobu nového modelu bol nákladom temer 800 miliónov eúr postavený v Rüsselsheime nový závod, ktorý bude najmodernejším v Európe. Na trh sa najprv dostane Vectra so štvordverovou karosériou (sedan), v priebehu ďalších dvoch rokov sa začnú vyrábať aj iné karosárske verzie. Vozidlo sa neskôr bude vyrábať aj v modernizovanom závode v britskom Ellesmere Port.
Treťou novinkou firmy Opel je športová verzia vanu zafira. Táto verzia, označená Zafira OPC, je poháňaná prepĺňaným motorom výkonu 141 kW, ktorý vozidlu poskytuje športové jazdné vlastnosti. Na vylaďovaní podvozku tohto rýchleho vozidla sa podieľal aj Manuel Reuter, ktorý je od roku 1993 firemným pilotom firmy Opel a v súčasnosti preteká v seriáli DTM. Testovacie jazdy vanu Zafira OPC sa konali aj na známom okruhu Nürburgring.
Autor: RM
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.