spôsob a termíny prenosu kompetencií z dnešnej štátnej správy na samosprávy, finančné zabezpečenie tohto procesu, ako aj konečný efekt, ktorým podľa aktuálnych odhadov nebude zoštíhlenie úradníckeho aparátu, skôr naopak, jeho ďalšie rozbujnenie.
Požiadali sme preto prednostu Okresného úradu (OÚ) v Poprade, aby priblížil verejnosti niektoré okamihy, ktoré sa stanú rozhodujúcimi pre dianie v nasledujúcich mesiacoch. "Od 1. januára nasledujúceho roku sa záležitosti okolo rodných alebo úmrtných listov už nebudú vybavovať na pôde OÚ, ale na tzv. matričných úradov. Na území Popradského okresu ich je približne desiatka," konštatoval Milan Baran a dodal, že spod pôsobnosti miestnej štátnej správy odchádza tiež regionálny rozvoj. Zmeny sa dotknú aj katastrálneho odboru, ktorý sa bude transformovať na organizáciu špecializovanej štátnej správy. K 1. aprílu 2002 sa od OÚ odčlenia požiarne zbory a k 1. júlu sa na program dňa dostane najproblémovejšia oblasť, ktorou je školstvo. Program decentralizácie štátnej správy je však rozpracovaný na niekoľko rokov. K 1. januáru 2003 opustia ochranné krídla štátnej správy opatrovateľské služby a o rok neskôr príde na rad tzv. stavebné konanie.
Zaujímalo nás, aká je perspektíva prežitia materských a základných škôl po prechode do správy miest a obcí. "Pred niekoľkými dňami sme dostali informáciu o tom, že dostaneme 6,8 milióna korún na uhradenie záväzkov našich školských zariadení. Pravda, proces oddlžovania sa bude musieť ešte raz zopakovať na samom konci kalendárneho roku, kedy sa dlhy zase naakumulujú najmä vďaka vykurovacej sezóne," uviedol ďalej. Podľa jeho slov, v súčasnosti finišujú práce na tvorbe budúcoročných rozpočtov jednotlivých školských zariadení, pričom sa počíta s nárastom miezd učiteľov o približne o 15 percent. Len v Popradskom okrese by mali náklady na mzdy predstavovať spolu 239 miliónov korún. Nárast by mali zaznamenať tiež výdavky na prevádzku, u ktorých sa počíta s nárastom z dnešných 35 na bezmála 52 miliónov korún.
Opýtali sme sa, či sa tento optimizmus premietne aj do zoštíhlenia úradníckeho aparátu. "Pri prechode centralizovanej štátnej správy na špecializované úrady je potrebné nielen delimitovať pracovníkov, ale vybaviť nimi tiež nové úrady a tu sa s úsporami nedá príliš kalkulovať. Práve naopak," konštatoval M. Baran a dodal, že napríklad aj v Nemecku sa v súčasnosti zaoberajú reformou verejnej správy, avšak v úplne obrátenom garde ako na Slovensku. Špecializované úrady totiž opätovne začleňujú do centralizovaných orgánov štátnej správy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.