Korzár logo Korzár

Komu pomôže britská rely k titulu?

Dva a pol kilometrovým prológom v Cardife dnes štartuje posledné podujatie tohtoročného seriálu MS značiek, ktoré definitívne rozhodne o novom

šampiónovi. Ktorá z posádok McRae-Grist, Mäkinen-Lindstrom, Burns-Reid a Sainz-Moya bude v nedeľu úspešnejšia? Súboj má byť o to napínavejší, že v hre zostáva aj titul pre najlepšiu značku sezóny. Obháji ho výborne finišujúci Peugeot, či celú sezónu vyrovnanejšie jazdiaci Ford?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Britská rely má povesť uznávanej klasiky a od roku 1932, kedy štartovala prvýkrát, sa dnes začína už jej 57. ročník. Predtým sme ju poznali ako RAC Rally, no v posledných rokoch jej oficiálny názov zmenil nový sponzor na Network Q Rally of Great Britain. Vlani sa dejisko podujatia presunulo do južného Walesu a po prvýkrát sa celé preteky jazdili mimo územia samotného Anglicka. Ohlas bol priaznivý a tak sa podobný scenár opakuje aj tentoraz. Novembrové chladné a vlhké počasie sa tu pretekárom stará o nesmierne náročné podmienky, ktoré najme v lesoch menia šotolinu na nepríjemné mazľavé blato. Práca na takomto teréne si vyžaduje nielen prepracovaný rozpis a dôslednú prípravu, ale hlavne skúsenosti. Už veľakrát sa totiž stalo, že v Británii nezvíťazila najrýchlejšia posádka, ale tá, ktorá sa s miestnymi nástrahami dokázala popasovať najlepšie. "Musíte jazdiť s rozvahou. Dokázať odhadnúť možnosti seba i svojho auta a podľa toho nasadiť a udržiavať tempo. Najdôležitejšie je však vyvarovať sa chýb, ktoré tu bývajú najčastejším dôvodom na odstúpenie," vysvetľuje pilot tímu Škoda, Bruno Thiry, ktorý na týchto pretekoch (šesť štartov) ešte neskončil horšie ako na piatom mieste.

SkryťVypnúť reklamu

Prím na britskej rely však hrajú domáci pretekári, ktorí tu zvíťazili v posledných šiestich pretekoch. A práve títo (Colin McRae a Richard Burns) sú považovaní za najhorúcejších favoritov posledného podniku sezóny a šampionátu zároveň. Ďalší z vážnych uchádzačov o titul, Fín Mäkinen, ale v Anglicku dosiaľ nikdy nevyhral. Podarí sa mu to v posledných pretekoch v tíme Mitsubishi? "Neviem, prečo tu nedokážeme urobiť dobrý výsledok. Mám rád tieto preteky a myslím si, že by sme tu mohli uspieť, pretože náš nový Lancer WRC sa neustále zlepšuje. S domácimi pretekármi to ale nebude ľahké." Jeho slová potvrdzuje aj manažér tímu Peugeot, Jean-Pierre Nicolas, keď vraví: "Pre Colina a Richarda to bude veľmi náročný súboj na domácej pôde, čo sľubuje dramatické vyvrcholenie sezóny, no náš tím nemieni prehrať súboj o titul v značkách. Bez prehnaného optimizmu si veríme." Víťazstvo Gronholma, ktorý tu vlani skončil druhý, je skutočne reálne a priznajme si, že by poriadne zamiešalo karty. "Všetci vieme, že Marcus je už mimo hru o titul," vraví Colin McRae, "no ak vyhrá, tak prevráti všetky naše kalkulácie." Slová aktérov iba potvrdzujú, že v Cardiffe sa schyľuje k skutočnej dráme, no skôr než začne, uvoľníme si napätie ešte malým prehľadom dôležitých i menej dôležitých informácií a kuriozít.

SkryťVypnúť reklamu

Centrom pretekov je znovu Cardiff, odkiaľ sa bude štartovať do všetkých troch etáp. Súťaž je dlhá 1570 km a posádkam pripravila sedemnásť rýchlostných skúšok o dĺžke 385 km. Ako sme si už povedali, štartuje sa štvrtkovým podvečerným prológom a v piatok prvá etapa pokračuje v kopcoch južného a západného Walesu (7RS meria 139 km). V rovnakých miestach sa pokračuje aj v nasledujúcich dvoch etapách, pričom ale tá sobotňajšia pripravila iba päť eresiek (vrátane tej najdlhšej, 46,5 km dlhej Resolfen SS). Aby posádky uvideli cieľ, musia potom v nedeľu absolvovať ešte posledných stoosem ostrých kilometrov (4 RS). V pretekoch bude po prvýkrát vyskúšaná nová časomiera, ktorej používanie v nasledujúcej sezóne 2002 je už povinné. Najskúsenejším pretekárom so 151 štartmi je Sainz, druhým matadorom je Auriol, ktorý si v Anglicku oslávi 135 štart v MS (doteraz 20 víťazstiev). Okrem týchto borcov ale v pretekoch uvidíme aj nestarnúceho Stiga Blomqvista, ktorý sem jazdí už viac ako 25 rokov a zvíťazil tu v rokoch 1983 (Audi Quattro) a 1971 (Saab V4). Tentoraz osedlá "enkové" Mitsubishi. Hoci Blomqvist už nejaký čas patrí k veteránom (55 rokov), i tak nie je najstarším účastníkom podujatia. Tým je Brian Bell zo Skegness, ktorý má rovných šesťdesiat rokov (sedlá Ford Focus WRC so štart. číslom 45)! Nezabudnime tiež, že stále sa čaká na prekonanie nového rekordu v počte víťazstiev v MS. V hre sú Mäkinen, Sainz a Colin McRae. Kto z nich prvý zlomí očakávanú dvadsať štvorku? Alebo si počkáme na budúcoročný návrat Kankkunena? (Ten ich mal 23 ako prvý.)

SkryťVypnúť reklamu

Poradie MS jazdcov pred záverečným podujatím v Anglicku: 1. C. McRae 42 bodov, 2. Mäkinen 41, 3. Burns 40, 4. Sainz 33, 5. Rovanpera a Gronholm po 30, 7. Auriol 23, 8. Panizzi 22, 9. Delecour 15, 10. Solberg 11, 11. Puras 10, 12. Loix 9, 13. Schwarz 7, 14. Radstrom a Loeb po 6, 16. Gardemeister 5, 17. Arai a Martin po 3, 19. Travaglia 2, 20. Hagstrom, A. McRae, Bugalski a Pozzo po 1. Skupina "N": 1. Pozzo (World champion 2001) 71, 2. Trelles 36, 3. Stohl 23, 4. Ligato 22, 5. Blomqvist 14. Značky: 1. Peugeot 90, 2. Ford 86, 3. Mitsubishi 69, 4. Subaru 62, 5. Škoda 15, 6. Hyundai 13.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 807
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 116
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 688
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 846
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 159
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 939
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 92 311
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 061
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 233
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 212
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 92 311
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 061
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 233
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 212
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu