prevencie z nemenovanej strednej školy s problémom, že u jedného žiaka zaregistrovali požitie nejakej bližšie nešpecifikovanej omamnej látky. Pani koordinátorka mi po tomto oznámení povedala, že ona nám prípad nahlásila a my, teda CVPP, sa máme o chlapca postarat. Informoval som ju, že zodpovednost za žiaka v case školského vyucovania nesie riaditelstvo školy, do ktorej chodí. Poradil som jej, že v takomto prípade je potrebné privolat rýchlu pomoc na císle 155, prípadne ak to nie je akútne, má škola zabezpecit prevoz tohto žiaka na vyšetrenie. Na to pani koordinátorka reagovala tým, že ona si svoju povinnost splnila, ked nám žiaka nahlásila. Tento prípad nie je ojedinelým, inšpiroval ma k tomuto príspevku aj preto, že sa na mna obrátil i riaditel nemenovanej školy. Povedal mi, že od nás cakal viac. Na moju otázku co presne uviedol, že nevie, ale že štátne inštitúcie (zdravotníctvo, CVPP) im neboli schopné pomôct. Ohradil som sa, že odo mna dostala koordinátorka školy odpoved, ako má štandardne postupovat. Aby sa predchádzalo podobným konfliktom, chcel by som pripomenút ako má škola v takomto prípade postupovat. V prvom rade, ked je žiak pod vplyvom omamnej látky môže byt v ohrození života. Je preto potrebné volat rýchlu zdravotnícku pomoc, teda 155, alebo ho vhodným spôsobom dopravit do najbližšieho zdravotníckeho zariadenia. Potom má škola urýchlene informovat rodica alebo iného zákonného zástupcu. Nie je nutné volat políciu, nakolko ide o problém zdravotný, nie represívny. Treba si uvedomit, že žiak je obetou a nie zlocincom. Je nutné postupovat citlivo a individuálne posudzovat každý prípad, pretože hlásením prípadu polícii spúštame prácu vyšetrovacích orgánov, a tým môžeme znicit existenciu mladého cloveka. Užitie drogy môže byt len prejavom hrdinstva, zvedavosti alebo experimentom s drogou. Akýkolvek spôsob represie je v takomto prípade najhorším riešením, pretože nemá výchovný úcinok ani na ostatných žiakov. Pozitívny, nie represívny prístup k žiakovi je najlepším spôsobom ako riešit jeho zložitú situáciu. Možno mu sprostredkovat stretnutie v inštitúcii zaoberajúcej sa protidrogovou prevenciou, kde sa mu budú venovat odborníci psychológovia, sociálni pedagógovia, sociálni pracovníci, špeciálny pedagóg. Týmto mladým ludom poskytnú individuálnu alebo skupinovú starostlivost v rámci sekundárnej prevencie závislosti a iných proti spolocenských javov.
Verím, že publikovanie tejto informácie predíde nejasnostiam v kompetenciách a obvinovaniu CVPP z nedostatocnej pomoci škole, pretože si plníme úlohy primárnej i sekundárnej prevencie a CVPP nemá odborné kapacity, lekárov, zdravotný personál na záchranu života a zdravia, ani vozidlo na prepravu.
Autor: Mgr. Peter Lazar
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.