údržby v Rožnave Ing. Daniel Poliacik a pokracoval: "V lete sme do povrchových úprav ciest investovali 27-miliónov korún. To je pätnásobne viac ako vlani. Ideálne je na tento úcel vyclenit 25 percent z rozpoctu. Úpravy komunikácii však pohltili až 52 percent z celkového rozpoctu. Od prvého novembrového dna zacali cestári s výkonom zimnej údržby. Slúžia nepretržite na piatich strediskách v Rožnavskom a dvoch tretinách Revúckeho okresu. Centrálne stredisko je v Rožnave, ostatné v Plešivci, Dobšinej, Jelšave a v Štítniku. "Máme za sebou symbolické ošetrenia cesty na Dobšinskom kopci. Reagovali sme tak na prvé námrazy," poznamenal D. Poliacik. Vo vyššie položených miestach spomínaného cestného úseku je v týchto dnoch 2 až 3-centimentrová vrstva snehu. Zásoby posypového materiálu pozostávajú podla D. Poliacika z 20-tisíc ton inertného materiálu. "Starost nám robí dodávka soli z Ukrajiny. Zatial z nej máme 800 ton, dalších 400 ton cakáme. Na zimu sme pripravení, ale môže sa stat, že zásoby sa minú," podotkol D. Poliacik. K problémovým úsekom patrí tretí najnebezpecnejší kopec na Slovensku, horský prechod Soroška s dlžkou 7,2 kilometra. Z hladiska údržby ide o najdôležitejší cestný úsek na trase Lipovník Jablonov nad Turnou. "Ide o velmi tažký terén. Ubrzdit sa na nom dá len ak je povrch vozovky suchý. Pomohlo by aj dodržiavanie rýchlosti zo strany vodicov a väcšia ohladuplnost. Nakolko ide o ochranné pásmo vodného zdroja, využívame v zime na posýpanie vozovky na Soroške kamennú drvu. Chemický posyp je zakázaný. Ked však nemáme inú možnost, pomáhame si napriek zákazu zmiešaným materiálom," uviedol D. Poliacik. Verí, že sa nezopakuje kalamitná situácia spred troch rokov, ked sa napriek hliadkovaniu policajtov vodici na zasneženej Soroške predbiehali, zablokovali cestu a tým aj 5 sypacov.
Po Soroške patrí k prioritám cestárov úsek medzi Dobšinou a Stratenou, rovnako cesta v smere z Rožnavy cez Štítnik do Jelšavy. Obtiažne stúpanie, klesanie a zložité smerové podmienky sú aj medzi Dielikom a Muránom, Lubeníkom a Turcokom a rovnako úsek od Železníka po Sirk. Celkovo ide o 76 kilometrov dopravne dôležitých úsekov. Dlžka cestnej siete, ktorú spravujú rožnavskí cestári, predstavuje 462 kilometrov. Z nej udržiavajú 431 kilometrov. "Smerovo a výškovo nevhodné pomery sú na kopci Úhorná, na úseku Revúca-Železník a medzi obcami Nandraž a Kamenany, kde sa ani v letnom období neobídu dve autá. Tieto úseky neupravujeme," skonštatoval D. Poliacik. Pripomenul, že poslaním cestárov je zmiernit nepriaznivé klimatické podmienky, zabezpecit zjazdnost a prejazdnost ciest. "Vždy sa snažíme uvolnit aspon jeden jazdný pruh, hoci odtahová služba nie je našou povinnostou. Pohromou sú pre nás kamióny, návesy, nákladné autá s vlekmi," povedal D. Poliacik. Zdôraznil, že po technickej stránke sú na tom rovnako, ako po iné roky. Do terénu jazdia aj 30-rocné autá, na ktorých sa napriek pravidelnému reparovaniu objavia chyby.
Autor: jk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.