Korzár logo Korzár
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Mladí "biznismeni" sa predviedli v Bratislave

Oscar Wild tvrdil, že mladým sa zdá, že peniaze sú to najdôležitejšie na svete. Ale naisto to vraj vedia až vtedy, keď zostarnú. Svet peňazí, i keď

len fiktívnych, nie je cudzí ani študentom z päťdesiatichtroch cvičných firiem z celej Slovenskej republiky a z osemnástich firiem z Rakúska, Poľska a Bulharska, ktoré sa zúčastnili 4. medzinárodného veľtrhu cvičných firiem. Veľtrh sa konal v dňoch 13. a 14. novembra 2001 v priestoroch Domu Techniky v Bratislave ako sprievodná akcia 10. ročníka školskej prezentačnej výstavy výrobkov žiakov stredných škôl JUVYR 2001.

Idea cvičných firiem sa stáva pomaly, ale isto čoraz známejšou už aj na Slovensku. Vo fiktívnych firmách podnikajú študenti OA alebo DOŠ v oblasti, pre ktorú sa rozhodnú pri jej zakladaní. Pracujú na vyučovacích hodinách tak, akoby reálne podnikali, stretávajú sa s činnosťami, ktoré sa vykonávajú v praxi a s dokladmi, ktoré sa bežne v podnikoch vypĺňajú. Firmy medzi sebou obchodujú s fiktívnym tovarom na národnej alebo medzinárodnej úrovni. Cieľom tohtoročného veľtrhu bola podpora rozvoja nových metód vyučovania na stredných školách a tým aj zvýšenie praktickej pripravenosti žiakov na vstup do prostredia konkurencie na trhu na základe ich teoretických vedomostí. Hlavným organizátorom bol Štátny inštitút odborného vzdelávania. Jeho dôležitým článkom je Slovenské centrum cvičných firiem, ktoré v súčasnosti poskytuje cvičným firmám služby zahŕňajúce Informačný servis, Obchodný register, Živnostenský úrad, Daňový úrad, Centrobanku a Sociálnu i Zdravotnú poisťovňu.

Počas dvoch dní veľtrhu mali študenti na zreteli niekoľko priorít, okrem iných čo najlepšie sa prezentovať a uzatvoriť čo najviac výhodných obchodov. "Nálada bola priateľská a každý z nás sa snažil presadiť. S konkurenciou sme nadviazali iba dobré vzťahy", potvrdila nám študentka z OA na Watsonovej ulici v Košiciach. Z tejto školy sa na veľtrhu zúčastnili dve firmy ZENIT a KARPO. Veľtrh bol zároveň aj súťažou a porota si u mladých podnikateľov všímala komunikáciu v domácom aj v cudzom jazyku, vzhľad katalógu a vzhľad stánku.

Prvé miesto s maximálnym počtom bodov (176) si vybojovala firma SEMIRAMIDA z bulharského mesta Sofia, ktorá sa zaoberá predajom kvetín. Druhú priečku obsadila fiktívna firma ENERGY z Bulharska zaoberajúca sa obchodom s CD nosičmi a o stupeň nižšie sa umiestnila slovenská firma PRONO z Dolného Kubína, predávajúca odborné publikácie, ktorá získala 173 bodov. Štvrtá priečka patrí ďalšej bulharskej firme DIONISIUS predávajúcej vína. Päticu úšpešných uzatvára Slovensko vďaka firme FIAT MOTORS z Pezinka.

Porota sa však rozhodla udeliť okrem piatich miest aj špeciálne ceny. Cenu sympatie získala komerčná banka COMERC z Nitry, cenu internetu šuranský predajca elektrických svietidiel a žiaroviek OSVEX. Najlepšou komunikáciou si cenu vybojovali študenti EUROIMPEXU z Bratislavy, katalógom porotu zaujala firma SEN zo Serede, nápaditosťou EUREC z Bratislavy, tvorivosťou pezinský GALAN a najlepší imidž mala podľa verdiktu porotcov bratislavská firma SANCOM. Udeľovanie cien pre firmy bolo zakončené vyhlásením najlepšej cvičnej cestovnej kancelárie, ktorou sa stala CK Hotel Real z Popradu.

Záverečné konštatovanie Ing. Ľudmily Velichovej "Sme všetci víťazmi", po ktorom nasledovali tóny známej piesne "We are the champions", hovorí jednoznačne o tom, že takéto akcie mladých ľudí iba zbližujú. "Stretla som tu veľa nových ľudí a myslím, že čoraz viac zisťujem, čo je to byť skutočným obchodníkom", konštatuje študentka Gabika, ktorá s veľkým úsmevom dodáva, že okrem fiktívnych tovarov tu bol aj iný "dobrý tovar" (opačné pohlavie - pozn. red.).

Život slovenského absolventa je v dnešných pomeroch na Slovensku naozaj ťažký. Trh práce mu neponúka dostatočný rozsah ponúk zodpovedajúcich jeho vzdelaniu a vytvára mu nelichotivú predstavu o jeho budúcnosti. Podobné aktivity slovenského školstva sú preto určite potrebné a vítané, lebo rozvíjajú schopnosti študenta a pripravujú ho viac na reálny život. Možno práve tento predmet pomôže študentom OA a DOŠ k tomu, aby sa stali úspešnými "biznismenmi" a nie nezamestnanými.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  3. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  6. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  7. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 394
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 239
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 417
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 460
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 741
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 613
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 263
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 096
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 079
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 5 982
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Predajca áut tvrdí, že stromy ohrozovali autá. Parkovisko je od väčšiny vyrúbaných vzdialené viac ako 10 metrov.
Penzák je významnou architektonickou dominantou a kultúrnou pamiatkou Nového Smokovca.
Zosun časti pôdy na sídlisku Sekčov. Obyvatelia sa boja v blízkosti parkovať.
Koronakríza pokračuje, daňové opatrenia sa ale vrátili naspäť.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.
Dobré ráno

Dobré ráno: Štát ani neverí, že otestuje každého

Slovensko si vyskúša skríningové pretestovanie krajiny.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Výtery bez pointy

Vláda vyhodí milióny na testy, keď svet už beží preteky v očkovaní.

Peter Schutz

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop