vznikol na počiatku 90-tych rokoch v západnej Európe. V súčasnosti je jeho plnohodnotnou súčasťou i Slovensko. Pôvodné európske trasy územie SR vynechávali a to i napriek tomu, že od stredoveku hralo prím v baníctve a hutníctve v Rakúsko-Uhorsku. Odborníci zo Slovenského technického múzea, Hutníckej fakulty (HF) TU Košice a Slovenskej hutníckej spoločnosti presadili prijatie SR do tohto projektu. Podľa Dagmar Lobodovej, z HF TU v Košiciach, navrhli tri trasy. Jednu po pamiatkach Andrássyovcov a Coburgovcov Horným Gemerom a dve v okolí Košíc, Smolníka a Gelnice. V západnej Európe je železná cesta žiadaným produktom cestovného ruchu, v Rakúsku sa jej chopili najmä samosprávy s výraznou podporou štátnych orgánov. V SR podporu vlády však nezískala. Slovenské trasy EIT sú zatiaľ v skromných podmienkach vybavené len jednotným logom a informačnými materiálmi. V najbližšom období by sa mali rozrásť o nové na strednom Slovensku. Zámerom odborných garantov železnej cesty je rozšíriť jej prepojenie na Maďarskú republiku v spolupráci so župou Borsod-Abaúj-Zemplén, za pomoci finančných prostriedkov z fondu Phare.
Autor: zub
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.