vedenie košickej radnice. Starostovia a poslanci kritizovali vedenie mesta, že nariadenia nie sú pripravené kvalitne, že cenu 850 Sk nepodložili kalkuláciou, že nie sú ceny odstupňované tak, aby občania, ktorí vyprodukujú menej odpadu, menej aj platili.
"Materiály boli nepripravené, preto sa aj stiahli z rokovania s tým, že ich musí magistrát dopracovať," povedal Korzáru poslanec SDĽ Andrej Adam. "Osobne ma zaujímalo, ako prišlo vedenie mesta k cene 850 Sk, chcel som vedieť na základe akej kalkulácie k nej prišli. Prepočítal som si totiž, že moja rodina teraz platí za odpad 135 korún mesačne, čo vychádza 530 Sk na osobu a rok. Preto som dal návrh, aby bola cena stanovená na 600 korún za osobu a rok, teda aj s nejakou rezervou. Návrh neprešiel, pretože na rade už bolo prítomných len málo členov."
Rozhorčený odchádzal z rady aj starosta Pavol Mutafov, ktorý kritizoval mesto, že nezvolalo pracovné stretnutie, kde by sa všetky pripomienky boli vydiskutovali tak, aby bol návrh komplexne pripravený a od januára neboli zbytočné zmätky.
"Verdikt rady je taký, že sa musia obe VZN dopracovať s tým, že sa zvolá ešte raz rokovanie rady tak, aby sa to stihlo do 27. novembra, kedy sa uskutoční mimoriadne zastupiteľstvo o odpade a cenách za jeho odvoz a zneškodnenie. Radu som musel prerušiť, pretože niektorí členovia odišli a stala sa neuznášaniaschopnou," informoval nás B. Farkašovský (na snímke), ktorý tvrdí, že nariadenia je potrebné dať do užívania od januára a až život ukáže, čo všetko bude nutné zmeniť. "Nový zákon o odpadoch spočíva v tom, že každý občan musí zaplatiť za odpad a mesto je za jeho odvoz a likvidáciu zodpovedné. Ak to má mesto stáť ročne niekoľko sto miliónov korún, tak ich mesto musí vybrať od občanov. Konkrétne v Košiciach ide o 200 miliónov korún ročne za 250 tisíc obyvateľov. Na to stojí celá filozofia nariadení o odpadoch a poplatkoch."
Námestník Farkašovský si vypočul pripomienky členov rady a tvrdí, že osobne by akceptoval zavedenie množstevného zberu u rodinných domov. "Som presvedčený, že sa to dá zabezpečiť, pretože kuka nádoby 110 litorvé sa dajú pred každý dom. Tak by som si to predstavoval. Každý rodinný dom si zaplatí odvoz svojej vlastnej kuka nádoby raz týždenne, dvakrát týždenne, podľa toho, v akom objeme produkuje odpad. Starostovia menších častí navrhli, aby sa na kuka nádobu nalepila nálepka, ktorá sa zakúpi na úrade. Túto nálepku smetiar preškrtne a keď nádoba nemá zakúpenú nálepku, smetiar ju neodvezie. Zodpovedný bude občan," popísal svoju predstavu Farkašovský, ktorý to bude odporúčať na zapracovanie do nariadenia. "Či to bude presne tak, ako som povedal, neviem povedať. Musíme však nájsť nejaký kompromis so starostami a poslancami. čas nás súri, od januára musí VZN platiť, aby sa urobilo zadosť zákonu, ktorý prijal parlament. U blokoch množstevný zber možný nebude, pretože by sa to jednoducho nedalo odsledovať, ktorý byt koľko odpadu hodil do bedne, takže tam to zostane pri cene na občana a rok."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.