Korzár logo Korzár
Piatok, 3. apríl, 2020 | Meniny má Richard

Zreteľný vplyv vlákniny na stravovanie človeka sa už stal preukázateľným faktorom

Diétna vláknina je tá časť potravín rastlinného pôvodu,ktorá sa nestrávi v zažívacom trakte človeka. Vlákninu tvoria predovšetkým neškrobové

Diétna vláknina je tá časť potravín rastlinného pôvodu,

ktorá sa nestrávi v zažívacom trakte človeka. Vlákninu tvoria predovšetkým neškrobové polysacharidy

(celulóza, hemicelulóza, galaktomanan, pektínové látky,

beta-glukany, rastlinné gumy a podobne) a lignín. Prítomná je iba v potravinách rastlinného pôvodu (ovocie, zelenina, cereálie a strukoviny), kým v produktoch živočíšneho pôvodu sa nevyskytuje.

Obsah vlákniny je vyšší v potravinách celozrnných a

nerafinovaných.

Rozoznávame dva typy vlákniny:

- vo vode rozpustná, ktorá viaže vodu,spôsobuje napúčanie vlákniny a ovplyvňuje metabolizmus tukov sacharidov. Rozpustnú vlákninu obsahuje najmä ovos, jačmeň,strukoviny a zemiaky. Ostatné cereálie, ovocie a zeleninaobsahujú malý podiel rozpustnej vlákniny a tento je enzymaticky odbúrateľný baktériami v hrubom čreve.

Nerozpustná vláknina pozostáva najmä z lignínu,

celulózy, hemicelulóz a pektínov, a priaznivo ovplyvňuje tráviaci trakt človeka.

Vhodné sú cereálne raňajky

Vláknina sa prirodzene vyskytuje vo všetkých rastlinách, v ľudskej výžive je dostupná prostredníctvom celého radu potravinárskych produktov a výrobkov. Relatívne novou potravinárskou prísadou, ktorá je významným zdrojom vlákniny, sú kukuričné otruby. Kukuričná vláknina je vhodná pre výrobu

cereálnych raňajok, pečiva, chrumiek a iných výrobkov. Podobne aj ovsené otruby sú vhodným zdrojom vlákniny. Celozrnné múky,predovšetkým pšeničné, sa používajú na zvýšenie podielu vlákniny v pekárskych výrobkoch. Pri spracovaní ovocia a zeleniny vznikajú vedľajšie produkty, ktoré možno výhodne spracovať na vlákninové

preparáty. Pri spracovaní citrusov sa na doplnky vlákninového charakteru spracúvajú šupky i dreň. Sušená pomarančová dreň je výborným zdrojom pektínu. Možno ju použiť na viazanie vody vo výrobkoch, alebo ako zahusťovadlo. Vláknina z jabĺk a hrušiek sa

získava z vedľajších produktov pri výrobe štiav.

Z ostatných zdrojov vlákniny treba uviesť sójové otruby zo šupiek sójových bôbov a vlákninu zo strukovín,

najmä hrachovú, ktorá sa vyrába zo šupiek hrachového semena, ako aj vlákninu cukrovej repy.

Zdravotná významnosť diétnej vlákniny bola zaznamenaná v sedemdesiatych rokoch na základe porovnania zhoršeného zdravotného stavu obyvateľov vyspelých krajín, u ktorých prevládala potrava s nižším obsahom vlákniny, na rozdiel od rozvojových krajín s lepším stavom vo výskyte niektorých civilizačných ochorení. Pozitívny účinok diétnej vlákniny súvisí tiež so spolupôsobením iných látok, ako sú vitamíny, minerálne látky, antioxidanty a iné fytokomponenty, ktoré spravidla sprevádzajú vlákninu v potravinách. Potraviny s vyšším obsahom vlákniny okrem toho mávajú často nižší obsah tuku a celkovej energie. Niektoré výživové doplnky na báze diétnej vlákniny majú aj samy o sebe pozitívny vplyv na potlačenie niektorých chorôb a ich prevenciu.

