Korzár logo Korzár

Prvý výťah, o ktorom vieme, zostrojil grécky učenec Archimedes

V domoch, tam, kde je viac ako päť poschodí, je výťah takmer nepostrádateľný pomocník. Lekárske výskumu preukázali, že normálna chôdza po schodoch je

dvaapolkrát namáhavejšia, než rýchla jazda na bicykli ale aj pomalá chôdza po schodoch s ťažším bremenom je porovnateľná so špičkovým výkonom.

Prvý výťah, o ktorom vieme, zostrojil slávny grécky učenec Archimedes asi v roku 236 pred našim letopočtom. Kabína visela na kovovom lane a do výšky ju zdvíhala kľuka na ručný pohon. Výťah mal aj rímsky cisár Nero (37 68 n. l.). Jeho výťah mal dokonca bezpečnostné zariadenie: kožený nafukovací vak, ktorý mal zmierniť následky prípadného pádu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Omnoho neskôr jazdil výťahom aj pápež vo Vatikáne. Pápežský výťah bol poháňaný šliapacím kolesom podobným tým pri studniach na stredovekých hradoch. Tiež francúzsky "kráľ Slnka" Ľudovít XIV. (1638-1715) nerád chodil pešo. Jeho dvorný staviteľ Velayer mu preto postavil výťah, dokonca už s protizávažím (ktoré sa užíva dodnes), ktoré vyvažovalo konštrukciu výťahu, takže bolo nutné zdvíhať iba "náklad".

SkryťVypnúť reklamu

Prvý výťah v obytnom dome použil pravdepodobne v roku 1670 E. Weigel v Jene, avšak pravá éra výťahov sa začína až v roku 1853, kedy Američan Elisha Graves Otis skonštruoval a vystavoval výťah v podstate dnešnej konštrukcie: pol na stranách vedený vodítkami a mal bezpečnostné zariadenie. To tvorili zachycovače, ktoré v prípade pretrhnutia lana zabrzdili kabínu výťahu pri vodítku.

Prvý Otisov výťah bol nainštalovaný v obchodnom dome E. V. Haughwout Co. v New Yorku v roku 1857. Obsluhoval päť podlaží a jazdil na vtedajšiu dobu neuveriteľnou rýchlostí 0,2 m/s (dnes je normálna rýchlosť do 2,5 m/s). Výťahy tohto obdobia mali parný pohon, prípadne pohon hydraulický. Do valca po piest sa čerpala voda (dnes hydrualický olej), ktorá piest zdvíhala. Hydraulické výťahy boli niekedy dvíhané priamo piestnicou umiestnenou pod kabínou, takže nepotrebovali ani bezpečnostné zariadenie (kabína výťahu klesala samotiažou iba tak rýchlo, ako to umožňovalo odpúšťanie vody spod piestu) ani protizávažie. Výťah tohto typu bol inštalovaný napríklad v paláci rakúskeho cisára vo Viedni. Hydraulické výťahy sa používajú dodnes, ale iba pre niekoľkoposchodové budovy.

SkryťVypnúť reklamu

Výťah s elektrickým pohonom skonštruoval známy nemecký elektrotechnik a podnikateľ Werner von Siemens: elektromotor bol priamo pod podlahou a otáčal ozubeným pastorkom, ktorý tak "šplhal" po ozubenom hrebeni. V roku 1880 Siemens tento výťah inštaloval na priemyselnej výstave v Mannheime. Neskôr sa u výťahov motor presťahoval nad najvyššie poschodie, kde poháňal lanový bubon. Kabína tak bola opäť zavesená na lane. Táto konštrukcia síce bežne vyhovovala, ale nakoniec prevládol spôsob, kedy lano je "prehodené" cez lanovnicu, kde na jednej strane je lano kabíny a na druhej lano závažia (tzv. trakčné alebo lanové výťahy). Tak sa vyriešili hneď dva problémy: za prvé to umožňovalo staronové použitie závažia a úsporu energie a za druhé to umožňovalo konštrukciu výťahov pre mrakodrapy (tam výťahy s bubnami boli nepoužiteľné, pretože vzhľadom k dĺžke lana by tieto bubny dosahovali neúnosné rozmery).

SkryťVypnúť reklamu

Od tých čias sa však mnohé zmenilo. Výťahy sú omnoho rýchlejšie, ich riadenie presnejšie, dokonalejšie a často sú riadené mikroprocesormi, majú frekvenčné meniče a plynulú reguláciu dojazdu. Stali sa bežným "dopravným" prostriedkom. V už neexistujúcom newyorskom Word Trade Center ich bolo 244 s celkovou kapacitou 4 536 kg a rýchlosťou 8,13 m/s.

Autor: ji

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  2. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  3. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  4. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  5. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  6. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  7. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  8. Invázne rastliny ako superpotraviny
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 9 734
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 575
  3. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 4 818
  4. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 596
  5. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 430
  6. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 1 954
  7. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 1 818
  8. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 1 776
  1. Ernest Klotton: Mier prichádza z východu
  2. Soňa Fröhlichová: Grand Tour of Switzerland, etapa číslo 1, kantón Graubünden (Davos, Klosters, Chur, Flims, Laax...Sankt Moritz)
  3. Martin Fronk: Návod pre prácu s ľuďmi: Ako viesť kolektív humánne a efektívne...
  4. Martin Šuraba: Krakovská električka
  5. Ernest Klotton: Dnes je v SME uverejnená fotografia, na ktorej je moja sestra Danka
  6. Nina Hrivňáková: Víťažstvá aj prehry sa začínajú v hlave
  7. Štefan Šturdzík: Rišo vaše rozhodnutie odísť z politiky je správne. Dve čierne škvrny vám však zostanú navždy bez ohľadu na okolnosti , ktoré ich sprevádzali.
  8. Jozef Huljak: Ako Washington tlačí Indiu do náručia Putina
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 84 519
  2. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 569
  3. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 10 361
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 477
  5. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 9 172
  6. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 8 476
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 160
  8. Milan Removčík: Martinské hole 4 566
  1. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  2. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  3. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  5. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
  6. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
  7. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  8. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu