zákazníkov berie samotný barman? Jednému z nich som túto otázku položil.
Akí ľudia navštevujú tento podnik?
"Rôzni, záleží od dňa, hodiny a počasia. Je to v podstate nočný podnik, a keďže predávame iba značkový alkohol a ceny u nás sú vysoké, s puberťákmi a špinavcami problémy nemáme. Navštevujú nás mladí, ale aj ľudia s dobrým postavením a plnými peňaženkami."
Čo je tvojou povinnosťou? Správaš sa ku každému hosťovi rovnako? Máš na každého rovnaký meter?
"Mojou povinnosťou je vybaviť objednávku k najvyššej spokojnosti zákazníka, prijímať platby a zabezpečiť zákazníkovi, aby sa v tomto podniku cítil "ako doma". Rovnaký meter? To nie! Človek za týmto bar pultom musí zabudnúť na svoj život, svoje problémy necháva za dverami šatne. Niekedy sa cítim ako psychológ, musím vycítiť ku komu a ako sa ozvať. Preklepnúť jeho stav a zahrať mu na jeho nôtu."
Znamená to, že ťa tu zákazníci berú ako nejakého dôverníka?
"Dá sa to tak povedať. Sú ľudia, ktorí svoje "bremená" nevládzu udržať, potrebujú sa uvoľniť a niekomu sa zdôveriť. "Pustiť ventil", ako sa hovorí. Naopak iní sem prídu, aby tu oslávili svoje úspechy v kruhu svojich dobrých známych. Poniektorí svoj čas trávia pri pohárikoch so svojimi osobnými "dôverníčkami", ale to je už o inom."
Hovorí sa, že "smotánkoví" ľudia sa správajú nafúkane a arogantne, ako sa na vec pozeráš ty?
"Hmm. Každý je nejaký. Nájdu sa jedinci, ktorí dávajú najavo, že existujú. Ich slovník pozostáva z niekoľkých cudzích výrazov, ktorým ani sami nerozumejú a zbytok tvoria vulgarizmy. To, že v hlave nemajú veľa, zistíš v prvej minúte. "Vtáka spoznáš po perí, človeka po reči..." Ale väčšinou sa v tomto podniku stretávam s inteligentnými, serióznymi ľuďmi, ktorí vedia čo si môžu dovoliť. Iba úroveň vyjadrovania sa, je nepriamo úmerná množstvu vypitého alkoholu..."
Vedel by si povedať, aký alkohol sa pri tej - ktorej situácii podáva? A keďže nie ste piváreň, čo u vás "frčí"?
"Objednáva sa prevažne farebný alkohol (whisky, burbony), sekty, šampanské a ženy si s obľubou "pochutnávajú" na miešaných nápojoch. Ak do podniku príde zákazník (je to jedno či je to muž alebo žena) a objedná si "dvojáka" (dvojitú dávku alkoholu), viem, že je rozčúlený. Dokáže bez mihnutia oka civieť na jeden bod celé minúty. Vtedy sa neozývam. Po chvíli sa aj tak sám rozhovorí. Ak si objedná ľahký drink, dotyčný sa prišiel uvoľniť - "vypnúť". Rozhovor sa nadviaže už pri objednávke. Väčšinou ide o bežnú komunikáciu, ale stretol som sa aj s tým, že mi zákazník začal rozprávať o svojich plánoch vo firme, pričom som ani netušil o akú firmu ide a podobne. Vtedy sa tvárim, že všetkému rozumiem. Veď na čo máme dve uši...?"
Čo v prípade, keď ťa zákazník svojimi rečami doslova otravuje? Ako sa zachováš? Alebo čo ak jednoducho na dotyčného/nú nemáš náladu?
"Nevšímať si ho nemôžem. Ale ešte stále je tu pult, ktorý ma od zákazníka delí. Zabezpečuje mi akési ochranné pásmo, v ktorom som si sám pánom. V takýchto prípadoch (hlavne keď to zákazník s pitím preženie) mu naznačím, že mám prácu. Začnem umývať poháre, leštiť ich alebo sa "skryjem" za odmerku a robím si inventúru. Dotyčný si väčšinou uvedomí, že naša debata skončila a hľadá si inú obeť."
Nalial by si niekomu na "sekeru"?
"Ak by šlo o stáleho zákazníka, tak áno a to aj robím. Viem, že mi zaplatí na druhý deň. Ale stalo sa mi, že partia dobre "ohodených" popíjala do záverečnej a zaplatiť nemal kto. Pili šampanské za 3999,- , účet im "vyskočil" na dvanásť a oni si mysleli, že išlo o tlačovú chybu. Rátali s tým, že cena je 399,90,- Sk. Polovicu zaplatili, dvaja nechali občiansky preukaz a odišli. Dlžobu na druhý deň vyrovnali."
Veľa kolegov z tvojho "fachu" ti tvoje tringelty musí závidieť, je to tak?
"Sťažovať si nesťažujem. Mnohí si myslia, že sú to peniaze zarobené pretvárkou a pätolízačstvom. Ale nie je to tak. Je za tým tvrdá práca, pevné nervy a kopec času."
Ako barman prichádzaš do kontaktu s mnohými ľuďmi. Nadväzuješ aj nejaké vážne priateľstvá?
"Samozrejme. Aj keď nejde o nejaké vážne priateľstvá. Človek tu spozná kdekoho. Ale v práci sa držím jedného: "kamaráti buďme, dlhy si plaťme!" kamarát nekamarát, za barom som pánom ja!"
Čo by si chcel svojim kolegom či budúcim nástupcom odkázať?
"Aby sa ku každému zákazníkovi správali tak, ako chcú, aby sa čašník správal k nim..."
GERKO
Foto: VEJA
cesta: foto do čísla/pondelok/tahak/chalan1
Autor: frk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.