minulého týždna, nie je presná. Autorom prvého návrhu siete cyklotrás ešte z roku 1991 je PaedDr. Imrich Makara, podpredseda obcianskeho združenia Rozvoj Spiš. Dá sa povedat, že na Slovensku v tom case nic podobné neexistovalo, hoci viem o jednom pokuse v Malých Karpatoch, upresnuje. Bol navrhnutý zoznam trás, ktoré prešli oficiálnym schvalovaním podla vtedy platnej legislatívy. Novelizovaný zákon o ochrane prírody bol prijatý až neskôr, preto nezdiela názor správy národného parku, že v súcasnosti nie je väcšina cyklotrás na strednom Spiši a v Slovenskom raji legálne povolených. V roku 1992 boli vyznacené len tie trasy, ktoré odsúhlasili všetky dotknuté subjekty. Nemôžeme sa na to pozerat cez nový zákon, pretože potom by sa museli prehodnotit i všetky pešie turistické trasy. Oficiálne by z nich pri takomto postupe možno neostala ani polovica, upozornuje dalej.
Znacenie cyklotrás pred desiatimi rokmi financovala Slovenská poistovna pobocka Spišská Nová Ves. Vymysleli sme znacenie a ako prví na Slovensku sme cyklotrasy zoficiálnili. Až neskôr vzniklo združenie Slovenský cykloklub, ktoré vytvorilo slovenskú technickú normu. Územie Slovenska podla pohorí rozdelil na niekolko celkov. I. Makara má patronát nad cyklotrasami v Slovenskom rudohorí a Ing. Rusnák v Levocských vrchoch. Títo dvaja muži prešli školením a majú povolenie na znacenie trás.
PaedDr. I. Makara priznáva, že stopätdesiatdva kilometrov cyklotrás nevyznacili v roku 1992 celkom kvalitne. Narážali i na neochotu spolupracovat. Niektoré trasy boli svojvolne rušené. Je logické, že takisto ako treba od rôznych subjektov získat povolenia na spustenie cyklotrasy, aj pri jej rušení ich treba mat, zdôraznuje.
Napriek niektorým názorovým nezhodám si spoluprácu so Správou Národného parku Slovenský raj pochvaluje a dúfa, že sa bude len zlepšovat. Pôvodne bolo navrhnutých stoosemdesiat kilometrov cyklotrás v dnešných troch okresoch. V súcasnosti v kolísavej kvalite existuje spolu osemnást trás, teda okolo stopätdesiat kilometrov. K tomu ešte treba prirátat asi sedemdesiat kilometrov len v posledných dnoch doznacovanej Hnileckej cyklomagistrály, vyratúva I. Makara.
Spolocnú rec nachádza pán Makara so Správou Národného parku v tom, že je potrebné odbremenit územie Národného parku od privelkej návštevnosti turistov. V pôvodnom projekte z roku 1991 bolo ako hlavný ciel vytýcené usmernenie turistov nielen v národnom parku, no na celom území bývalého okresu Spišská Nová Ves. Dnes sú na území Národného parku len dva kilometre cyklotrás. Vtedy podla jeho slov korekcie pohybu turistov považovali ochranári za útok na prírodu. Po desiatich rokoch s týmto opatrením prichádzajú sami.
I. Makara sa o túto problematiku zaujíma a aktívne v nej pracuje už desat rokov. Proces vybudovania cyklotrás sa podla neho clení na štyri etapy. Jedna vec je získat povolenia, nájst zdroj financií, vyznacit trasy, co nie je jednoduché, a druhá údržba už hotových trás.
Za paradoxný považuje fakt, že hoci všetkým zainteresovaným stranám ide o ochranu prírody, no nie vždy sa vedia dohodnút.
Autor: čak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.