tu počas zimy aspoň na niekoľko dní strhne taká chumelenica, že obec sa ocitne odrezaná od sveta. Podľa slov riaditeľa popradského podniku Slovenskej správy ciest (SSC) Ivana Baďu, ročne sa na pluhovaní a frézovaní niekoľko stometrového úseku cesty preinvestuje približne 400 až 500 tisíc korún. Vedenie obce Šuňava sa touto otázkou zaoberá už vyše desať rokov. Vlani zjara tu mali svoje výjazdové zasadnutie členovia vlády. S problémom sa však až doteraz nepodarilo pohnúť.
Prvý projekt na prestavbu komunikácie tak, aby ju nezafúkali niekoľkometrové záveje, sme vypracovali v roku 1990. O štyri roky neskôr sme získali územné rozhodnutie a rok na to sa malo začať s výstavbou. Plány nám však skrížila zmena politiky vlády, ktorá na úkor úprav ciest II. a III. triedy začala preferovať výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií, načrtol genézu problému starosta Šuňavy Stanislav Kubaský (na snímke).
Ten sa pravda napriek zmene dopravných priorít nevzdal a v roku 1996 dosiahol predĺženie platnosti územného rozhodnutia o ďalšie dva roky. Nič platné. Dokonca, po zmene vlády došlo k ďalšiemu odkladu vyvýšenia komunikácie nad reliéf okolitej krajiny, ktorý je považovaný za jediný možný spôsob ako zabrániť jej každoročnému zneprejazdneniu počas zimy. Rekonštrukcia cesty bola pre nedostatok financií a veľkú rozostavanosť ciest v cestnom hospodárstve vyradená z návrhu plánov až do roku 2005, píše sa v stanovisku, ktoré podpísal generálny riaditeľ sekcie cestnej infraštruktúry ministerstva dopravy. To vyvolalo ďalší kolotoč intervencií, do ktorého sa zapojila aj miestna štátna správa z Popradu.
Výsledkom je, že Cestný investorský útvar SSC ukončil projektovú dokumentáciu a na rok sa bude môcť začať s výstavbou. Nesmie však dôjsť k žiadnemu zdržaniu, pretože keď cesty II. a III. triedy prejdú do pôsobnosti regionálnych samospráv, peniaze na ich úpravy jednoducho nebudú, povedal nám prednosta Okresného úradu v Poprade Milan Baran, ktorý ako podporný argument použil tiež stanoviská odboru civilnej ochrany obyvateľstva i okresnej havarijnej komisie.
Ako sme sa dozvedeli ďalej, v súvislosti s úpravou najkalamitnejšej vozovky na podhorí Vysokých Tatier sa podľa projektu počíta s jej rozšírením a v najkritickejších miestach až s päťmetrovým vyzdvihnutím nad pôvodný horizont. Požiadali sme o vyňatie dotknutých stavebných pozemkov z pôdneho fondu. S vydaním územného rozhodnutia počítame už na budúci týždeň. Pravda, samotné stavebné práce už vzhľadom na mrazivé počasie nestihneme a preto budeme musieť prečkať ešte minimálne jednu zimu, konštatoval S. Kubaský a dodal, že ani kalkulované náklady už nie sú tým, čím boli pred desiatimi rokmi. Vtedy by podľa jeho slov stála úprava cesty šesť miliónov korún. Teraz budú stavebné práce odhadom päťkrát vyššie. Napriek tomu investorský útvar SSC uprednostňuje túto alternatívou pred permanentnou a nie vždy postačujúcou zimnou údržbou komunikácie.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.