predaji budovy s pozemkami na Dopravnej 5 spoločnosti Autonovum (expredajcovi značky Mercedes) urobilo veľkú chybu, keď pred prevodom nežiadalo, aby spomínaná spoločnosť najprv uhradila "sekeru" na nájomnom vo výške 1,6 milióna korún.
Dlh si teraz musí mestská akciová spoločnosť Kovoslužba vymáhať na súde. Poslanci preto dali hlavnému kontrolórovi úlohu, aby všetky okolnosti okolo predaja preveril a správu im predložil na budúce zasadnutie mestského parlamentu.
Pavol Hanušin: "Pred hlasovaním nás o dlhu neinformovali, nevedeli sme ani o tom, že to kupuje iná firma, ako sme schválili."
Hlavný kontrolór na októbrovom mestskom zastupiteľstve predložil poslancom správu z previerky v mestskej spoločnosti Kovoslužba. Z nej sa okrem iného dozvedeli, že "Autonovum, s.r.o. mala k 31. 12. 2000 záväzky za nájomné, ktoré potvrdila 12. 1. 2001 pri inventarizácií pohľadávok vykonanou Kovoslužbou Košice v hodnote 1 584 569,20 Sk, ktorá ešte neobsahovala faktúrované nájomné za december 2000 v hodnote 121 907 Sk. Ku dňu 23.8.2001 pohľadávky Autonovum predstavujú hodnotu 1 676 356,20 Sk. Uvedené pohľadávky neboli vysporiadané a boli odstúpené na súdne vymáhanie dňa 19.4.2001, vrátane 17,6-percentných úrokov z omeškania."
Mestské zastupiteľstvo v Košiciach 24. augusta 2000 schválilo uznesenie 435, ktorým odsúhlasilo odpredaj budovy a pozemkov s rozlohou viac ako 14 tisíc metrov štvorcových na Dopravnej ulici 5 za cenu minimálne podľa znaleckého posudku pre spoločnosť Autonovum, spol. s r.o.
"Pred schvaľovaním odpredaja nebolo zastupiteľstvo, ani komisia, ktorá je poradným orgánom primátora pre stanovenie ceny predávaného majetku, informovaná o tom, že Autonovum má dlžoby voči Kovoslužbe na nájomnom. Keby sme to boli vedeli, boli by sme predaj podmienili uhradením dlžoby. Keď sa takýto princíp uplatňuje ako samozrejmosť pri žiadostí o odkúpenie bytu do vlastníctva, mal by sa rovnako samozrejmé uplatňovať aj pri prevode nebytových priestorov. To sa nestalo," hovorí poslanec Pavol Hanušin.
"Počas diskusie sa ukázalo, že riadiaci aparát Kovoslužby o tomto dlhu informoval magistrát a žiadal mesto, aby pri podpise kúpnej zmluvy požadovali zaplatenie nájomného. Vedúca majetkového Milena Pučanová poslancom povedala, že magistrát nemohol žiadať od spoločnosti, ktorej mesto tento majetok predalo, aby uhradila pozdĺžností, lebo sa to predalo firme Autonovum Lízing, s.r.o., čo je vraj celkom iná spoločnosť ako Autonovum, s.r.o., ktorá dlhuje Kovoslužbe. Ukázalo sa, že bolo porušené aj uznesenie zastupiteľstva, ktoré schválilo uznsenie, že súhlasí s odpredajom budovy a pozemkov na Dopravnej ulici pre spoločnosť Autonovum s.r.o. a nie nejaký Lízing. Pritom podľa zistení kolegu poslanca v oboch spoločnostiach figurovali rovnaké osoby."
Riaditeľ magistrátu: "Zmluva bola urobená skôr ako zápočet pohľadávok."
Riaditeľ magistrátu Ing. Ján Kovalčin sa najprv o kauze Autonovum nechcel rozprávať s tým, že treba vyčkať na správu kontrolóra, ktorý má všetky okolností prešetriť.
"Dôležitý je fakt, že zmluva o predaji bola podpísaná 3. januára 2001 a Autonovum potvrdila Kovoslužbe záväzky za nájomné dňa 12. 1. 2001. Zmluva o predaji bola skôr urobená ako zápočet," argumentuje riaditeľ Kovalčin.
Na našu otázku, či mesto nepostupuje pri predaji majetku v správe svojich spoločností tak, že majetkári najprv zistia, či kupujúci nedlhuje mestským spoločnostiam nejaké milióny, Kovalčin reagoval:
"Možnože máte pravdu, možno by sa také pravidlo malo prijať."
Na otázku, prečo mesto nezastavilo prevod na katastri, keď zistilo, že existuje dlh takmer dva milióny korún, Kovalčin odpovedal:
"Nemohli sme to stopnúť, lebo sme to predávali celkom inej spoločnosti."
Ako ste to mohli predávať celkom inej spoločnosti, keď zastupiteľstvo schválilo odpredaj pre Autonovum, s.r.o.?
"Toto má za úlohu preveriť hlavný kontrolór. Mne majetkári tvrdia, že nie je v štatúte ani nikde inde povedané, že keď sa raz odsúhlasí predaj a cena, potom už nie je potrebné preschvaľovať majiteľa. Ani pre kataster to vôbec nie je zaujímavé, zaujíma ho len uznesenie o predaji."
Zaujímavou informáciou, ktorú sa Korzár dozvedel a preveril, je fakt, že syn riaditeľa magistrátu Ing. Jána Kovalčina je vedúcim servisu Mercedesu práve na Dopravnej 5. Nezabudlo vedenie mesta na 1,6-miliónový dlh aj preto?
