Korzár logo Korzár

Príbeh z najslávnejšej kapitoly slovenského akrobatického letectva

Dnes prinášame záverečnú časť rozprávania pplk. vz. Ing. Mariána Sakáča, jedného zo zakladajúcich členov skupiny slávnych Bielych Albatrosov.

Nedávno som si na internete prečítal, že Biele Albatrosy založil akýsi Martin Sak. Keby to nebolo trápne, ale hlavne dezorientujúce verejnosť, aj by som sa zasmial. Samozrejme, ide o omyl, alebo dojem takzvaného odborníka, ktorý svoje pocity vydáva za skutočnosť. V histórii skupiny totiž žiadny príslušník s takýmto menom neexistoval. Ako sme vznikli? Začiatkom 80-tych rokov ukončila svoju činnosť Košická akrobatická šestka, z ktorej väčšina členov odišla do dôchodku, alebo odišla od nášho útvaru. Dôvody na to boli objektívne i subjektívne. K objektívnym patrilo vysoké pracovné zaťaženie pilotov, k subjektívnym fakt, že si nevycvičili pokračovateľov, možno aj preto, že nedôverovali mladým letcom, ich schopnostiam. Táto nádherná tradícia VVLŠ v Košiciach tak síce zanikla, ale v skutočnosti zostala zapísaná v našich srdciach a čakali sme iba na vhodnú príležitosť, ako ju obnoviť. Tá prišla v novembri 1990, keď letka našej školy dostala za úlohu slávnostne otvoriť deviate Majstrovstvá sveta v parašutizme, ktoré mali byť na budúci rok v Bolkovciach pri Lučenci. Vtedy som zorganizoval úvodné zhromaždenie so záujemcami o akrobatické lietanie. Prišli siedmi a práve táto skupina tvorila neskôr prvý tím Bielych Albatrosov. Ale o tom sme už v Zemplínskom denníku hovorili pred dvomi týždňami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V začiatkoch nám veľmi pomohli bývalí členovia Košickej šestky, prakticky najmä posledný z nich lietajúci v našom útvare pplk. J. Dobeš a teoreticky pplk. V. Šika a pplk. M. Santovjak. Zložitejšie akrobatické prvky sme si pripravovali sami a bolo to ťažké. Potrebovali sme pomoc od velenia vtedajšieho čs. Letectva a takéto autority sme našli v osobnostiach plk. gšt. Ing. J. Mokoša a plk. Ing. J. Pivarčiho.

VÝCHODNIARI NA KRÍDLACH

Na zahraničné vystúpenia sme lietali podľa civilných predpisov v angličtine. Túto oblasť perfektne ovládal pilot vojenského dopravného letectva Michalovčan mjr. Ing. M. Kelemen, ktorý s nami lietal ako letovod. Za vedúcim lietal ďalší Michalovčan mjr. Ing. J. Baláž. Manažérom skupiny a zároveň riadiacim lietania pri vystúpeniach bol mjr. Ing. P. Lele, rodák z Bunkoviec pri Michalovciach. Na ľavej strane vystupoval rodák z Čiech mjr. Ing. Ľ. Novák, ktorý mal manželku z Michaloviec. Ďalšími východniarmi boli mjr. Ing. S. Rodziňak z Lipan, ako sólista lietal pplk. Ing. J. Kello z Richnavy pri Krompachoch. Na pravej strane lietali mjr. Ing. P. Fianta, ktorý rovnako ako vedúci skupiny pplk. Ing. I. Chvojka, bol zo západného Slovenska. Potom som tam bol ja. Pochádzam z Prešova a bývam v Michalovciach. Ako vidno, bola to skutočne východniarska letka, ktorá zo všetkých síl a z celého srdca sa usilovala robiť to najlepšie meno republike.

