schválený v slovenskom parlamente, budú poslanci mestského zastupiteľstva schvaľovať už v utorok na mimoriadnom zasadnutí zvolanom primátorom Z. Trebuľom.
Ako sme už informovali, nový zákon o odpadoch úplne mení filozofiu v odpadovom hospodárstve, keďže každého občana definuje ako pôvodcu komunálneho odpadu, ktorý je povinný zapojiť sa do systému zberu a používať smetnú bedňu.
Predchádzajúci zákon sa nevzťahoval na občana, mesto nemalo žiadne páky ako donútiť občana, aby si prenajal zbernú nádobu. Keď nechcel, nič sa nedalo robiť a odpad takého občana z rodinného domu sa potom zvyčajne našiel niekde pri potoku.
Teraz je mesto Košice priamo zo zákona povinné vyrúbiť každému z 236 tisíc obyvateľov (údaj zo sčítania ľudu-pozn.red.) platový výmer na hlavu a rok, pričom platiť budú aj všetci majitelia záhradok, či rekreačných príbytkov v katastri Košíc. Vedenie radnice ide na mimoriadne zastupiteľstvo s návrhom ceny 850 Sk na hlavu a rok, vrátane detí, pričom záhradkári a chatári budú musieť zaplatiť 300 Sk na jednu nehnuteľnosť.
Primátor Zdenko Trebuľa, ktorý bol minulý týždeň pracovne v Pittsburghu a nezúčastnil sa zasadnutia mestskej rady, po návrate zdôraznil: "Mestská rada minulý štvrtok návrh nariadenia o odpadoch nedoporučila posunúť na rokovanie zastupiteľstva, pri prerokovaní druhého nariadenia o výške poplatkov už nebola uznášaniaschopná z dôvodu "disciplinovanosti" jej členov. Žiadnu ďalšiu radu už do utorka nezvolám, niektoré pripomienky sa zapracuvávajú, iné sa vydiskutujú priamo na rokovaní. Poslanci si musia uvedomiť, že ak bude treba, musia si odsedieť a oddiskutovať hoci aj desať hodín a vygenerovať relevantné nariadenie, podľa ktorého sa mesto Košice bude od januára 2002 riadiť v nakladaní s odpadmi."
V súvislosti s navrhovanými cenami pre občanov, záhradkárov a chatárov, primátor Zdenko Trebuľa tvrdí, že mesto Košice potrebuje na likvidáciu odpadov, ich zber a odvoz 200 miliónov korún ročne. Z tejto sumy sa teda odvodila výšky poplatku na jedného občana, keďže podľa nového zákona už za likvidáciu odpadu nebude platiť mesto, ale občan ako jeho pôvodca.
"Zákon nám umožňoval určiť výšku poplatku v rozpätí od 80 do 1200 korún. Nešli sme na maximum, nemáme záujem zdierať občanov, na druhej strane sme museli určiť reálnu výšku, ktorá pokryje náklady spojené s celým systém odpadového hospodárstva. Nechceme sa chovať populisticky a teraz určiť nejakú, síce ľúbivú cenu, neodrážajúcu realitu. Aby potom tí noví, ktorí prídu po voľbách, o nás povedali, že sme boli hlúpaci a nechali 60 miliónovú dlžobu," dôvodi Trebuľa.
Ako primátor ďalej uviedol, je načase, aby v meste začali fungovať seriózne obchodné vzťahy a Košice za objednané služby svojim dodávateľom riadne a včas platili. "To samozrejme platí pre spoločnosť Kosit, s ktorou má mesto zmluvu na zber, odvoz a zneškodňovanie odpadu v spaľovni a vlastní 34-percentný podiel."
Vedenie radnice do návrhu nariadení v súčasnosti nezakomponovalo žiadne zľavy pre dôchodcov, detí, študentov, či nezamestnaných, prípadne inak sociálne odkázaných. "Netvrdíme, že so zľavami do budúcnosti nepočítame, pri štarte celého systému podľa nového zákona nebudú. Nariadenie je živý materiál, ku ktorému sa zaiste ešte vrátime a budeme ho vylepšovať, ale teraz potrebujeme základné pravidlá, aby od januára nedošlo k žiadnemu chaosu. Prax ukáže, čo bude treba zmeniť a možno to budú aj zľavy. Treba však povedať, že zatiaľ si nevieme predstaviť, ako by sme zvládli sledovať, či ten občan, ktorý bol nezamestnaný v januári, nemá od apríla náhodou lukratívne zamestnanie, neviem ako by sa sa výmery, ktoré budú rozosielané na začiatku roka, aktualizovali," vysvetlil námestník primátora Boris Farkašovský.
Primátor zdôraznil fakt, že všetky peniaze, ktoré mesto takto získa za odpad, jeho zber, odvoz a zneškodnenie v spaľovni, budú sústreďované na špeciálnych účtoch a zo zákona sa nebudú môcť použiť na nič iné ako veci súvisiace s odpadmi. "Treba si uvedomiť, že prvotná investícia do nového systému bude obrovská. Treba zabezpečiť nové kontajnery špeciálne upravené na separovaný zber, zabezpečiť zberné miesta, ich vyprázdňovanie."
Novinkou budú uzamykateľné kontajnery pred vchodmi blokov, od ktorých budú mať kľúče iba obyvatelia domu, keďže sám primátor bol svedkom, ako auto z vidieka vysypalo odpad do kontajnera na sídlisku, kde býva.
Ako nám potvrdil námestník Farkašovský, majitelia približne 8500 rodinných domov v Košiciach budú platiť za odpad podľa množstva naplnených a odvezených bední. Zatiaľ nie je isté, či sa podľa množstva bude dať platiť aj v panelákoch, no ak sa nájde nejaký spravodlivý a fungujúci systém, vedenie radnice sa tomu nebráni.
Posledné slovo k cene, zľavám, či pravidlám povedia v utorok poslanci mestského zastupiteľstva, pričom na schválenie všeobecno-záväzného nariadenia, považovaného za zákon mesta, je potrebná trojpätinová väčšina.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.