aférou nie je. Námestník železníc a predseda výberovej komisie na rekonštrukciu tratí Ladislav Dimun je cez orgány jednej firmy v spojení s ľuďmi, ktorých firmy súťažia vo výberovom konaní a podľa našich informácií ich konzorcium zvíťazilo.
Hovorca železníc Miloš Čikovský však hovorí: "Železniciam ani Slovensku nehrozí žiadny škandál zo zneužitia predvstupovej pomoci Európskej únie. Slovensku a slovenským železniciam môže poškodiť jedine zverejňovanie čiastkových informácií a dezinformácií o priebehu vyhodnocovania súťažných návrhov."
Ladislav Dimun sa vyjadril v tom zmysle, že "v akciovej spoločnosti Železničná priemyselná stavebná výroba zastupujem štát, pretože v nej vlastní akcie prostredníctvom železníc. S ľuďmi, ktorí sú v spomínaných firmách, sa ani nestretávam. Dozorná rada, v ktorej sedia, nesedí s predstavenstvom".
Napriek tomu môže ísť o konflikt záujmov, čo potvrdzuje aj vedúci Centrálnej koordinačnej jednotky boja proti korupcii Mário Virčík. "Pri výberových konaniach projektov PHARE sa členovia komisie písomne zaväzujú k nezávislosti. Čiže k tomu, že neexistuje prepojenie medzi ich osobou a spoločnosťami, ktoré sa zúčastňujú na výberovom konaní." Ladislav Dimun prehlásenie podpísal napriek tomu, že prepojenie evidentne existuje.
Ladislav Dimun je člen predstavenstva v spoločnosti Železničná priemyselná stavebná výroba. Predseda predstavenstva je František Sekanina, člen predstavenstva Miroslav Doboš. V dozornej rade je Michal Štefl. Podľa neoficiálnych informácií by sa víťazom dvojmiliardovej zakázky, ktorú platí Európska únia, mohlo stať konzorcium spoločností Doprastav, Železničné stavebníctvo Bratislava a ŽS Brno. A práve v posledných dvoch menovaných figurujú mená Sekanina, Doboš, Štefl, čiže evidentne sa dobre poznajú s Dimunom.
Na tento problém pravdepodobne upozornil jeden z menej úspešných účastníkov tendra. "Ja ako predseda komisie ani nemám právo hlasovať. Keď sa na mňa začali útoky, vzdal som sa funkcie predsedu. Mne ide hlavne o to, aby železnica dostala peniaze a je mi jedno, kto to bude robiť. Navyše víťaza tendra neurčuje železnica, ale Európska komisia," povedal Dimun.
Veľvyslanec Európskej komisie v SR Walter Rochel je odcestovaný, ale jeho hovorca Branislav Slyško povedal, že na zasadnutiach výberovej komisie sa zúčastňovali ľudia z Európskej komisie a zatiaľ sa im videlo byť všetko v poriadku. Nie je však jasné, či vedeli o personálnom prepojení predsedu výberovej komisie na firmy, ktoré sa sú v tendri. "My kontrolujeme pravidlá výberového konania, ale až do ukončenia nemôžeme nič zverejňovať," povedal Slyško.
Železnice patrili za Mečiarovej vlády medzi najtunelovanejšie podniky a aj v súčasnosti sa objavujú informácie spochybňujúce čistotu vedenia spoločnosti. Veľké štátne podniky si rozdeľujú politické strany. Po voľbách si do nich podosadzovali svojich ľudí a o vedení železníc sa otvorene hovorí, že sú dosadení Stranou demokratickej ľavice.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.