SkryťVypnúť reklamu

SMIECH AŽ PO PRISTÁTI

Spomienok na časy, keď sme brázdili nebo Európy, je veľa. Také i onaké. Nechýbajú ani úsmevné príhody, avšak treba povedať, že smiať sme sa z nich mohli až po pristáti. Dovtedy jednoducho nebolo času. V kabinách lietadiel vládla počas vystúpení elektrizujúca atmosféra. V Maďarsku nás požiadali tamojší piloti o ukážkový let, ktorý sme im s radosťou predviedli. V kabíne je spätné zrkadlo, v ktorom môže učiteľ sledovať žiaka ako znáša let, prípadne mení farbu v tvári. Pri jednom z prvkov sme leteli dve trojice proti sebe s približovacou rýchlosťou okolo 1000 km za hodinu. Keď sme sa stretli, na okamih som pozrel do zrkadla a zadná kabína bola prázdna. Môj žiak sa musel poriadne prikrčiť. Po pristáti to bol pre nás veselý zážitok. Alebo ďalší. V škole, pri výcviku zahraničných poslucháčov z Afriky, jeden z nich písal domov list rodičom a v jeho závere uviedol, že Slovensko je nádherná krajina so srdečnými ľuďmi a veľmi peknými dievčatami. Nechápe vraj len jednu vec, že on chodí na lietanie na mercedese a jeho učiteľ v Košiciach na autobuse. Asi o mesiac mu prišla odpoveď asi v tom zmysle:" Som na Teba synu hrdý, poriadne sa uč, len vydrž a keď sa vrátiš domov, tiež Ti kúpim autobus. Otec.

SkryťVypnúť reklamu

SCHUSTER NA PALUBE

Pri jednom návrate z rakúskeho Schwechatu, priletel do skupiny, na lietadle pilotovanom mjr. Ing. P. Lelem, vtedajší primátor Košíc Rudolf Schuster. Obleteli sme vtedy všetky košické sídliská, aby naše manželky vedeli, že sme už doma a pre Košičanov sme na oblohe vykreslili nádherné srdce. Pán Schuster znášal vysoké násobky preťaženia ako profesionál a po pristáti vysoko ocenil reprezentáciu našej vlasti.

LETECKÁ AKROBACIA A TEMPERAMENT NÁRODA

Každá letecká akrobatická skupina reprezentuje nielen hospodársku vyspelosť štátu, ale aj dejiny, kultúru a vyspelosť jeho národa. Anglická skupina Red Arrows predvádza presnú a čistú zostavu, ktorá korešponduje s disciplínou a čistotou, s ktorou sme sa stretávali v anglických mestách. Patrouille de France to bola kultúra a romantika francúzskeho národa. Navždy mi ju pripomína spoločná fotografia s legendou svetového filmu Alainom Delonom. Frecce Tricolori to je temperament Talianov, ktorý dvíhal divákov zo sedadiel.

V Poľsku nám organizátori pripravili uvítací ceremoniál, keď sme v žiari reflektorov defilovali pred tribúnami divákov a čestných hostí z celého sveta. Cítil som sa ako športovec na olympiáde v Sydney. Maďarskí hostitelia nám zase poskytli ubytovanie v krásnej rekreačnej oblasti pri Siofoku a chutné národné špeciality.

Spomienok je veľa, všetky, alebo temer všetky sú krásne. Tie, ktoré také neboli, boli v menšine a človek, podobne ako to je aj v bežnom živote, na ne radšej zabudne. Jedno je však nezabudnuteľné a nezmazateľne zapísané minimálne na slovenskú oblohu Biele Albatrosy reprezentovali um a úroveň nášho vojenského vysokého leteckého školstva, ktorá patrila k najvyšším na svete. Preto by som rád poďakoval plk. gšt. Ing. J.Mokošovi a plk.Ing.J.Pivarčimu za pomoc, ktorú nám vtedy poskytovalo velenie čs. Letectva, našim technikom a všetkým ľuďom, ktorí nám držali palce.

Želám chlapcom zo súčasných Bielych Albatrosov, aby si vychovali dôstojných nástupcov, aby neskončili ako dôchodcovia a s nimi aj nádherná tradícia slovenského letectva.

Autor: kl

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 946
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 950
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 776
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 906
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 687
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 583
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 892
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 532
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu