Korzár logo Korzár

Miliónové finále pre da Mattu

Ani štyri víťazstvá nestačili v dvadsiatej tretej sezóne série CART švédskemu pretekárovi Kenny Bräckovi na zisk titulu, ktorý po vlaňajšku obhájil

Brazílčan Gil de Ferran s púhymi dvoma presnými zásahmi. To však bolo známe už pred vrcholom sezóny, ktorý sa jazdil na kalifornskom ovale vo Fontane.

Vyššie zmienený autodróm sa do kalendára CART dostal v druhej polovici deväťdesiatych rokov, keď séria prežívala svoj najväčší boom. Silné ekonomické zázemie v Kalifornii pomohlo vystavať nový dvojmíľový ovál a pretlačiť ho medzi najpopulárnejšie americké podujatia. Rovný milión dolárov získava zvyčajne celkový víťaz série, no keď rovnakú prémiu vypísali usporiadatelia aj pre víťaza jediných, kaliforských pretekov, kredit ovalu vo Fontane mimoriadne stúpol a automaticky sa stal finálovým pretekom sezóny. Za tých niekoľko rokov sa šťastnými víťazmi stali Mark Blunndell, Jimmy Vasser, Adrian Fernandez a Christian Fittipaldi. Tohtoročný víťaz mal vzísť s priameho súboja medzi najväčšími rivalmi sezóny, Švédom Bräckom a Brazílčanom de Ferranom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prvé miesto na štarte si síce vyjazdil Tagliani pred da Mattom a Bräckom (de Ferran stál až na šestnástom mieste), no v mimoriadne náročných, päťstomíľových oválovkách to vôbec nič neznamenalo. Ako to už v podobných pretekoch býva zvykom, úvodné dve hodiny sa totiž nejazdí na víťazstvo, ale každý sa snaží udržať čo najtesnejší kontakt s čelom pretekov a pripraviť si dobrú pozíciu pred záverom, kedy sa skutočne rozhoduje o víťazovi. Aj preto nás veľmi nemusí udivovať, že počas tohtoročných pretekov sa z dvadsaťšesťčlenného štartového poľa vystriedalo v čele až devätnásť pretekárov! Prvá pozícia sa pritom menila neuveriteľných sedemdesiattrikrát!, čo je novým rekordom aj pre CART. Pritom treba dodať, že pôvodná dĺžka pretekov sa jazdí na 250 kôl, no preteky boli odmávnuté po tretej hodine (220 kôl), kvôli bezpečnosti. To sa vo formule jeden stať určite nemôže.

SkryťVypnúť reklamu

Očakávaný súboj medzi Bräckom a de Ferranom sa však skončil už 32.kole potom, čo Švéd havaroval a ako prvý opustil štartové pole. Satisfakcia oválového špecialistu sa tak nekonala a zbytok pretekov už pre konečné poradie veľký význam nemal. Po sérii niekoľkých havárii sa do výhodnej pozície pred záverom dostala trojica Tagliani, da Matta a Papis, ktorú prenasledoval Junqueira (potreboval dobrý výsledok, aby dostal od Ganassiho novú zmluvu) a de Farran, ktorému šlo o prestíž, no nie zasa tak, aby riskovať príliš. Desať kôl pred koncom sa teda ustálilo poradie da Matta, Papis, Tagliani, Junqueira a čakalo sa, že posledné, nervy drásajúce kolá rozhodnú práve medzi touto štvorkou. V 215. kole ale nečakane havaroval Scot Dixon, ktorý dovtedy krúžil na vynikajúcom piatom mieste, a na trať po ôsmykrát muselo Safety Car. Dve kolá pred ohláseným záverom potom síce preteky znovu reštartovali, ale Cristiano da Matta si vedenie už ustrážil a po víťazstve v Austrálii sa so sezónou rozlúčil doublom za milión! "Najťažšie bolo udržať vedenie," vydýchol si v cieli spokojný a šťastný Brazílčan. "Nechcel som sa príliš púšťať do boja a Maxom a Alexom. Dôveroval som autu a hnal sa do cieľa. Potreboval som len kúsok šťastia v správnej chvíli a na správnom mieste a vyšlo to. Boli to veľmi, veľmi pekné preteky."

SkryťVypnúť reklamu

Po tomto skvelom závere sezóny sa o niekoľko dní neskôr konal v Las Vegas slávnostný banket spojený s udeľovaním cien. Vanderbiltov pohár a milión dolárov si prevzal Gil de Ferran, cenu pre najlepšieho nováčika dostal Scott Dixon, za najlepší podvozok bol ocenení Reynard, za najlepší motor Honda a Pohár národov vyhrala Brazília, ktorú tento rok zastupovalo desať pretekárov. Najpopulárnejší pretekárom série bol ocenení Michael Andretti. Dodajme preto už len, že nová sezóna štartuje 10. marca 2002 v mexickom Monterrey a rovnako ako tento rok sa CART bude zasa prezentovať aj v Európe na Lausitzringu a Rockinghame.

Výsledky Fontana (220 kôl): 1. da Matta 2:59:39,716 h (233,7 km/h), 2. Papis + 0:123, 3. Tagliani + 0:492, 4. Junqueira + 0:922, 5. Kanaan + 1:186, 6. de Ferran + 3:131, 7. MiAndretti + 3:848, 8. C. Mears + 4:006, 9. Barron + 4:963, 10. Carpentier + 5:818, 11. Servia + 7:348, 12. Vasser + 8:911. Konečné poradie CART 2001: 1. de Ferran 199 bodov, 2. Bräck 163, 3. M. Andretti 147, 4. Castroneves 141, 5. da Matta 140, 6. Papis 107, 7. Franchitti 105, 8. Dixon 98, 9. Kanaan 93, 10. Carpentier 91.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 223
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 250
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 068
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 096
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 785
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 211
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 550
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu