Korzár logo Korzár
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Odrazovým mostíkom bol minigolf

Vynálezcovia sa nám už dostali do podvedomia, no nesmieme zabudnúť ani na úspešných veľkopodnikateľov. V našej rubrike sme spomenuli niektoré firmy

svetového významu. Dnes sa zastavíme pri jednej z najúspešnejších. Je to firma Sony. Jej história je spojená s dvoma dosť málo známymi osobnosťami. Mená Masaru Ibuka a Akio Morito väčšine z nás iste veľa nehovoria. Známejšia je značka Sony, ktorú títo muži vytvorili.

Masaru Ibuka bol talent už odmalička - ako mladý chlapec zostrojil telegrafné spojenie so susedom. Elektrotechniku vyštudoval na univerzite Waseda a počas vojny bol Ibuka vedúcim inžinierom firmy Japan Precision Instrument. Firma dodávala armáde meracie prístroje. Prvou Ibukovou zásluhou bolo, že zjednotil mechanické a elektronické továrne pod jednu strechu. V Tokiu vedel iba ťažko zohnať prácu pre svojich inžinierov. Zo začiatku firma dodávala miniatúrny golf, posuvné pravítko a iné drobnosti. Počas vojny neboli v rozhlasových prijímačoch krátkovlnné konvertory. Po vojne, keď bol veľký hlad po informáciách, začal Ibuka vybavovať rozhlasové prijímače krátkovlnným konvertorom. Výrobný program rozšírili aj o gramofóny, ktoré išli dobre na odbyt. V roku 1945 bol v Japonsku veľký nedostatok potravín, zamestnanci pracovali iba za stravu. Veľkým medzníkom v Ibukovom živote bolo, keď sa zoznámil s Akio Moritom, dvadsaťročným námorným poručíkom a fyzikom.

Druhým významným zakladateľom firmy Sony bol Akio Morita. Narodil sa v roku 1921 v Nagoji. Po skončení štátnej univerzity bol mladý Morita námorným kadetom v stredisku technického vývoja armády a asistentom na univerzite, pritom pracoval aj pre svojho dobrého priateľa Ibuku. Morita však bol nútený opustiť univerzitu, lebo dôstojníci a vojaci exponenti vojenského režimu nesmeli zastávať verejné funkcie. Ich povahy sa vzájomnne doplňovali, čo sa odzrkadlilo aj na obchodných a pracovných výsledkoch firmy. Zrejme dokázali odhadnúť to, čo je potrebné k úspechu. Ibuka bol húževnatý v obchodnej politike, neustále sa usiloval o inováciu vo firme. Morita bol fyzik, realista, v krátkom čase sa vypracoval na dobrého finančníka. Príchodom Moritu sa zmenil chod firmy k lepšiemu, všetko začalo prosperovať.

Títo dvaja nadšenci 7.5.1946 založili spoločnú firmu Tokyo Tsushin Kogyo Kabushiki Kaisha. Bola to Tokijská telekomunikačná spoločnosť, ktorá mala dvadsať zamestnancov. Programové vyhlásenie firmy vypracoval Ibuka. Jeho cieľom bolo založiť továreň, kde sa dobre cítia zamestnanci. Chcel čo najrýchlejšie vniesť do výroby výsledky výskumov z univerzít. Keď si Ibuka lámal hlavu nad ďalším rozvojom firmy, práve vyrábali varič ryže, krátkovlnné konvertory, elektronické voltmetre a iné drobnosti. V decembri 1946 firma vyrobila asi tridsať voltmetrov, no napriek tomu mala problémy. Vďaka novému programovému vyhláseniu sa firma snažila tvoriť vlastné výrobky a prekonať bariéru medzi elektronikou a mechanikou.

Firma začínala stále lepšie prosperovať, v roku 1948 už mala asi sedemdesiat zamestnancov. Morita a Ibuka boli nespokojní, lebo nedodávali na trh svoj typický a jedinečný výrobok. Pokúsili sa o výrobu drôtového magnetofónu, lebo vedeli, že dr. Kenzo Nagai vyvinul dokonalý vysokofrekvenčný predmagnetizačný systém. Na japonských univerzitách zase vyvinuli dokonalý magnetický drôt, nebol preto problém s ďalším vývojom. Pred praktickou realizáciou magnetofónu uvidel na návšteve úradu okupačnej armády USA páskový magnetofón. Bol to rozhodujúci okamih pre vznik a ďalší rozvoj firmy Sony.

Vyrobiť mechanickú a elektrickú časť nového magnetofónu nebolo zložité. So záznamovou časťou mali mladí továrnici väčší problém. Nejaké informácie mali z Nemecka, kde bola vyvinutá magnetická páska. Časť technológie výroby sa dostala po druhej svetovej vojne do Spojených štátov. Mladí nadšenci zistili, že pásky v USA vyrábala firma Minnesota Mining Manufacturing, magnetofóny v tom čase vyrábala firma Ampex. Vedeli, že najvhodnejším materiálom na výrobu pások je magnetický prach. Najväčšie ťažkosti boli s nosičom, lebo chceli uviesť na trh originálny výrobok. Plastické hmoty v tom čase v Japonsku neboli, napriek tomu aj tento problém vyriešili. Podarilo sa im vytvoriť technológiu, vďaka ktorej nanášali magnetický materiál na špeciálny druh papiera. Tak vznikol koncom roka 1949 čisto japonský magnetofón, ktorý používal výlučne japonské magnetické médium. Prístroje boli veľmi veľké a drahé. Prvý magnetofón predali obchodu, kde vyrábali a predávali špeciálne japonské jedlo "oden". Bol to prvý, ale veľmi dôležitý krok k úspechu.

Koncom 40. rokov začali propagovať na školách audiovizuálne vyučovanie. Ibuka o tejto akcii počul a dostal skvelý nápad. Svojich najlepších inžinierov odviezol mimo Tokia a zatvoril na 10 dní do hotela. Ich úlohou bolo zníčiť cenu magnetofónu, aby boli prístupnejšie pre širšiu vrstvu. Inžinieri svoju úlohu splnili a vyvinuli miekoľko lacnejších typov. Teraz sa zastavíme pri histórii značky.

Obchodná značka firmy Tokyo Tsuhsin Kogyo Kabushiki Kaisha bola dlhá a ťažko sa pamätala. Zo začiatku uvažovali nad skratkou TKK, tá však nevyhovovala kvôli značnej podobnosti s názvani konkurenčných firiem. Používali sa aj názvy Tape-corder pre magnetofóny. Rozhodli sa, že názov firmy sa musí vojsť do jedného slova a dohodli sa na základe slova "son". Vychádzali z latinského slova sonus (zvuk). Prvý variant názvu bol SONNY. Japonci toto slovo vyslovujú ako SON-NY a v preklade to znamená stratu, čo by práve nebola najšťastnejšia značka. Tak sa potom majitelia rozhodli pre obchodnú značku SONY, ktorú oficiálne prijali v roku 1958.

Vďaka novej obchodnej značke bola firma vždy známejšia. Vo februári 1960 vznikla dcérska firma Sony Corporation of America. V júni 1961 otvorili nové výskumné stredisko Sony v Jokohame. V roku 1962 predstavili najmenší televízny prijímač na svete s 13 cm uhlopriečkou. V roku 1963 sa objavil na trhu prvý celotranzistorový videorekordér. Farebný chromatron uzrel svetlo v roku 1964. Už v roku 1964 predstavili prvý celotranzistorový videorekordér pre domáce použitie. V roku 1966 prvý rozhlasový prijímač s integrovanými obvodmi. V roku 1968 vyvinuli farebnú televíznu obrazovku Trinitron, ktorá sa vyrába dodnes. Firma Sony sa v ďalších rokoch vypracovala na svetovú špičku a jej výrobky sú známe na celom svete.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  2. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  3. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  4. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  7. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  8. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  9. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 570
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 533
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 925
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 251
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 718
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 197
  7. Aká je chémia vôní 9 089
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 630
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 479
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 030
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Riaditeľka s dvomi platmi brala dotácie na mŕtve duše. Polícia: Žiadny podvod

Vyšetrovateľ: Žiakmi sú aj deti, ktoré do školy nechodia.

Súkromná škola čelí podozreniu z podvodu, polícia stále koná.

Odchovanec domova: Plánoval som normálny život, ale prišiel pád

Okúsil ulicu i drogy, verí, že bude lepšie.

Adam Oračko po od odchode z detského domova zažil rôzne životné peripetie vrátane života na ulici a drog.
Nové sypače značky Tatra z flotily SÚC PSK.
Rozhovor

Vyrastal v domove: Odchod od rodičov bola cesta z pekla do neba

Do bežného života vstupoval s odchodným a jednou taškou.

Keď prišiel do domova, tešil sa z teplej vody, oblečenia, jedla a výletov.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop