režijne podpísal hosťujúci Pavol Uher.
Prvú z nich - Čarodejníkovu dcéru - odpremiérujú už dnes a je určená najmenšiemu divákovi. Zdramatizovali ju podľa príbehu anglickej autorky Evelyn Sharpovej. Rozpráva o putovaní čarodejníkovej dcéry Liliany medzi rozprávkovými bytosťami, ktoré si sama vymyslela. S týmito bizarnými postavičkami zažije neuveriteľné dobrodružstvá. Ide o dielko popretkávané modernými pesničkami Norberta Bodnára. Ako tvrdí režisér, práve hudba tohto pomaly už kmeňového hudobného skladateľa výrazne pomohla oživiť príbeh. Použil pri tom klasické bábky vodené pred bábkohercom. "V poslednom čase sa totiž pozornosť detského diváka znovu vracia k bábke, ktorá bola takto vnímaná pred dvadsiatimi -tridsiatimi rokmi. Ale to neznamená vrátiť to k tomu čo bolo kedysi, skôr ide o posun smerom k tomu čo tu je. Divadelným jazykom dnešnej generácie," tvrdí režisér Pavol Uher, ktorý odišiel v roku 1982 do cudziny. Pôsobil v rôznych bábkových skupinách, čiernom divadle, ba zabrúsil aj k hudobnému divadlu. Posledných deväť rokov viedol v Augsburgu súbor. A pôsobil nielen v Nemecku, ale aj v severnom Taliansku, Rakúsku, Švajčiarsku a Holandsku. Momentálne žije v Prahe. So súborom košického Bábkového divadla nepracuje po prvý raz.
Druhá z pripravovaných premiér bude lahôdkou najmä pre milovníkov klasických drevených marionet. Komédia s názvom Vetrpolach je vlastne kolážou dvoch grimmovských rozprávok, Čarovnej lampy a Somárika z kapusty. V tomto ponímaní ide o putovanie princa Jonatána za dobrodružstvom a poznaním, aby mohol po starnúcom otcovi prevziať Jabloňové kráľovstvo. Hrdina na čas podľahne ilúzii, že najrýchlejšie sa napreduje pomocou mágie a nie vďaka vlastným schopnostiam. Našťastie sa Jonatán v "akčných" scénach poučí z chýb a omylov, ktoré zažije v somárskej koži.
Bábkové divadlo s týmito dvoma premiérami bude mať v repertoári desať hier. Po tom ako sa presťahovali z Roosweltovej ulice do komorného divadielka na Vrátnej ulici, museli takmer celý repertoár budovať odznova. Inscenácie sa totiž nepodarilo vtesnať do minipriestorov nového javiska. Teraz bábkové divadlo disponuje vlastne troma scénami, experimentálnym variabilným Jorikom na Tajovského ulici, novým javiskom na Vrátnej a v lete dokonca malým amfiteátrom.
Ako však uviedla riaditeľka Katarína Procházková, nábor škôl a škôlok sa v poslednom čase robí čoraz ťažšie. A nepodpísala sa pod to len zlá ekonomická situácia, ale aj nezáujem učiteliek. "V cene lístka ponúkame aj odvoz autobusom a hocikedy nám odvetia: Je pre nás jednoduchšie zavolať si hercov do školy, tvrdia. Alebo potom ohlupujú deti videom s kreslenými disneyovkmai. Neuvedomujú si pritom, že ich ochudobňujú o zážitok z naozajstného bábkového divadla so všetkým, čo k nemu patrí," uviedla Katarína Procházková.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.