Vo vyspelých krajinách sa všeobecne zisťuje nízky príjem vlákniny, ktorý sa pohybuje na úrovni 10 g/deň, pričom odporúčaný denný príjem je v rozsahu 25 až 30 gramov. Energetický obsah potravy by mal byť v rozmedzí 8 500 až 10 500 kJ.

Vláknina sa považuje za prebiotikum,pretože tvorí časť živnej pôdy pre probioticky pôsobiace mikroorganizmy s priaznivým účinkom na zdravie. Pektíny, rastlinné slizy a gumy sa takmer úplne odbúravajú, kým celulóza sa odbúrava len čiastočne. Pektíny, rastlinné slizy a určitý druh hemicelulóz majú vysokú schopnosť viazať vodu.Vysoký obsah vlákniny v strave môže mať aj čiastočne negatívny účinok, ktorý sa môže prejaviť zníženou využiteľnosťou minerálnych látok a absorpciou elektrolytov cestou ich zvýšeného

vylučovania.

Významný zdravotný účinok

Vzhľadom na uvedené vlastnosti súčasná lekárska veda

prisudzuje vláknine značný pozitívny význam pre zachovanie dobrého zdravotného stavu. Významný pozitívny zdravotný účinok diétnej vlákniny sa pozoruje pri chronickej zápche u detí i dospelých. Vzhľadom na mechanizmus účinku cestou viazania vody sa pozitívny efekt vlákniny zintenzívňuje zvýšeným príjmom tekutín.

Veľmi podobný je účinok vlákniny pri špecifickom zápalovom ochorení čriev (divertikulitída). V týchto prípadoch sa odporúča najmä zvýšený príjem vlákniny z ovocia a zeleniny, nie z cereálnych výrobkov, ako sa to praktizovalo doteraz.

V súvislosti s rakovinovým ochorením hrubého čreva,

vláknina pozitívne pôsobí tým, že zvyšuje objem obsahu

zažívacieho traktu, a tým zrieďuj obsah rakovinotvorných látok. Zrýchľuje tiež prechod potravy cez tráviaci trakt, čím sa znižuje expozícia steny čreva karcinogénmi. Takýto priaznivý účinok samotnej purifikovanej vlákniny nie je však jednoznačne

preukázaný, dôležitá je pritom súčasná prítomnosť a súčinnosť s ďalšími účinnými zložkami potravín.

Vplyv vlákniny na hladinu cholesterolu v krvi sa intenzívne sleduje. Rozsiahle štúdie nepreukázali ani zázračný, ale ani zanedbateľný vplyv. Skutočný vplyv je niekde medzi týmito dvoma extrémami. Početné práce zistili vplyv určitých typov vlákniny, menovite ovsených produktov, pektínu, guarovej gumy a vlákniny

strukovín, na zníženie hladiny cholesterolu. Pšeničné otruby a celulóza nemajú tento účinok. Celkove treba uviesť, že vplyv vlákniny na krvný cholesterol je mierny a vyžaduje dennú konzumáciu veľkých dávok.

Správnosť životného štýlu

Zníženie hladiny cholesterolu môže byť spôsobené aj tým, že pri takejto diéte je menší príjem tuku a

cholesterolu. Dlhodobý príjem potravín so zvýšeným obsahom diétnej vlákniny nepriamo znižuje riziko vzniku koronárnych ochorení srdca. Pravdepodobne tu nejde o priamy účinok vlákniny, ale je to dôsledok komplexného vplyvu racionálnej výživy a správneho životného štýlu.

Pri diabetických ochoreniach nie je priaznivý vplyv

vlákniny na hladinu glukózy v krvi preukázaný. Významnejšie zníženie glukózy v krvi možno dosiahnuť len starostlivo načasovanou vysokou dávkou špecifického typu vlákniny, čo sa ani funkčnými potravinami nedá dosiahnuť.