"Môj syn je normálny zamestnanec, žiadny spoločník. Moja rodina teraz preto, že som riaditeľom magistrátu, nemôže pracovať v Košiciach? Môžem vám úprimne a čestne prehlásiť, že môj sny do tohto procesu nevstupoval."
Riaditeľ Kovalčin tvrdí, že v čase predaja budovy nebol členom komisie pre predaj majetku, stal sa ním až v marci 2001.
Konateľ Autonovum: "Tykám si s Trebuľom, poznám Kovalčina, chodil tu aj Bauer so Škodou 120"
Konateľ spoločnosti Autonovum, ktorá donedávna v Košiciach predávala luxusné automobily značky Mercedes, Igor Klima, fakt, že spoločnosť dlhuje Kovoslužbe na nájomnom, nepopiera.
"Áno, dlhujeme. Nedokázali sme naň vyrobiť. Desať rokov sme platili Kovoslužbe prenájom, dali sme im celkom 17 miliónov korún, takže si myslím, že by nás mohli chváliť, že za tú haraburdu, ktorou kedysi bola, dostali také peniaze," hovorí I. Klima.
Nepopiera, že sa spoločnosť Autonovum o kúpu budovy s pozemkami uchádzala.
"Mali sme ju desať rokov v prenájme. Počuli sme šumy, že mesto Košice všetko zakladá do bánk a že sa počíta aj s predajom budovy na Dopravnej. Mali sme na jej kúpu prednostné právo, keďže sme do nej investovali. Začali sme sa točiť okolo úverov, ale nikto nám 20-miliónový úver na kúpu tejto budovy nechcel poskytnúť. Zastupiteľstvom bol predaj schválený pre nás a cena určená podľa znaleckého posudku."
Ako nám Igor Klima ďalej vysvetlil, po neúspešných pokusoch zohnať peniaze sa obrátili na importéra - spoločnosť Motor Car Wiesenthal v Bratislave, pre ktorú to nebol problém.
"Budovu s pozemkami kúpila od mesta spoločnosť Autonovum Lízing, ktorá bola najprv mojou, potom som ju odpredal spoločnosti Motor Car Wiesenthal."
Spoločnosť Autonovum v súčasnosti autá značky Mercedes už nepredáva, Igor Klima nie je spoločníkom, ale len zamestnancom spoločnosti Motor Car Wiesenthal. V Košiciach má na starosti vonkajšie vzťahy, okrem toho si doslova hýčka imidžovú reštauráciu Stodola.
Na margo podozrenia, že mesto "zabudlo" na 1,6-miliónový dlh, lebo Kovalčin junior robí šéfa servisu v Motor car Wiesenthal, Klíma zareagoval s úsmevom:
"Robí tu v servise. Pozrite sa, ja som v Košiciach dosť známa osobnosť. Primátora Trebuľu poznám dobre, tykám si s ním, poznám aj riaditeľa magistrátu Kovalčina. Dvadsaťdva rokov som tu robil vedúceho servisu, chodil tu aj exprimátor Bauer so svojou Škodou 120. Netreba to spájať s tým, že keď niekoho človek stretne v krčme, musí automaticky niečo lacno kúpiť."
A dostane Kovoslužba niekedy 1,6 milióna korún, ktoré I. Klima uznal ako dlh spoločnosti Autonovum?
"Autonovum nie je v konkurze, no jediným spôsobom, ako môžeme tento dlh uhradiť, je predaj majetku. Musím však povedať, že celých 1,6 milióna Kovoslužba nedostane, toľko majetku nemáme," uzavrel náš rozhovor I. Klima.
NAMIESTO EPILÓGU
Z povedaného je zrejmé, že mesto Košice pred predajom svojho majetku nezisťuje u svojich mestských spoločností, či im kupujúci náhodou nedlhuje nejaké milióny. Len tak sa totiž môže stať, že mesto vybabre s podnikom, ktorého je stopercentným vlastníkom. Také niečo sa totiž môže stať len vtedy, keď na majetkovom oddelení sedia na zadku úradníci, ktorí ho nie sú ochotní zdvihnúť zo stoličky, aby zistili ešte pred podpisom zmluvy, ako sa veci majú.
Alebo je to inak a majetkári všetko zistia, no vedenie počuje len o dlhoch, o ktorých počuť chce. Alebo neexistujú žiadne pravidlá, ako nebezpečenstvo prehliadnutia dlhov odstrániť, pričom bežný nájomník musí uhradiť pri odpredaji bytu aj nejaké položku spred dvadsiatich rokov.
Vo všetkých prípadoch je chovanie predstaviteľov samosprávy i zamestnancov magistrátu veľmi nebezpečné, hlavne ak si uvedomíme, že v rámci reformy verejnej správy prídu pod správu mesta ďalšie obrovské majetky. Poslanci by mali žiadať, aby kontrolór presne určil, kto kedy pochybil a primátora žiadať o prijatie prísnych opatrení.
"Bolo by sa treba odosobniť od politických tričiek a ísť do dôsledkov. Poslanci by mali dostať spätnú informáciu, ako boli vyvodené dôsledky, pričom v niektorých prípadoch už nestačí pokarhanie, ale mali by byť urobené priamo personálne zmeny," dodáva na margo benevolentného vyvodzovania zodpovedností za nedostatky poslanec Pavol Hanušin.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.