zvyšujúci počet áut. Dá sa povedať, že v hodine dvanástej sa odovzdávajú do užívania motoristom tohto roku prvé úseky diaľničného privádzača, ktorý čiastočne odľahčí dopravu v meste. Včera sa odovzdávala do užívania prvá časť križovatky Prešovská Sečovská. Slávnostný akt si nenechal ujsť ani minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozef Macejko.
Stavba križovatky Prešovská - Sečovská je rozdelená do troch etáp. V rámci prvej etapy, ktorá bola včera ukončená, sa vybudovali objekty zabezpečujúce prepojenie Priemyselnej ulice s Ľavobrežnou komunikáciou. Nový mostný objekt vedúci ponad Hornád spolu s časťou Palackého ulice zabezpečia prístup do centra mesta. Križovatka Prešovská Sečovská nadväzuje na dve ďalšie stavby, ktoré sú súčasťou diaľničného privádzača a to na stavby preložka cesty I/50 Červený rak VSS a I/50 Južné nábrežie. Okrem toho, že už odovzdaný úsek zabezpečí plynulejšiu dopravu, mal by znamenať aj nižšiu záťaž na životné prostredie, úsporu pohonných hmôt a zníženie nehodovosti.
Prvú etapu tejto križovatky realizovali košické Cestné stavby, projektoval ju Dopravoprojekt a. s. Bratislava. Stavať sa začalo ešte v auguste 1998, dostavba sa však niekoľkokrát odložila z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov. Celkové náklady napokon dosiahli 315 miliónov korún. Samotná cesta je dlhá 1,2 kilometra, pričom most meria 146 metrov. O financovaní druhej etapy by sa malo rozhodnúť do konca tohto roka, pričom tender na dodávateľa stavebných prác by sa mal uskutočniť v prvom kvartáli budúceho roka.
"Tento úsek je dôležitý, lebo uľahčí vstup do mesta smerom od Prešova aj Michaloviec," poznamenal J. Macejko. "Začiatok druhej etapy je naplánovaný zhruba v polovici budúceho roku. Už v tomto roku chceme sprejazdniť aj Červený rak VSS, na budúci rok by sa malo dokončiť Južné nábrežie, čiže tranzitná doprava sa tým pádom dostane preč z centra mesta."
Motoristi jazdiaci po slovenských cestách určite zaznamenali, že najpomalšie pribúdajú nové kilometre diaľnic práve na východe. Východniari teda majú zas raz právo cítiť sa diskriminovaní. Opýtali sme preto ministra, ako to vidí on ako tiež východniar. "Celá výstavba diaľnic musí ísť odniekadiaľ niekam. Odkiaľ ide priemysel, odkiaľ idú investície? Myslím, že je to jasné, veď s Ukrajinou a Ruskom nie sú žiadne hospodárske vzťahy. Aj pre mňa ako pre východniara je absolútne jedno, či staviam úsek okolo Žiliny alebo okolo Popradu, ja sa potrebujem dostať sem na východ. Stavať diaľnicu na Ukrajinu je úplne zbytočné, súčasná komunikácia úplne postačuje a dlhé roky postačovať bude. Ale na druhej strane nebudujeme diaľnice len od západu. Momentálne budujeme na Liptove, úsek Branisko a pod., čiže postupne sprístupňujeme východné Slovensko. My sa sem na východ musíme odniekiaľ po diaľniciach dostať, ale určite nie od Ukrajiny, ale od západu."
Zaujímali sme sa aj o to, ako to vyzerá s prepojením Poľska a Maďarska cez východné Slovensko. "Ide o medzinárodný koridor, kde tiež pripravujeme nejaké stavby. Budujeme tie úseky, ktoré sú najhoršie. Napojenie Košíc na maďarskú hranicu však urobíme až po tom, čo oni zrealizujú prístup na hranicu od Miskolca. Pretože naša cesta z Košíc na hranicu vysoko svojím štandardom prevyšuje maďarskú stranu. Zaťaženie dopravou je 1700 vozidiel denne, kapacita tejto cesty je 12-tisíc. Terajší stav teda bohato postačuje. Nemôžeme my postaviť štvorprúdovku s tým, že prídeme na hranicu a nebude sa na čo napojiť. Túto stavbu musíme koordinovať s maďarskou stranou."
Na záver sme sa ešte ministra opýtali na jeho ďalší program. Priznal, že pokračuje do Michaloviec, keďže sa nám zvolebnieva, no a vraj sa zastaví aj na piatych narodeninách jednej michalovskej firmy. Ktorej, to sme sa už nedozvedeli...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.