Vavrinec Sedlák to však kategoricky odmieta. "Problémy nastali kvôli projektu zasnežovania. Musíme osloviť vlastníkov sto piatich pozemkov v tejto lokalite. Každý má v priemere štyroch vlastníkov. So všetkými sa musíme dohodnúť, aby dali súhlas na prekopávky pozemkov, zobrali na seba vecné bremeno. My im budeme vyplácať nájom a cez ich pozemky privedieme k vlekom vodu, aby sme svahy mohli umelo zasnežovať," vysvetľuje trampoty V. Sedlák. Niektorí vlastníci pozemkov spoluprácu stále odmietajú, a kladú mestu ekonomicky nezvládnuteľné podmienky. Za prenájom štvorcového metra pôdy žiadajú desať korún. Pravdepodobne si neuvedomujú, že do prevádzkových nákladov treba zarátať i mzdy, elektrinu, odpisy, revíziu a údržbu.
"Lyžovanie v Levoči má svoju históriu. Mesto je známe i vďaka Závade," hovorí ďalej V. Sedlák. Toto lyžiarske stredisko nemá podľa neho v blízkom regióne rovnocenného konkurenta. Rittenberg v Spišskej Novej Vsi a Štart v Kežmarku sú svahy krátke a nízko položené. Krompašské Plejsy sú tiež iná kategória. "Závada je ako stvorená pre turistickú lyžovačku a školské zájazdy. Chýba nám však umelý sneh. Bez neho v čase globálneho otepľovania lyžiarske stredisko nemôže existovať najmä ekonomicky. Potrebujeme najmenej sto dní lyžovačky v roku. A bez umelého snehu sa to v podmienkach aké máme, dosiahnuť nedá."
Kameňom úrazu je teda vybudovanie kanála, ktorým by do dvanásť kilometrov vzdialenej Závady priviedli vodu a z nej potom vyrábali umelý sneh. Niektorí vlastníci pozemkov, ktorých sa to týka, však v rozvoji cestovného ruchu vidia hrozbu. Jednoducho neradi vidia turistov v svojom rodnom kraji. A tak nechcú spolupracovať, hoci sa o niektoré svahy vôbec nestarajú a i kosia ich mestskí kosci.
"Ak sa nedohodneme s vlastníkmi, máme pripravenú alternatívu vo Fedorkinom jarku. Od Levoče je tento severný svah, ktorý len pred pár rokmi odlesnili kalamity, vzdialený len päť kilometrov a tečie tam potôčik. Okrem toho je tam i vzdušné vedenie s trafostanicou." tvrdí riaditeľ. Práve tu vidí príčinu vzniku fámy. "Nič nedemontujeme. Premiestniť vleky je síce technicky možné, no vybudovať nové lyžiarske stredisko nejde zo dňa na deň. Novú alternatívu je potrebné aspoň počas jedného roka monitorovať. Odsledovať veternosť, zrážkovitosť. V žiadnom prípade nechceme stredisko na Závade zatratiť. Má svoju reputáciu, je tam vybudovaná sieť služieb, ubytovacie zariadenia."
Odhliadnuc od šuškandy sú teda vleky na Závade pripravené na zimnú sezónu. Prešli elektrickými i strojnými revíziami. "Dá sa povedať, že čakáme už len na sneh," tvrdí V. Sedlák.
Rokovania s vlastníkmi teda pokračujú. Mali by si uvedomiť, že svojim odmietavým postojom ubližujú najmä sami sebe a ak stredisko Závady kvôli nim zatvoria, uškodia i celej lokalite. Mesto totiž v Závade vykrýva stratu SAD vo výške asi 6 000 korún mesačne na spoje, ktoré tu premávajú. Niekoľko spojov, ktoré boli v posledných rokoch zredukované, nebude pre mesto čoskoro zaujímavých.
Autor: čak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.