Potraviny s vysokým obsahom vlákniny obvykle majú nízky

obsah tuku a energie. Súčasne vytvárajú aspoň dočasne pocit nasýtenia. Považujú sa preto za vhodné potraviny na kontrolu telesnej hmotnosti. Štúdie vykonané v tomto smere boli krátkodobé, pričom kontrola telesnej hmotnosti je celoživotnou záležitosťou a o dlhodobom priaznivom účinku vlákniny nemáme poznatky.

Uprednostňovať celozrnné výrobky

Potraviny s extrémne vysokým obsahom vlákniny na druhej

strane môžu u citlivých jedincov vyvolať niektoré nežiaduce zažívacie ťažkosti, ako plynatosť, hnačky a iné. Tieto ťažkosti sú prechodné, objavujú sa na začiatku diéty s vyšším obsahom vlákniny a postupne ustúpia. Ako už bolo uvedené, vlákninové prípravky viažu nutrične dôležité minerálne látky, a tým znižujú

ich využiteľnosť pre ľudský organizmus, čo môže byť problémom najmä v rozvojových krajinách.

Nakoniec uvádzame niekoľko praktických odporúčaní ako

zvýšiť svoj denný príjem vlákniny. Predovšetkým je potrebné dodržiavať stále zdôrazňované odporúčania nutricionistov.

Títo odporúčajú jesť denne niekoľkokrát celozrnné výrobky, surovú zeleninu a ovocie. Zásadne je potrebné uprednostňovať celozrnné výrobky pred výrobkami z vysokovymletej bielej múky.

Z ovocia uprednostňovať celé plody pred konzumáciou ovocných štiav.

Niekoľkokrát do týždňa jesť strukoviny. Súčasne so zvýšeným príjmom vlákniny je potrebné zvýšiť aj príjem kvapalín.

Voľbou takéhoto stravovacieho režimu sa, okrem optimalizovaného príjmu vlákniny, dosiahne tiež príjem ostatných biologicky aktívnych a ochranných zložiek potravín, ako sú vitamíny, minerálne látky,

antioxidanty a iné.

Ing. Bernadetta KRKOŠKOVÁ, CSc.

Ing. Milan SUHAJ, CSc.,

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  2. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  3. Aby nám Veľká noc nezostala ležať v žalúdku...
  4. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT!
  5. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  6. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  7. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  8. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  9. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  10. Bude dobre!
  1. Aby nám Veľká noc nezostala ležať v žalúdku...
  2. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  3. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  4. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  5. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  6. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT!
  7. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  8. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  9. Daj ľuďom voľnú ruku a prinesie to želané ovocie
  10. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 41 040
  2. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 22 619
  3. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 17 919
  4. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 17 222
  5. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 15 275
  6. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná? 11 913
  7. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám? 10 895
  8. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 10 572
  9. Madeira je rajom pre milovníkov prírody 10 489
  10. Aké novinky pripravili kúpeľné domy na Slovensku? 9 962

Neprehliadnite tiež

Hrozba koronavírusu zmenila pôrody. Sú bez oteckov a väčšina s rúškom

Mamička: Bábätká vidia, až keď im vládzeme poslať fotku.

Katarína Lešková so synčekom.

Pôrod v čase korony: Z nemocnice prišla do iného sveta

Opatrenia nenarušili bezodpadový spôsob života.

Damián prišiel na svet v prešovskom monobloku.

Prešovčanka v New Yorku: Koronavírus mi vzal prácu

Sylvia Novotny Zavacká žije v USA už dvadsať rokov.

Sylvia s kolegom ešte v práci.

Pripravili manuál pre seniorov, ako sa brániť pred podvodníkmi

Vynaliezavci sa prispôsobili, zneužívajú pandémiu.

Ilustračné foto.

Hlavné správy zo Sme.sk

Jeden deň niečo povie, na druhý to už neplatí. Premiér Igor Matovič

Je to pozostatok jeho opozičnej politiky, vraví Mesežnikov.

Premiér Matovič niekedy odpovedá na otázky novinárov aj dve hodiny.
Podcast Dobré Ráno.
Koronavírus pod mikroskopom.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop