významný míľnik v nesmierne významnom procese, napísať čosi treba. Zároveň ale niet dosť dobre čo - pokiaľ sa nechce frázovať a trepať banality. Dokument je to formálny, písaný diplomaticky, so zreteľom príliš nepridať ani neubrať (ako ostatne v prípade všetkých ďalších štátov), nadmieru nechváliť ani nehaniť, pričom rekapituluje fakticitu zväčša veľmi dobre známu či očakávanú.
Vo všetkých oblastiach správa konštatuje presne tie zistenia, ktoré sa už v priebehu roka objavovali. Slovensko je už teda fungujúcou trhovou ekonomikou (naozaj??) bez rozlíšenia poradia a bez vyhliadky "strednodobého horizontu", čo vyzerá ako najzásadnejší pokrok oproti hodnoteniu poslednému. V novembri 2000 bola totiž EK podstatne konkrétnejšia (odvážnejšia?), keď akosi polooficiálne rozdelila ašpirantské štáty na päť skupín podľa kritéria konkurencieschopnosti ekonomiky. Nuž, SR sa "umiestnila" vtedy v triede štvrtej, spolu s Litvou a Lotyšskom - v piatej svietili potom už iba Bulhari s Rumunmi. Nateraz sa všetko znivelizovalo, sme v zákryte "veľkej" desiatky, s ktorou sa počíta pre hromadný "veľký tresk" v roku 2004.
Ďalším pozitívom-pochvalou správy je, že parlament a vláda realizovali dôležité reformy, ktorých zaostávanie bolo predmetom výraznej kritiky ešte predchádzajúceho hodnotenia. Tento moment je vážny, bez novely ústavy a decentralizácie štátu by bola SR v kandidátskej desiatke zrejme iba podmienečne. Od roku 1999 Slovensko poctivo plní tiež politické kritériá. Takže zmienka o tom, že máme "značný pokrok v konsolidácii stability inštitúcií garantujúcich demokraciu, ľudské práva, bla,bla,bla...", nedokázala v správe EK už vôbec prekvapiť. EK konštatovala pokrok v politickej oblasti ešte aj v prípade Rumunska, čo teda optiku bruselských komisárov poriadne relativizuje.
Podobne očakávané sú aj výhrady. Najväčšmi boli vládni politici zvedaví na pasáž o korupcii, nakoľko podľa nedávneho uznesenia Európskeho parlamentu mal byť konštatovaný "výrazný pokrok", aby sa do budúcoročného rozpočtu pre SR vrátilo nedávno zablokovaných 15 miliónov eúr. Nuž, pokrok sa spomína, ale bez prívlastkov. EK tento "pokrok" údajne zaznamenala v "premene vládnej politiky na konkrétne kroky a v preberaní medzinárodných záväzkov". Ak už nikde, tak v tejto oblasti preráža zrejmý formalizmus úradníkov, resp. snaha europolitikov o nepredramatizovanie deja. Stačí iba čítať zúfalé výkriky Transparency International a vôbec realitu všedného dňa, aby sme si o tom mysleli svoje... Fakt je ten, že istý typ korupcie - banky, štátne podniky - je asi naozaj na ústupe, keďže sa odštátňuje. V iných sférach, kde reformy viaznu (a už nadlho sa ani konať nebudú), je však trend záporný. Signály sú ale také, že aj takýto jednoduchý "pokrok" by mal stačiť, aby nám EP v druhom čítaní rozpočtu peniaze uvoľnil.
Druhou večne zelenou kauzou, kde je HS EK kritická i milosrdná zároveň, sú Rómovia. Taký typický obrat, s "pokrokovou" doložkou: "Napriek POKROKU v menšinovej politike, je situácia Rómov naďalej ťažká". Téma sa ďalej hemží odporúčaniami, konštatuje, akoby medzi rečou, aj fakt diskriminácie, kde však nerozlišuje, či ide o inštitucionálnu, alebo iba civilnú, čo je však kardinálne hľadisko. Celkove môžeme zhrnúť, že v oboch kritických oblastiach - korupcia i rómska otázka - sa EÚ musí zmieriť s tým, že v Slovensku získa za člena ešte nadlho veľmi problémové dieťa.
Keďže EK ubrala hroty, ktorými nešetrila niektoré krajiny v minulosti (Slovensko za Mečiara, ale napr. aj Česko v správach 1998 a 1999), je slabý aj komentár Kadlečíkovej, že máme do činenia s "jedným z najlepších hodnotení, ktoré SR dostala". Nie - ide o vôbec najpozitívnejšiu správu EK o Slovensku doteraz. Politicky je zrejmé, že SR definitívne vymazala zaostávanie, založené predchádzajúcou vládou. Takisto realitou, hoci už iba virtuálnou, však je, že keby EÚ nezmenila skupinové členenie na tzv. princíp regaty, stále by sme boli ašpirantmi iba druhej vlny. Presnejšie povedané - plníme a dokázali sme za krátky čas všetko, čo je asociačnou malou násobilkou, čiže úplne samozrejmé. Zapadli sme a nevyčnievame ako okrídlený kôň z radu okolitých krajín. Zároveň sme však ani počas tejto garnitúry v integračnom dostihu nič takého mimoriadneho nepredviedli, čo by zakladalo nárok na akési výnimočné uznanie za extra kvalitne odvedenú prácu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.